ANNONS
Annons

Gå över till analog från digital, Tips o trix?

Produkter
(logga in för att koppla)

adask330

Aktiv medlem
Har i veckan beställt en pentax spotmatic och har sen innan några m42-objektiv.

Är en flitig digitalfotograf och undrar nu om ni har några handfasta tipps för att gå över till Analogt?

Tex, vad blir minst dåligt överexponera eller underexponera?

Vad ska man tänka på när man väljer film?

Och gärna andra anekdoter från er som fotade mycket analogt förr!

:)

Undvik att underexponera. Om du inte medvetet tänker "pressa" filmen.

För svartvitt är tri-x en klassiker och för färgneg; kodaks portra filmer. Båda kan med fördel överexponeras måttligt.

Prova olika filmer, det kommer att ge olika resultat och hitta vad du gillar.

Under- eller överexponering beror på filmtyp. Dia måste exponeras på pricken, och ska det bli fel är det oftast snyggare att underexponera lite.
Svartvitt brukar bli svårkopierat om de får för mycket ljus eller framkallning, enligt min erfarenhet.
Färgfilm brukar jag rutinmässigt ge något steg extra ljus.

Vad det gäller dia så är det som sagt väldigt små marginaler. Men min erfarenhet är att en lätt underexponering kan se bra ut om det är mycket grönska på bilden. Filmtips för dia måste blir Fujichrome Velvia. För svartvitt som sagt Kodak Tri-X som är en klassisk film. Men även T-max (både 100 och 400) kan rekommenderas (finare korn än Tri-X). Även Ilford har ett stort sortiment svartvita filmer som är värda att titta närmare på.

Det här med exponering av negativ film (både svartvit och färgfilm) är lite klurigt, för det beror på vad du tänker göra av negativet. Ska du förstora på papper i mörkrum så är säkert de gamla reglerna utmärkta, men när man skannar ett negativ så förhåller det sig plötsligt annorlunda.

Min ganska begränsade erfarenhet är att man inte alls behöver eller "bör" överexponera filmen. Visst, det KAN ge lite mindre korn, men en skaplig skanner har såpass bra dynamiskt omfång att det nästan är svårt att få skuggorna att sota igen. Med Tri-X exponerar jag numera efter ISO 800 (underexponering) trots att den ledigt tål ISO 200 (överexponering). Resultatet i slutändan skiljer sig inte särskilt mycket faktiskt.

En högt exponerad film blir rätt bökig att skanna eftersom högdagrarna "trycks ihop". All information finns fortfarande kvar, men det krävs att man lägger ner lite tid på att göra en vettig kurva, och det är inget man lär sig i en handvändning. Underexponerar man så sker samma sak i skuggorna istället, men det är mer lätthanterligt om man inte specifikt är ute efter väldigt bra teckning i just skuggorna.

Jag såg förresten nån som på ett annat forum exponerat några bilder av den nya Portrafilmen efter ISO 200, 400, 800 och 1600 på samma rulle (mellanformat). Efter justering av de skannade bilderna var skillanden nästan obefintlig trots att de alla framkallats lika.

Så, du kan alltså slarva rejält med hur du exponerar negativ film, om det är en bra film, och om du tänker skanna negativen. Med dia är det som sagt annorlunda, för där har du bara ungefär 5-6 stegs totalt dynamiskt omfång. Histogrammet ser ut som en hängmatta och det är bara att försöka utnyttja detta som en "effekt".

Jag kan också rekommendera att du provar att framkalla svartvit film hemma själv! Det gör det analoga fotandet ännu mer spännande och annorlunda mot digitalt:) Dock får du då investera i en skanner, och det kan kosta några lusentappar.

Tack för många bra inlägg,

Dia är nog inte aktuellt, hört att det ska gå ganska bra att göra svartvitt av färg så till en början tänkte jag nog köra så.

Får se om jag går Hardcore och framkallar själv men det är nog en bit kvar. Börjar med analogt nu för att det är en billig väg att gå upp till fullformat och "slippa" möjligheten att ta 1000 bilder på en dag och där med lägga mer tanke och teknik bakom varje bild.

Inga andra Basic tips som analoganvändare sitter på ?

Hej,

det är svårt att ge tips utan att veta vad du vill fotografera. Natur? Gatufoto? Porträtt? Olika filmer har olika karaktär och passar till olika saker, fast om du scannar kan du fixa och ändra det mesta i photoshop ändå.

Att framkalla svartvitt själv är inte hardcore utan mycket lätt. Kan ge bättre ekonomi.

Ja du kan ändra färgnegativfilm till svartvitt i photoshop, men det kräver lite handlag för att det ska bli snyggt. Inte jättesvårt, men ändå.

Ljusmätningen i din kamera är antagligen äldre och mer basic än på digitalkameror som du använt. Läs på och förstå hur den funkar så att du vet när du ska frångå vad den visar (i motljus eller snölandskap tex).

Gamla analoga kameror kan göra det lättare att fotografera människor. De känner sig inte hotade, tänker jag mig.

Om du verkligen vill nörda igång så ställ frågor på www.apug.org. Det liknar fotosidan men diskuterar bara analoga tekniker. De människorna kan allt om film, allt.

Lycka till!
Erik

Har i veckan beställt en pentax spotmatic och har sen innan några m42-objektiv.
Är en flitig digitalfotograf och undrar nu om ni har några handfasta tipps för att gå över till Analogt?
Tex, vad blir minst dåligt överexponera eller underexponera?
Vad ska man tänka på när man väljer film?
Och gärna andra anekdoter från er som fotade mycket analogt förr!
:)

Hej Adam.
Nej några anekdoter från för som du frågar efter blir nog inte av mig -utan mer det "trågiga" men ändå meningsfulla tipset att gå till "biblan" och låna någon av alla dom fotoböcker som finns om analogfotografi. Böcker som behandlar de du frågar efter och lite mer.
Många kommer säker att säga - "men inte gäller det idag, det som står i dessa !". Tyvärr är det nog så att det som en gång skrev om analog foto håller även idag.
Så till sist välkommen i "analog-tok gänget".
Och skall du nödvändigvis ha något "mossigt" och "nostaligiskt" från mig så blir det väl detta:
- efter det att rullen är klar med bilder så går man in i sitt mörkrum. Och där i mörkret så laddar man filmen för framkallning.
- börjar "pysslet" med rätt kemi
- börjar framkalla filmen och sedan bilder (andra arbetar med scannar)
men till detta skall det vara rätt musik i fotolabbet. Då vill jag lova dig att för mig efter 45 år så är det bara så där d-j härligt.
Så må andra säga annat. Och det som man kanske tycker är så där svårt blir med tiden uppenbart och det krånglar inte så ofta. Men som sagt allt det där lärde jag mig som praktikant och via lite "mossiga" fotoböcker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar