Annons

Vad ska jag välja för max 15.ooo?

Produkter
(logga in för att koppla)
ulricahdesign skrev:
Den här tråden och mitt inlägg gjorde att jag fick ett privat mail med bilder i full storlek, tagna av en Minolta Dynax 7D och jag kan med all säkerhet säga att nu har jag en egen åsikt, som lyder att bildkvalitén är suverän. Bilderna är blixtrande klara och jag ser inte några störande moment alls i bilderna.

Och WOW, vilka fantastiska motiv sen.. men det hörde ju inte hemma i den här tråden :)

Så... nu slår vi hål på handlarens åsikter och skapar egna från och med nu. *S*

KRAM Ulrica

Kanske en himla bra fotograf som tagit dem också?!

Tror ingen av de kameror vi diskuterat i denna tråd ger dålig bildkvalitet i händerna på en hyffsad fotograf.

Men funkar detta m antiskak bra så kan det vara ett argument för mig jag är rätt "kaggelhänt" när jag fotar har jag märkt... Men så var det detta m storleken. Ids jag släpa runt på en tung stor sak? Om jag är ute o reser m min familj o har 4 handbagage etc så vill jag nog ändå kunna ha med mig den. Eller om jag ska ta m mig den på en kortare utflykt också för den delen.
 
ulricahdesign skrev:
Den här tråden och mitt inlägg gjorde att jag fick ett privat mail med bilder i full storlek, tagna av en Minolta Dynax 7D och jag kan med all säkerhet säga att nu har jag en egen åsikt, som lyder att bildkvalitén är suverän. Bilderna är blixtrande klara och jag ser inte några störande moment alls i bilderna.

Och WOW, vilka fantastiska motiv sen.. men det hörde ju inte hemma i den här tråden :)

Så... nu slår vi hål på handlarens åsikter och skapar egna från och med nu. *S*

KRAM Ulrica

Hej igen Ulrica!

Vilken tur att försäljaren fick fel ;-)


/Z!

ps. det är alltså inte jag som skickat några bilder för den som undrade det.
 
PerFogelberg skrev:
Karin: Glöm inte att kolla på Pentax. Den är också i tjejstorlek.

Jag har kollat på den, klämt kännt o snabbprovat. Men kanske Canon 350 är ett bättre val då känns det som. Ingen som rek Pentax rakt av till mig, detta gör mig tveksam. Bara storleken som nämns i så fall.
 
Sebastian: Jag håller med, det rockar fett

Ulrica: Tack! Alltid kul med egen åsikt. Handlaren hade provis på okänt märke :D

Karin: Jag kan förstå om du tycker den känns stor. Jag har normalstora händer och tycker den sitter som gjuten. Har man mindre händer kan jag förstå att 7D känns stor. Då kan ju alla med små händer glädjas åt 350D

/Ove
 
Minolta Dynax 7D hade en f d arbetskompis köpt, han valde den bl a för att det fanns så många direktknappar (så man slapp alla krångliga menyer i displayen), stor skärm och sökare samt för att man kunde använda en trådlös blixt som kunde flyttas runt. Men det sista kanske går till andra märken också ev?
 
Skulle jag vara nybörjare idag skulle jag ha tittat lite på alla begagnade kameror som dyker upp iochmed det dyker upp nya modeller på marknaden.

Då tänker jag på Nikon D70 och Canon 300D. Känns kameran fel efter ett tag går det att sälja den utan någon större förlust.
 
Uttryck skrev:
Men jösses, kostar bra objektiv såå mkt?! Jag tänkte jag kanske skulle kosta på mig nåt för max 2500 kr ca... Får man ingenting för dom pengarna eller? "Bra nog" räcker åt mig, behöver inte "Värsta bästa".

Eller blir skillnaden verkligen såå stor beroende på vilket objektiv man har? Ser man skillnad väldigt tydligt alltså?

en tumregel (som inte är en regel) är att lägga dubbelt så mkt på objektiv som på kamera. ngn annan som håller med? ni får gärna rätta mig annars! dvs om du lägger 5000 kr på kamera och 10000 kr på optik så får du nog bättre bilder än om du köper kamera för 10000 kr och optik för 5000 kr, naturligtvis beroende på vad man fotograferar.

