Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag välja för max 15.ooo?

Produkter
(logga in för att koppla)
ulricahdesign skrev:
Som jag skrev i ett svar nyss, så har jag lärt mig att inte försöka "hjälpa till" mer. Som jag skrev var jag själv sugen på en 7D och behövde råd för att bestämma mig. Jag tror nog att de som vill köpa en 7D gör det oberoende av mitt inlägg.

Tråkigt att Du tar det så, MIN avsikt var verkligen inte att trycka ner någon i skosulorna.. Vad Lars hade för avsikt kan jag inte svara på.

Klart man ska hjälpa varandra med råd osv. men ren hörsägen (eller vad man nu ska kalla det) tycker iaf jag är rätt dumt.

/Zeb!
 
Jag var själv i situationen för snart ett år sedan att jag skulle köpa min först D-SLR utan någon egentlig tidigare erfarenhet av foto med SLR-kameror, bara ett stort bildintresse. Därmed hade jag inga kunskaper om objektiv osv...

Här kommer ett generellt tips utifrån det:

Ta ett steg tillbaka och fundera! Läs massvis (jag vet inte hur mycket jag läste om olika kameror, objektiv, etc) och lär er verkligen förstå vad som är viktigt och inte viktigt. Det är lätt att tänka "har jag bara kameran och ett grundobjektiv så funkar det", och så köper man ett så billigt paket man kan bara man får kameran. Jag tror inte man blir nöjd då... Själv tänkte jag efter lite till, tvingade mig själv att vara mer långsiktig än vad min impulsivitet egentligen ville, sparade lite och köpte lite dyrare och bättre grejer till min D70.

Jag fick lite mindre prylar från början, men har nu hunnit bygga på ganska bra. Och det bästa är att nu har jag ganska BRA grejer! Trots att mina förkunskaper var noll och mina ambitioner ganska blygsamma känner jag att jag skulle ångrat mig om jag köpt de billigare och lite sämre grejerna. Så kontentan är väl...... Ta tid på er att lära och fundera! Och satsa lite högre direkt! Tänk på var ni är om ett år, när ni lärt er lite underbar fotokonst och vill komma vidare... :)
 
Till Zeb ang "rykten" om D7.

Men Ulrica skrev ju tydligt att hon hört detta av en försäljare. Det var ju inte hennes egna slutsatser. Jag tar alltid en säljarens rek för o emot vissa produkter med en stor nypa salt. För de kan ju ha olika mariginal på olika produkter o därför rek eller avråda från en viss produkt.

Till Rasmus:

Vad köpte du för objektiv då och vad fotar du främst? Jo, jag försöker läsa på, därför är jag här.
 
Som någon skrev längre upp så bör man kolla upp lite vad man tycker om de olika tillverkarnas objektivutbud. Det kanske är svårt om man inte har någon aning alls om vilka objektiv man kan tänkas vilja införskaffa framöver, men ändå. Jag tyckte att Canons objektiv i de brännvidder och ljusstyrkor jag var intresserad av såg ut att vara bättre för lite mindre pengar än Nikons motsvarande, och eftersom Canons 10D och Nikons D100 verkade ganska likvärdiga så satsade jag på just Canon. Sedan får man väl leka lite aktiesnubbe och försöka se in i framtiden också, och nog tycker jag att Canon ser ut att ligga före de andra tillverkarna, vilket ju också kan vara något att tänka på inför framtiden. Men visst, både Nikon och Konica Minolta är säkert också bra, så då återstår väl bara att kasta tärning om saken. :)
 
Uttryck skrev:

Finns det inga objektiv som täcker in (nästan) allt? Som man kan fota t ex daggdroppar på blomblad till en fågel i trädet typ + porträtt m suddig bakgrund. Eller måste man ha flera o byta beroende på vad jag ska fota? Inga frågor är för dumma var det ju... ;-)´

Köp inte allt på en gång utan välj först vad du tycker att du behöver mest.

Förslagsvis ett 50mm 1.8 och en påse mellanringar. Då klarar du både macro och porträtt.
Fåglarna kan bli luriga, men med tålamod eller rätt sorts fåglar så går det med.

Nikon, ljusmätning och manuella objektiv är något som tydligen inte alltid fungerar.
 
Uttryck skrev:
Till Zeb ang "rykten" om D7.

Men Ulrica skrev ju tydligt att hon hört detta av en försäljare. Det var ju inte hennes egna slutsatser. Jag tar alltid en säljarens rek för o emot vissa produkter med en stor nypa salt. För de kan ju ha olika mariginal på olika produkter o därför rek eller avråda från en viss produkt.

7D heter den om jag ska vara petig ;-)

I Ulricas första post framgick det inte vem hon hade hört det av eller vad som var problemet med bildkvalitén, det var därför jag frågade.

