Lars Johnsson
Aktiv medlem
Jomans skrev:
Jag har fått beskedet från B&H gällande Canon, att
- Imported (dvs grey market) måste lämnas in på B&H för service
- USA (dvs importerad via Canon US) har världsgaranti
Det finns ingen som helst skillnad på själva produkten.
Jag köpte ett Canon objektiv, där man tydligt såg ett dammkorn mitt i linsen (alltså inne i objektivet) när jag packade upp gluggen. Lämnade in den till Intervision i Malmö, och visade inköpskvitto & världsgaranti. De sa att "vi gör 1 service på ett utlandsköpt objektiv som ren goodwill, men inga fler". Tjo du. För mig låter det bara som ett sätt att bygga en image, eftersom de givetvis helst vill att vi köper grejerna i Sverige. Jag tror ju inte Canon backar upp detta påstående om man skulle fråga dem. Jag brydde mig inte om att tjafsa men inte tusan hade jag nöjt med den denna "goodwill" om objektivet går sönder inom garantitiden. Canon/Nikon etc är globala företag och får ta sitt produktansvar. Folk flyttar, folk reser, det är inte längre 1950 då människor föddes, växte upp och dog i samma stad.
Intervision i Malmö har inget att säga till om när det gäller garanti-frågor. Bara Canon kan avgöra såna frågor. Själv har jag köpt runt 20 objektiv i Bangkok och något i USA. Alla objektiven lagas eller servas i det landet som jag är i när det gått sönder. Alltid utan något problem