Ragnemalm
Aktiv medlem
Här är ju själva grundproblemet med "pixelhysterin", att alla andra mått än pixelantalet är mer eller mindre svåra att förstå och bedöma. Sensorstorlek (som jag har för mig att är diagonalen mätt i tum, så att 1/1.8" = 0.56 tum, stämmer det?), ljusstyrka (oftast 2.8, lägre är bättre) och slutarfördröjning (anges oftast inte alls) är viktiga parametrar som inte verkar fungera som försäljningargument. Olympus, till exempel, gav ju upp att ha ljusstarkt objektiv i prosumersortimentet. Bortom dessa finns ännu viktigare saker som sensorns S/N-förhållande och optikens kvalitet.malinFF skrev:
Är det någon som har lust att förklara ccd, sensorstorlek, på 1/1,8", 1/2,5 och 2/3. Vad är det för storlekar och vilken är störst/minst. Vad är bra???
Så man köper på pixelantal för att det är det enda mått som känns säkert. Och ändå är just pixelantalet så sekundärt för en bra bild. Det enda som många pixlar verkligen ger är möjlighet att beskära. En lågbrusig och skarp bild på en megapixel räcker faktiskt längre än man kan tro. Med tre-fyra megapixel i kameran har man det mesta man behöver.
När jag letar "min nästa kamera" så är pixlarna en sak jag faktiskt inte alls beaktar. Jag vet vad för faktorer som skulle hjälpa mig att ta bättre bilder, och det är snabbhet, säker autofokus, lättanvänt manuellt fokus och så bra sensor och optik. Ge mig tre megapixel med allt det så är jag nöjd. Får jag fler megapixel så går det lika bra, men jag väljer inte på det.