/Z!
 
Karin: Jag köpte en Nikon D70 och "kitobjektivet" 18-70mm. Det var utmärkt sas det och jag håller med. Mycket för pengarna.

I efterhand har jag kompletterat med en begagnad, ljusstark telezoom som är GRYM men kostar en slant: Nikon AF 80-200/2,8D.

Har även senare kompletterat med blixt: Nikon SB-800.

...och "standardobjektiv": Nikon AF 50/1,8D. Detta använder jag mycket för porträtt, ett grymt bra objektiv för det och väldigt billigt (drygt 1000 kr).

Det känns som mina klart viktigaste prylar. Jag fotograferar helt sport och framförallt motorsport (rally), men är "fotointresserad i allmänhet" vilket innebär att jag även använder utrustningen för porträtt, miljöer och en massa annat.

Kom nu ihåg att den teknik som var bäst när jag köpte kanske inte är bäst nu :) Men att köpa lite blygsamt men med bra kvalitet i början och sedan bygga på med mer grejor, det rekommenderar jag.
 
Vad ska jag välja för max

--------------------------------------------------
Per Fogelberg skrev:
Det finns olika sökare på D-SLR. En del är som avloppskulvertar medan andra är som tunna avloppsrör. Det finns stora skillnader.
--------------------------------------------------
- Jag skrev, att alla D-SLR med små bildsensorer, t.ex. APS-C, har små tunnelliknande sökare.
Sökaren, med prismat, har en större dimension än vad som behövs, för det aktuella formatet på bildsensorn, därav blir den synliga bilden genom sökaren, något mindre, tunnelliknande.
Jämföra med avloppskulvertar eller avloppsrör?
Skillnaden är endast jämförd, mot sökaren i en A-SLR och motsvarande D-SLR med FF!


--------------------------------------------------
Per Fogelberg skrev:
Man behöver inte vara kunnig fotograf för att göra bra bilder. Vissa människor har bildkänslan i blodet utan för den skull veta hur en kamera hanteras. Det blir bilder ändå.
--------------------------------------------------
- Helt rätt!
Ingen har påstått något annat heller!
För att få bra bilder, rent tekniskt, behöver man inte vara en kunnig fotograf, men bäst bilder fås alltid ändå, med en känsla för hur kameran bäst hanteras.


--------------------------------------------------
Karin Åberg skrev:
Nä, visst kan man strunta i att följa den snabba tekniska utvecklingen. Men det är ju dumt att inte köpa det som är optimalt för ens eget behov och förutsättningar.
--------------------------------------------------
- Optimalt, för ens eget behov är inte alltid lika med, att köpa det senaste inom den tekniska utvecklingen!
Tillverkarna vill få Dig att tro så, visst!
Eftersom det, varje halv år, kommer förbättringar inom den digitala fotovärlden, skulle en seriös fotograf följa den oxå, kommer intresset för bilden att bli lidande, eftersom all tid tas upp med att "hålla koll" på det senaste tekniska på marknaden!
Sådana "fotografer" finns, frågan är bara om de är fotografer eller teknik frossare?

" prestige och alla "häftiga" termer..."
- Några blir imponerade av detta kanske, inte jag iaf.
 
FILM) (Daniel Ahlin skrev:


Förslagsvis ett 50mm 1.8 och en påse mellanringar. Då klarar du både macro och porträtt.
Fåglarna kan bli luriga, men med tålamod eller rätt sorts fåglar så går det med.

Ähum, vad är mellanringar o vad har man det till?
 
Mellanringar har man för att förbättra närgränsen. Du får alltså en större förstoring (macro) men förlorar i ljusstyrka.

Du kan vänta med mellanringarna också om du inte är speciellt intresserad av macro.
 
Senast ändrad:
FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Mellanringar har man för att förbättra närgränsen. Du får alltså en större förstoring (macro) men förlorar i ljusstyrka.

Jag funderar starkt på detta objektiv om jag nu köper en Canon-kamera: Canon EF-S 60 mm f/2,8 Macro USM. Säljes på Fyndbörsen för 3595 kr.

Kan jag montera mellanringar på det för att få en ännu bättre närgräns?

Du som verkar kunna detta... det står på det objektivet, en närgräns på 20 cm. Betyder det att jag inte kan komma närmare mitt motiv än 20 cm? Om jag vill ta en extrem närbild på tex en blomma.. hur ska jag då göra?

mvh Ulrica
 
Re: Vad ska jag välja för max

larsborg skrev:
--------------------------------------------------
- Optimalt, för ens eget behov är inte alltid lika med, att köpa det senaste inom den tekniska utvecklingen!
Tillverkarna vill få Dig att tro så, visst!
Eftersom det, varje halv år, kommer förbättringar inom den digitala fotovärlden, skulle en seriös fotograf följa den oxå, kommer intresset för bilden att bli lidande, eftersom all tid tas upp med att "hålla koll" på det senaste tekniska på marknaden!

Det var just därför jag funderade på om t ex Minoltans 7Ds antiskak funktion är en sådan försäljargrej. Kanske inte gör så stor skillnad. Känns annars som en bra kamera men stor o klumpig i mina händer dock.

Visst måste det ju vara skillnad på kameror rent tekniskt vilken bildkvalitet de ger och hur handhavandet är.

OM man ger de tre jag funderar på till en riktigt bra fotograf (som inte är teknikfreak) och låter denne fota så hur stor blir skillnaden. Och vilken är mest praktisk ur mina perspektiv, det är väl ungefär det jag funderar på...
 
Re: larsborg

Det är stor skillnad på sökare i olika D-SLR med APS-C-sensor. Det finns bra sökare (Nikon D2) och dåliga sökare (Canon 300D). Mellan dessa ytterligheter finns övriga kameror.

Om du inte tror mig rekommenderar jag dig en tur på stan och kollar in lite nya kameror.
 
ulricahdesign skrev:
Jag funderar starkt på detta objektiv om jag nu köper en Canon-kamera: Canon EF-S 60 mm f/2,8 Macro USM. Säljes på Fyndbörsen för 3595 kr.

Kan jag montera mellanringar på det för att få en ännu bättre närgräns?

mvh Ulrica

Kanske de har mängdrabatt på Fyndbörsen? Jag vill ju också kunna fota bra närbilder på blommor o funderar på Canon 350! ;-)

Men annars undrar jag ungefär det samma. Är 20 cm avståndet från lins till föremålet?
 
Karin: Jag tror inte det går att se vilken bild som är tagen med en speciell kamera. Det enda man kan jämföra i en kamerabroschyr är siffror och specifikationer. Inte hur bra kameran trivs i din hand.
 
ulricahdesign skrev:
Jag funderar starkt på detta objektiv om jag nu köper en Canon-kamera: Canon EF-S 60 mm f/2,8 Macro USM. Säljes på Fyndbörsen för 3595 kr.

Kan jag montera mellanringar på det för att få en ännu bättre närgräns?

Du som verkar kunna detta... det står på det objektivet, en närgräns på 20 cm. Betyder det att jag inte kan komma närmare mitt motiv än 20 cm? Om jag vill ta en extrem närbild på tex en blomma.. hur ska jag då göra?

mvh Ulrica

Närgränsen räknas från filmplanet inte från frontlinsen, det kan vara lite förvillande.

EF-S 60 har en förstoring på 1:1, vilket betyder att vid närgränsen så avbildas det du fotograferar i samma storlek som i verkligheten.

Ex en 5mm lång myra blir 5mm lång på sensorn.
Mellanringar är nog lite overkill på det objektivet men visst går det.
 
Re: Re: Vad ska jag välja för max

Uttryck skrev:
Det var just därför jag funderade på om t ex Minoltans 7Ds antiskak funktion är en sådan försäljargrej. Kanske inte gör så stor skillnad. Känns annars som en bra kamera men stor o klumpig i mina händer dock.

Försäljargrej eller inte, det funkar iaf. AS + ISO 1600 rockar :)
 
Den här tråden och mitt inlägg gjorde att jag fick ett privat mail med bilder i full storlek, tagna av en Minolta Dynax 7D och jag kan med all säkerhet säga att nu har jag en egen åsikt, som lyder att bildkvalitén är suverän. Bilderna är blixtrande klara och jag ser inte några störande moment alls i bilderna.

Och WOW, vilka fantastiska motiv sen.. men det hörde ju inte hemma i den här tråden :)

Så... nu slår vi hål på handlarens åsikter och skapar egna från och med nu. *S*

KRAM Ulrica
 
PerFogelberg skrev:
Karin: Jag tror inte det går att se vilken bild som är tagen med en speciell kamera. Det enda man kan jämföra i en kamerabroschyr är siffror och specifikationer. Inte hur bra kameran trivs i din hand.

Nä, visst skillnaden är nog markant så man ska nog hellre gå på praktiskt o hur den känns att hålla i.

Minoltan D7 har jag hållt i, kändes lite för stor nästan.
Inte Canon 350 (eller 300) eller Nikon D70, så jag måste kanske gå ut på stan o klämma lite på dessa.

Alla dessa verkar ju vara bra köp, så det handlar väl mer om storleken o när jag vill köpa dem.

Lutar mest åt Canon 350 nu faktiskt. Tjejstorlek.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.