Annons

Gäller garantin för CANON Objektiv bara i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jomans skrev:
Jag har fått beskedet från B&H gällande Canon, att
- Imported (dvs grey market) måste lämnas in på B&H för service
- USA (dvs importerad via Canon US) har världsgaranti
Det finns ingen som helst skillnad på själva produkten.

Jag köpte ett Canon objektiv, där man tydligt såg ett dammkorn mitt i linsen (alltså inne i objektivet) när jag packade upp gluggen. Lämnade in den till Intervision i Malmö, och visade inköpskvitto & världsgaranti. De sa att "vi gör 1 service på ett utlandsköpt objektiv som ren goodwill, men inga fler". Tjo du. För mig låter det bara som ett sätt att bygga en image, eftersom de givetvis helst vill att vi köper grejerna i Sverige. Jag tror ju inte Canon backar upp detta påstående om man skulle fråga dem. Jag brydde mig inte om att tjafsa men inte tusan hade jag nöjt med den denna "goodwill" om objektivet går sönder inom garantitiden. Canon/Nikon etc är globala företag och får ta sitt produktansvar. Folk flyttar, folk reser, det är inte längre 1950 då människor föddes, växte upp och dog i samma stad.

Intervision i Malmö har inget att säga till om när det gäller garanti-frågor. Bara Canon kan avgöra såna frågor. Själv har jag köpt runt 20 objektiv i Bangkok och något i USA. Alla objektiven lagas eller servas i det landet som jag är i när det gått sönder. Alltid utan något problem

Bokeh skrev:
Vad är det för oklarheter du menar då ?
Ber om ursäkt, det är inget oklart i ditt svar. Ja läste fel.

Om det står worldwide garanti eller inte ?
Det gör väl detsamma, garantin gäller, och det finns det otaliga inlägg om här på FS, så det borde vara klart som korvspad.....

För mig är problemet att den jag beställer av säger att jag inte har någon världsgaranti oavset vilken variant jag köper. Se mitt citat från customer service i trådens andra inlägg.

Nåväl, jag för väl utgå ifrån att fotosidans expertis har mer rätt än kuntjänst hos den jag handlar från...

Mvh
Anders

Jag tror det är bättre att ta Canon Sveriges ord för sanning, det är ju ändå dom ska stå för garantin, än tro på vad B&H eller andra butiker i USA säger om huruvida garantin gäller i Sverige eller inte. Dom kan t.ex också ha ett intresse av att sälja det dyrare objektivet med USA-garantin istf Grey Market-varianten som kostar lite mindre.

Hoppas svar kommer på emailet till Canon som nämndes tidigare i tråden.

Anders Östberg skrev:
Jag tror det är bättre att ta Canon Sveriges ord för sanning, det är ju ändå dom ska stå för garantin,

Absolut.

Dom kan t.ex också ha ett intresse av att sälja det dyrare objektivet med USA-garantin istf Grey Market-varianten som kostar lite mindre.

Jo fast det svar jag fick var ju att det inte spelade någon roll vilken version jag köpte så någon extra försäljning verkade de inte vara ute efter.

Hoppas svar kommer på emailet till Canon som nämndes tidigare i tråden.

Jag återkommer om/när jag får svar.

Mvh
Anders

Idag fick jag följande svar från Canon:

Bäste kund,

Garantin på Canon kameraobjektiv är global. Om du skulle komma i behov av en garantireparation skall du vända dig till en av våra auktoriserade serviceverkstäder. Vad gäller beteckningar som USA och Gray Market, har vi inga uppgifter om. Vad gäller kamerahus så är garantierna kontinentala.

Med Vänlig hälsning
Canon Support Centre

Nu är det även för mig klart som korvspad! :)

Tack för alla bidrag i ärendet.

Mvh
Anders

Tack för det!

USA/Grey Market har betydelse för hur garantin fungerar i USA, men uppenbarligen inte här i Sverige. Så bra, då kan man fortsätta spara några kronor på att handla Grey Market-versionen.

Anders Östberg skrev:
Tack för det!

USA/Grey Market har betydelse för hur garantin fungerar i USA, men uppenbarligen inte här i Sverige. Så bra, då kan man fortsätta spara några kronor på att handla Grey Market-versionen.

Precis min reaktion också. Det är ju i och för sig ganska logiskt. Att betala extra för en garanti som heter "USA" när man bor i Sverige känns lite meningslöst.

Mvh
Anders

Anders Östberg skrev:
Tack för det!

Stopp och belägg.....

På Graymarket produkterna följer det inte med någon Världsgaranti lapp, den skickas endast med av generalagenten för det land objektivet köpts, dvs i USA, dom som är USA märkta, och här i Europa av den Europeiska agenten etc etc, Graymarket har alldrig den lappen med i kartongen, därimot så har dom också garanti, men endast utav den handlare dom köpts utav, det skriver även B&H tydligt på sin sida angående dessa produkter som dom importerar själva, dom USA märkta köper dom därimot in från den Amerikanska generalagenten, troligen så har dom en egen reparations verkstad som tar hand om garantiärenden för graymarketprodukter som dom säljer.

/kent

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto