Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Går det att microjustera fokus på pentax k5?
- Trådstartare gorse
- Start datum
gorse
Aktiv medlem
Jag menar om det går att finjustera hur autofokusen ställer fokus, dvs om man kan trimma ev fram- eller bakfokus. På canon och nikon kan man tex fotografera av en lutande skala och se var fokus egentligen hamnar när autofokus får bestämma fokus och sen kan man finjustera autofokus.
Jag har tidigare bara haft billiga kameror, men nu har jag vuxit ur min gamla 6 Mpix Samsung Gx-1L och eftersom jag redan köpt lite Pentaxkompatibla objektiv vore det trevligt om jag kunde återanvända det jag redan har. Kameran jag har bakfokuserar lite väl ofta och det vore retligt om jag skulle besväras av felfokus även om jag byter upp mig i prisläge. Jag vill inte riktigt spendera big-money fast jag är fotointresserad, men begagnat känns som en bra komromiss. Om kan skall se krast på saken skulle säkert en Pentax K-m vara en uppgradering för mig, men om jag kan få fatt på en K5 vore jag världens lyckligaste. En K20D skulle vara en komromiss om det ingår kul tillbehör. Jag är naturligtvis öppen för fler förslag. Men att fokus funkar känns viktigt för mig. Särkillt som jag inte ser så bra och min Samsung har ingen rolig sökare.
Jag har tidigare bara haft billiga kameror, men nu har jag vuxit ur min gamla 6 Mpix Samsung Gx-1L och eftersom jag redan köpt lite Pentaxkompatibla objektiv vore det trevligt om jag kunde återanvända det jag redan har. Kameran jag har bakfokuserar lite väl ofta och det vore retligt om jag skulle besväras av felfokus även om jag byter upp mig i prisläge. Jag vill inte riktigt spendera big-money fast jag är fotointresserad, men begagnat känns som en bra komromiss. Om kan skall se krast på saken skulle säkert en Pentax K-m vara en uppgradering för mig, men om jag kan få fatt på en K5 vore jag världens lyckligaste. En K20D skulle vara en komromiss om det ingår kul tillbehör. Jag är naturligtvis öppen för fler förslag. Men att fokus funkar känns viktigt för mig. Särkillt som jag inte ser så bra och min Samsung har ingen rolig sökare.
Pippo
Aktiv medlem
Som rubriken. Jag är lite sugen på att köpa en begagnad K5 om rätt tillfälle dyker upp och om det går att själv justera fokus.
Ja, det går.
Neq
Avslutat medlemskap
Som rubriken. Jag är lite sugen på att köpa en begagnad K5 om rätt tillfälle dyker upp och om det går att själv justera fokus.
Man justerar fokus i en av menyerna
//Arne
FlyerOne
Aktiv medlem
Stämmer, K-5:an har möjlighet till AF Micro Adjustment.
Letade på nätet bland foton på K-5:s menyer, och i Custom menyn hittar man "AF Fine Adjustment", där det går att välja AF-justering för upp till 20 olika objektiv.
Dock är det lätt att överskatta denna funktion, i många fall har man knappast någon nytta av den. I princip gäller den bara för just det avstånd man testar med, och för zoomobjektiv är det ännu värre - där fungerar det ofta bara inom ett (ibland mycket) begränsat intervall omkring den brännvidd man använder för justeringen. Inte ovanligt att man får Back Focus i ena ändläget och Front Focus i det andra...
Då är det bara att skicka in objektivet för kalibrering. Kan funka för nyare objektiv med möjlighet till elektronisk kalibrering, men med äldre objektiv är det inte säkert att man får det acceptabelt över hela zoomomfånget. Det tycks ofta vara svårt att få även för nyare objektiv...
.
Letade på nätet bland foton på K-5:s menyer, och i Custom menyn hittar man "AF Fine Adjustment", där det går att välja AF-justering för upp till 20 olika objektiv.
Dock är det lätt att överskatta denna funktion, i många fall har man knappast någon nytta av den. I princip gäller den bara för just det avstånd man testar med, och för zoomobjektiv är det ännu värre - där fungerar det ofta bara inom ett (ibland mycket) begränsat intervall omkring den brännvidd man använder för justeringen. Inte ovanligt att man får Back Focus i ena ändläget och Front Focus i det andra...
Då är det bara att skicka in objektivet för kalibrering. Kan funka för nyare objektiv med möjlighet till elektronisk kalibrering, men med äldre objektiv är det inte säkert att man får det acceptabelt över hela zoomomfånget. Det tycks ofta vara svårt att få även för nyare objektiv...
.
FlyerOne
Aktiv medlem
Detta gäller inte generellt för alla Canon och Nikon-kameror. Jag har hittat AF Micro Adjustment enbart på deras nyare, och lite dyrare kameror. Samma gäller för Sony, där jag vet exakt...---
På canon och nikon kan man tex fotografera av en lutande skala och se var fokus egentligen hamnar när autofokus får bestämma fokus och sen kan man finjustera autofokus.
---
Mycket enkel regel i Sony-världen. Funktionen finns på samtliga Alpha-kameror med 7, 8 eller 9 som första siffra efter "A", med ett enda undantag, den äldre A700 (tror inte någon kamera hade funktionen när den kom). Vad jag kan se är denna funktion nu implementerad i samtliga de stora tillverkarnas nyare och bättre kameror, så det är ju naturligt att K-5 också har den.
Det ENDA undantag jag har hittat från denna tumregel (där det alltså går att få AF Micro Adjust även på de allra minsta och billigaste instegskamerorna) gäller NEX-kamerorna. Även för den som "står lägst" i hierarkin, NEX-3 (har i och för sig inte provat denna själv i det avseendet). Innan vän av ordning omedelbart hoppar in och undrar vad i herrans namn jag menar - detta är ju "spegellösa" kameror med kontrastdetekt-AF, ett system som ju knappast uppvisar någon imponerande snabbhet, särskilt inte i dåligt ljus. Även de fasdetekt-AF-sensor On-Board-Chip som nu kommer i allt fler spegellösa kan tävla med PDAF bara i bra ljus (men det är inte dessa jag menar - de behöver knappast någon Micro justering eftersom de redan ligger i samma plan som bildfotodioderna).
Men till NEX-systemet finns en adapter som har "riktiga", stora PDAF-sensorer samt AF Micro Adjust - LA-EA2. Alla objektiv som har Sony Alpha / Minolta AF-fattning (vilka ju är byggda för PDAF) går därmed att köra på samtliga NEX-kameror. Och i full fart. Det PDAF-system man då får klarar således att följa även rörliga motiv i dåligt ljus lika bra som andra kameror försedda med (rörlig eller fast) spegel. Eller lika dåligt, ifall ljuset är tillräckligt bedrövligt...
NEX-systemet är f.n. det enda spegellösa system som erbjuder detta - dvs är helt integrerat med deras "tjockkameror". Man kan alltså ha med sig en liten lätt NEX-7 som backup till sin APS-C eller FF-kamera, och använda alla Alpha-kompatibla objektiv med full AF-speed även i t.ex. en skum kyrka. Och med Micro Adjust som sagt.
Bäst för oss multisystem-users vore förstås ifall alla tillverkare som har både "tjock-" och spegellösa system på programmet, vore lika integrerade, men det går ju förstås att se att de övriga har betydligt svårare tekniska problem att lösa för att lyckas med detta.
Men nu är det bäst att jag slutar - själv är jag mycket intresserad av allt som händer på kameramraknaden, men detta gäller antagligen inte för riktigt alla andra...
.
Antipodian
Aktiv medlem
Jag menar om det går att finjustera hur autofokusen ställer fokus, dvs om man kan trimma ev fram- eller bakfokus. På canon och nikon kan man tex fotografera av en lutande skala och se var fokus egentligen hamnar när autofokus får bestämma fokus och sen kan man finjustera autofokus.
Det kan man göra för 20 olika AF objektiv som någon skrev, plus ett MF. För Pentax K-5 bör man använda dagsljus då det finns ett problem med AF-funktionen med färgat ljus (K-5II/IIs har inte detta fel). Behovet av mikrojustering är naturligtvis störst med ljusstarka objektiv men där syns även avvikelsen tydligast när man använder den lutande skalan. Mitt Sigma 50mm/F1,4 lät jag trimma elektroniskt med gott resultat, mina Pentax 100mm/F2,8 makro och 40mm/F2,8 mikrojusterade jag för i kameran också med goda resultat. Det var svårt att få Samyang 14mm/2,8 att funka rätt på alla avstånd så jag valde typiskt gatufotoavstånd annars blir det mest kontrast AF (eller förinställt avstånd) med detta objektiv. Mitt 18-55mm/F3,5-5,6 funkade bra från början, det är ju inte speciellt ljusstarkt och brännvidden är ganska kort.
DonThomaso84
Aktiv medlem
Här finns en bra guide på Pentaxforums som tar upp många tips & trick. Bland annat om på vilket avstånd man bör ställa fokus, ljus osv.
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-dslr-camera-articles/61385-autofocus-adjustment-hints.html
Jag tycker det är en mycket användbar funktion och har en del objektiv som hade varit oanvändbara utan justeringen. På de flesta handlar det dock om mycket små eller inga justeringar.
Vad jag vet så är det K20D, K-7, K-5 (alla modeller), samt K-30 som har funktionen. Det finns gömda servicemenyer på vissa andra (K10D, K-x, säkert flera)
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-dslr-camera-articles/61385-autofocus-adjustment-hints.html
Jag tycker det är en mycket användbar funktion och har en del objektiv som hade varit oanvändbara utan justeringen. På de flesta handlar det dock om mycket små eller inga justeringar.
Vad jag vet så är det K20D, K-7, K-5 (alla modeller), samt K-30 som har funktionen. Det finns gömda servicemenyer på vissa andra (K10D, K-x, säkert flera)