(JAG hade köpt en 350D i Tyskland och sen lagt resten på optik, typ sigma 18-50/2.8)
 
PerFogelberg skrev:
Skulle jag vara nybörjare idag skulle jag ha tittat lite på alla begagnade kameror som dyker upp iochmed det dyker upp nya modeller på marknaden.

Då tänker jag på Nikon D70 och Canon 300D. Känns kameran fel efter ett tag går det att sälja den utan någon större förlust.

Behöver eg inte pressa priset jättemkt. Hellre en bra kamera (för mig) som jag inte kommer att störa mig på o tänka att jag skulle köpt nån annan istället. Men den risken finns ju alltid förstås.
 
Det är inte bara kameran som kostar pengar. Glöm inte alla tillbehör. T ex minneskort, väska, stativ, olika filter, dataprogram etc.
 
PerFogelberg skrev:
Det är inte bara kameran som kostar pengar. Glöm inte alla tillbehör. T ex minneskort, väska, stativ, olika filter, dataprogram etc.

Nä, visst men när det gäller program räcker väl Photoshop till för bildjustering antar jag?

Jag räknade på 15.000 för kamera, blixt, allroundobjektiv, minst 500 mb minne, ev extra batteri. Men bra objektiv är visst mkt dyrare än vad jag trodde.

Och när jag är borta på detta m objektiv så vet jag ju inte hur mkt ett bra objektiv gör heller. Finns det inga sånna testbilder på nätet där man kan se "samma bild" men m olika objektiv?
 
Vad ska jag välja för max

Ingen, absolut ingen kan avgöra om en bild är tagen med Minolta, Nikon, Canon, Olympus eller Pentax, uppräknat bara slumpmässigt, inte efter kvalité!
Det gäller både inom analogt och digitalt!
Konica-Minolta 7D gav, enligt Ulrica, suveränt fina bilder, vem hade trott något annat för en kamera runt kr.15 000:-?
AS i kamerahuset?
Eftersom kamerahuset har det inbyggt, behövs inget AS i något objektiv alls, de gamla objektiven kan även användas, hela enheten kamerahus + objektiv blir därför säkrat mot onödiga skakningar.

Konica-Minolta 7D, tyckte Karin var för stor.
Jag håller med!
Ingen D-SLR är egentligen lika smidig och liten i formatet som en jämbördig A-SLR, tyvärr.
Inte ännu!
Formatet på D-SLR blir mindre, för varje ny generation.
FF bildsensorn (24x36mm) kommer oxå säkerligen, att bli den vanligaste inom några år.
Jag ligger lågt med en D-SLR, inget att springa benen av sig, för att "måste ha", det ligger en revolution runt hörnet, en av de större tillverkarna kommer att lansera en D-SLR med FF bildsensor, format på kamerahuset likt en A-SLR, utpris på bara kamerahuset runt kr.6 000:-!
Då först tänker jag, på ett köp!
 
Jag köpte en *ist DS och jag är kanonnöjd. Dock är jag nybörjare så jag har inte lärt mig vad man skall ställa in då etc, men det kommer.

En stor anledning till att det blev denna är för att de andra är så mycket större!! De låg rent ut sagt uruselt i mina händer! (Med "de" menar jag Nikon D70 & Canon 300D)

För mig är faktiskt handhavandet och hur den ligger i handen viktigt, att ha en 2 kilosklump i näven hade jag tröttnat på så då hade den fått stanna hemma. Nu kan jag bära med mig min lilla *ist vart jag vill. :)

/Karin

PS Åk och känn på kamerorna, sen när du vet vilken/vilka som trivs i dina händer så kan du börja leta efter info som talar för och emot de olika alternativen... DS
 
Allt beror väl lite på vad du ska ha kameran till och hur du använder den.
Är det verkligen en d-slr du ska ha? Duger någon av de i A2-skiktet kanske?

