Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gå från system till kompakt - smart eller idiotiskt?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarrr

Aktiv medlem
Jag känner mig väldigt förvirrad i mitt kameraval och skulle därför uppskatta lite hjälp. Jag har tidigare haft en Canon A620. Gillade det hyffsat kompakta formatet, men stod inte ut med det, enligt mig, plastiga huset. Dessutom tyckte jag att A620 var lite väl seg och att jag oftade missade vissa motiv p.g.a. detta.

Sedan köpte jag 350d + Sigma 17-70. Objektivet kändes riktigt rejält och bra, kameran desto mindre rejäl och fortfarande en plastig känsla. Förra veckan sålde jag iväg 350d p.g.a. att jag helt enkelt inte gillade "känslan" med kameran och därför inte använde den. Blev därefter intresserad av Pentax K10d. Prisvärd och grymt trevlig att hålla i, känns rejäl. Har dock börjat fundera lite angående detta med systemkameror. Visst, bildkvaliteten är överlägsen kompaktkamerorna, likaså hastigheten, men! Bättre bildkvalitet och snabb fokus i all ära men om kameran ändå ligger hemma spelar det ju ingen roll hur bra den är!

Det är just det jag märkte med min 350d. Skulle jag iväg på skolan - kameran hemma. Skulle jag ner på stan - kameran hemma. Ja ni fattar, jag släpade helt enkelt inte med mig systemkameran utan den användes bara dom gånger jag verkligen aktivt bestämde mig för att gå ut och fota. Av den anledningen har jag börjat fundera på om K10d kanske inte är en sån bra kamera för mig ändå. Det kanske är själva storleken, oavsett byggkvalitet, som gör att jag inte använder kameran så mycket.

Jag är mycket för att snabbt dra fram kameran och fota en bild, lite snapshot helt enkelt. Därför vore det ju kanske bättre med en kompakt? Vill dock fortfarande ha en "rejäl" kamera med många manuella inställningar. Att hitta en sådan verkar ju dock inte så lätt. Just nu lutar det åt Canon G7, då jag tycker att den är helt underbar i byggkvaliteten och har många manuella möjligheter. Den verkar dock inte vara så snabb, så jag tvekar ändå.

Undrar därför om vad ni tycker? Ska jag välja system trots allt då bildkvaliteten är bättre än en kompakt. Å andra sidan, som sagt, ingen kamera ingen bild! Om jag nu ska kolla på en kompakt istället, finns det någon bättre än Canon G7 utifrån mina önskemål om en rejäl kompaktkamera med många inställningsmöjligheter? Helt enkelt en snabbare variant av G7? Har även tittat lite på LX2, men den verkar ju vara rätt hemsk gällande brus.

Vore mycket tacksam för hjälp!

dafre skrev:
Finns end. som beg. Grym optik och autofokusen är vass !http://www.dpreview.com/reviews/sonydscv3/

Tack för tipset. Den verkar dock vara lite väl stor för en kompakt, plus att jag helst köper en ny och får garanti.

Är det verkligen omöjligt att hitta en kamera som är
- Kompakt (iaf hyffsat)
- Snabb
- Välbyggd
- med många inställningsmöjligheter?
G7 tycks för min del bäst hittils. Även om jag hellre hade föredragit mer vidvinkel istället för en massa zoom.

Mitt råd är att satsa på en bra kompaktkamera. Om man är villrådig om valet kompakt/system så kan jag bestämt säga att du inte behöver en systemkamera. Precis så som ordet system säger så innebär det en massa olika möjligheter med olika objektiv och annat som är både skrymmande och jobbigare att använda om man använder alla möjligheterna. Skaffar man ett system med alla möjligheter så har man oftast en speciell inriktning på fotograferande som kräver specialgrejer.

Oskar,

Å ena sidan tycker du en 350D är för plastig och vill ha en K10D, å andra sidan tycker du en 350D är för stor och klumpig.

Jag tycker det låter som du omöjligt kommer att kunna förena dina önskemål med EN kamera.

Antingen får du pruta på något av kraven eller skaffa två kameror.

oskarrr skrev:
Tack för tipset. Den verkar dock vara lite väl stor för en kompakt, plus att jag helst köper en ny och får garanti.

Är det verkligen omöjligt att hitta en kamera som är
- Kompakt (iaf hyffsat)
- Snabb
- Välbyggd
- med många inställningsmöjligheter?
G7 tycks för min del bäst hittils. Även om jag hellre hade föredragit mer vidvinkel istället för en massa zoom.

Jag kan lösa ditt problem. Sådana kameror har funnits i decennier.

Men kommer du också att gå över till analogt?

Låter det inte lite som att du vill ha en systemkamera egentligen, men att den ofta tar för stor plats? Hur vore det med en enkel systemkamera och en kompakt som komplement?
Jag skulle själv gärna ha en kompakt, och liksom du så vill jag i så fall ha en vidvinklig sådan. Det är ju vid korta brännvidder en kompakt verkligen gör nytta skulle jag säga. Då behöver man inte bry sig om det längre skärpedjupet, och man kan köra vid låga ISO eftersom man klarar att handhålla längre slutartider.
Jag har ingen erfarenhet av dem själv, men jag skulle kikat på G7:ans föregångare begagnat också. En riktig sökare är alltid trevligt förresten.

Edit: Vad menar du med "snabb" förresten? AF, uppstart, fördröjning vid avtryck eller bildhastighet?

En systemkamera för planerat foto och en liten, enkel kompakt där systemkameran är för skrymmande eller indiskret. Själv har jag en liten Casio Exilim som "andrakamera" men det är ingen värsting. Den är långsam o missar ofta, men den kan alltid ligga i fickan.

Ska du ha en enda kompakt är det en KM A2 du ska jaga. Den är inte minst, bara bäst. Blir nog inte lätt att hitta, det ska till rejäla bud för att någon ska släppa en sån frivilligt. Men nån kan det nog finnas. Lycka till!

Olympus E-400

Kan inte Olympus E-400 vara ett alternativ? Nästan lika liten och lätt som en kompaktkamera, men ändå med systemkamerans möjligheter och känsla. Har fått rätt bra betyg i tester. Är själv inne på att köpa denna kamera av just samma anledning som Oskar nämner - jag vill få med mig kameran lätt. Visst, en tung och stor kamera ger väl bra känsla när man väl bestämmer sig för att "nu skall jag ut och fota", men den kommer kanske inte med i fickan? Dessutom menar jag att en liten kamera kan vara bra när man skall fotografera folk lite diskret, eftersom man kan smyga lite mer då. Kommer man med en jätteburk blir folk ofta lite uppstyltade och rädda.

Vad tror ni om Oly E-400 som ett alternativ om man vill ha en systemkamera men inte dess storlek och tyngd?

AFJ skrev:
Oskar,

Å ena sidan tycker du en 350D är för plastig och vill ha en K10D, å andra sidan tycker du en 350D är för stor och klumpig.

Jag tycker det låter som du omöjligt kommer att kunna förena dina önskemål med EN kamera.

Jo, det är väl just det som är problemet. För mig är det väldigt viktigt hur en kamera känns, förstår att andra inte bryr sig om det lika mycket men jag tycker liksom att har man lagt ut flera tusen på en kamera ska den väl för f*n inte gneka! :)

Att skaffa två kameror är ju såklart det optimala, men jag har börjat fundera på att jag nog då ändå skulle låta systemkameran ligga hemma bara för att den är för stor (oavsett om man köper den minsta systemkameran som finns) Har läst en massa på DPReview och det verkar ju som att det helt enkelt inte går att hitta en snabb digital kompaktkamera med fin vidvinkel. Det blir ju såklart alltid kompromisser.

Angående snabbheten så är det väl kanske inte framförallt uppstarten, utan snarare fokuseringen som är viktig för mig. Säg att du ser något intressant swischa förbi dig när du har igång kameran, då är det ju helt förskräckligt om den ska ta flera sekunder på sig för att fokusera, då är ju oftast motivet bortblåst för längesen.

Ang. Olympus E-400 så tänkte jag först att den var ett bra alternativ, men när jag för någon dag sedan fick känna på den blev jag genast avskräckt. Den kändes som en leksak!

Nä, det lutar nog alltmer åt Canon G7. Har nog aldrig kännt en så rejäl kompaktkamera förut (bortsett från Olympus C-5050Z som jag hade förut, den var grymt trevlig!) Sen så tycker jag att dom bilder som jag har sett tagna med G7 ser riktigt bra ut. Överraskande bra skärpa och fina färger. Kanske är bra att köpa en G7 nu och verkligen komma igång med fotandet igen och sen då jag börjar känna mig begränsad med den kan jag gå över till system. Då borde jag ju ha fått in vanan med att ta med mig kameran oftare och inte låta den ligga hemma för att det känns lite bökigt.

Vad jag tänkte på när jag skrev mitt lite kryptiska meddelande ovan var en mätsökarkamera. Kompakt, snabb, och som har alla inställningar man behöver. Du laddar den förstås med film, och kan också fotografera i svagt ljus. Om du scannar negativet får du så många megapixlar du kan behöva. Ett alternativ är annars en analogkompakt. Jag har inte undersökt saken själv, men det finns en del med fast 28mm eller 35mm f1:2.8 objektiv som ska vara väldigt skarpa och fina.

Lycka till med ditt köp.

Erik
=====================================
Jag har också gått över till analogt.
=====================================

Hej!

Hur går det Oskar med ditt val? Vore kul att veta vilken kompakt du i så fall väljer och varför. Funderar nämligen på att göra samma sak som du, bli "kompaktare" istället. Precis som du vill jag gärna ha en vidvinklig liten rackare med fina manuella möjligheter.

Trevlig helg!

Mvh/Pär

perperub skrev:
Hej!

Hur går det Oskar med ditt val? Vore kul att veta vilken kompakt du i så fall väljer och varför. Funderar nämligen på att göra samma sak som du, bli "kompaktare" istället. Precis som du vill jag gärna ha en vidvinklig liten rackare med fina manuella möjligheter.

Trevlig helg!

Mvh/Pär

Jag fick min Canon G7 igår. Byggkvaliteten är ju helt fantastisk, men jag är ändå väldigt kluven. För en kompaktkamera är den riktigt underbar, men å andra sidan är det ju en tydlig skillnad i jämförelse med system. De största skillnaderna är väl gällande möjligheten till skärpedjup och fokuseringshastigheten. Så ja, jag kan varken säga bu eller bä för det här med kompakt eller ej. Det är ju riktigt skönt att kunna slänga ner den i fickan utan problem, men samtidigt så blir ju som sagt inte bildkvaliteten ens i närheten av system. Detta visste jag ju visserligen redan innan jag köpte G7:an men jag trodde väl helt enkelt inte att jag var så pass "beroende" av systemkamerornas fina bildkvalitet. Det optimala är väl att ha båda, men det har jag inte alls råd med, så jag lär väl behålla G7:an tills vidare. Kanske tar ett tag innan man vänjer sig helt enkelt?

För min del anser jag att det är behovet som styr. Jag erkänner, lite motvilligt, att jag nog är mer utav en semesterfotograf än en ambitiös blivande yrkesfotograf och då duger bildkvalitén.

Känner att jag klarar mig gott på en liten kompakt som kan följa med överallt i fickan utan några som helst bekymmer, det är av högsta prioritet. Skulle dock intresset öka får man väl köpa sig en DSLR, men den dagen den sorgen!

Lycka till med din nya G7, hoppas du kommer trivas med den!

EDIT: Såg att Panasonic Lumix DMC-LX2 har möjlighet till RAW-format, låter som en värdig utmanare och ett intressant alternativ till Canon G7.

Mvh/Pär

AFJ skrev:

Nääää.....Leica M8 ;-)

/Matti

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar