Annons

Går det att...

Produkter
(logga in för att koppla)

343kaka

Medlem
...använda äldre objektiv utan autofokus om man avaktiverar den funktionen på kameran?
Har ett gammalt objektiv som jag tänkte att det kanske skulle passa när jag köper en DSLR.

Tacksam för svar.
 
Kameran är av fabrikat Canon modell 350D, objektivet är av fabrikat Chikonflex (tror jag) 200mm 1:3.5. Tanken är att använda det obejktivet tills jag får råd till ett nyare objektiv.
 
Vissa äldre manualle objektiv går att använda. Men någon adapter till Chinon har jag inte sett. Möjligen använder det en "standard" M42 skruvgänga och sådana adaptrar finns att köpa.
 
Vet ej om det är rätt sätt att mäta gängor, men jag mätte omkretsen och den mätte 42 mm. Den kameran som den tidigare har suttit på är en practicakamera av någon modell. Allt har jag ärvt av min far vilket gör att jag inte är så insatt i tekniken (än).
 
Hinner inte kolla om det går rent teoretiskt. Rent praktiskt tror jag inte du tjänar mycket på jobbet det innebär att skaffa adapter, fokusera manuellt etc. För att det ska vara värt det tycer jag att det bör vara ett unikt eller extremt bra objektiv som det är svårt att hitta en motsvarighet till.

/Pontus
 
En sak att tänka på är att dagens kameror är mkt mer krävande än äldre kameror -- mao finns det en ganska stor risk att du blir missnöjd med ditt gamla objektiv på din nya kamera.
 
343kaka skrev:
Vet ej om det är rätt sätt att mäta gängor, men jag mätte omkretsen och den mätte 42 mm. Den kameran som den tidigare har suttit på är en practicakamera av någon modell. Allt har jag ärvt av min far vilket gör att jag inte är så insatt i tekniken (än).

Nog menar du väl att diametern är 42 mm, omkrets på 42 mm ger ju en skruv stor som tummnageln.

Är diametern strax över 40mm kan jag nästan garrantera att det är M42-gänga och då finns det adapter till EF-bajonett. Värt att tänka på är dock att du utöver att fokusera även får blända ned själv på objektivet efter att du ställt in fokus och slutartiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.