KMs D7D är stor, och det var en av orsakerna till att jag valde den. Den ligger bra i mina händer och hela paketet blir inte allt för framtungt med en 70-210/4 eller 28-75/2.8. Jag provade 300D lite innan men den kändes lite för plastig. När jag höll i en D70 så hamnade avtryckaren långt ner på andra leden på pekfingret, dvs lite liten för mig.

Att ingen rekomenderat Pentaxen direkt till dig beror nog på att ganska få har bra koll på den. Det finns några här på FS som tydligen kör pentax men annars är det nog få som kommit i kontakt med den, jag har inte ens hållit i någon.

Jag skulle nog vänta tills Mässan är avslutad och se vad som kommer att presenteras nu i vår. 350D och D2X har vi sett, kommer det något mer?
 
JO, men jag "måste" ha en nu eller snart faktiskt. ;-)

Min gamla analoga system är paj o knappt värd att laga. Min digitala kompakt räcker ej till de jobb jag ska göra.

Eftersom mitt företag ska köpa den så vill jag nog hellre välja en nyare modell om än lite dyrare.

Men hade jag behövt snåla så hade jag ju säkert blivit nöjd m en Canon 300 också.

Men om Pentax är mer ovanligt märke så kanske det är bättre m en Canon om jag i framtiden vill köpa fler/andra objektiv.

Jag skulle dock fortfarande vilja se exempel på bilder tagna m olika objektiv för att se hur stor skillnaden blir. Finns det på nätet?
 
Sååå ovanligt är inte Pentax att du behöver oroa dig för framtiden. Och förresten så kommer du säkert redan ha bytt ut kameran inom 5 år... Även om det är en D70, 300D eller *ist DS. Dessutom så finns det gott om begagnade bra objektiv och de flesta passar *ist DS.

Åk och känn på kamerorna. Spelar ingen roll om kameran kan ta grymt bra bilder om du tycker att den är obekväm att jobba med!!! Jag hade bestämt mig till 70% att köpa D70, men när jag fick hålla *ist DS'en så var det inget snack om det.
 
snysop skrev:
Sååå ovanligt är inte Pentax att du behöver oroa dig för framtiden. Och förresten så kommer du säkert redan ha bytt ut kameran inom 5 år... Även om det är en D70, 300D eller *ist DS. Dessutom så finns det gott om begagnade bra objektiv och de flesta passar *ist DS.

Åk och känn på kamerorna. Spelar ingen roll om kameran kan ta grymt bra bilder om du tycker att den är obekväm att jobba med!!! Jag hade bestämt mig till 70% att köpa D70, men när jag fick hålla *ist DS'en så var det inget snack om det.

Pentaxen har jag provat och den var lagom storlek. Men är verkligen Canon 300 så mkt större än den?

Vad fick du betala för din Pentax, Karin?
 
Uttryck skrev:
Pentaxen har jag provat och den var lagom storlek. Men är verkligen Canon 300 så mkt större än den?

Vad fick du betala för din Pentax, Karin?

Nu har priserna gått ner tror jag + att jag inte köpte den på det billigaste stället. 10995:- gav jag för kit 18-55. Strax under 10000 kan man hitta den för, kolla på www.prisjakt.nu

300D uppfattade jag som "störande" större + att jag finner den silvriga modellen plastig.

Har du testat D70? Om man först har haft Pentaxen i sin hand och sedan får D70'n så blir man nästan chockad över storleksskillnaden. :)
 
snysop skrev:

300D uppfattade jag som "störande" större + att jag finner den silvriga modellen plastig.

Har du testat D70? Om man först har haft Pentaxen i sin hand och sedan får D70'n så blir man nästan chockad över storleksskillnaden. :)

Höll nog aldrig i D70'n utan bara i Minolta 7D resp Pentax'n och mellan dessa var ju skillnaden väldigt stor.

Ska ut o känna på Canon 350 (svart) för den är aningens mindre än 300 tydligen. Är kanske fånig men vill gärna ha några pixlar till annars är Pentaxen smidig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.