Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gäller garantin för CANON Objektiv bara i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

LIH

Avslutat medlemskap
Har köpt 3 st objektiv i USA och säljaren påstod att det bara är USA garanti. Men han sålde en worldwide warranty från MACK till var och en av mina objektiv.

Blev jag lurad nu??? Gäller canon garantin bara i USA för objektiv? Det står "ONLY USA" på garantibeviset dock som följer med objektivet.

Tack för svar

Mvh// Henrik

Jag hakar på denna tråd.

Jag tror mig ha läst massor av gånger här i forumen att Canon har världsgaranti på objektiv (men inte kamerahus).

Jag har beställt några objektiv från Adorama i USO (som ännu inte levererats då de inte fanns på lager). Jag ställde nu frågan direkt om det var någon skillnad på deras "Gray Market" eller "USA" versioner ur garanti synpunkt för mig som boende i Sverige.

Jag fick följande korthuggna svar:

"No difference at all

All must be returned to the states"

Så nu blev jag lite fundersam...

Var någonstans kan man hitta officiell information från Canon om att objektiven har världsgaranti?

Mvh
Anders

Det är väl bara världsgaranti på L-optik? Dessutom måste den vara äkta USA-såld, inte de billigare gråimporterna. Övriga behöver man en extra garantiförsäkring på.

Det ska vara världsgaranti på alla gluggar (L eller inte), men inte hus.
De som är "Gray Market" får du dock skicka tillbaka till försäljaren vid garantifrågor. "USA"-märkta ska du kunna lämna in i Sverige.

Jag tror skillnaden bara är om det är handlaren eller Canon som tar emot objektivet vid ett garantiärende, dvs du kan få stå för frakten till serviceverkstaden själv i ena fallet. I Sverige har det väl mindre betydelse, du får skicka objektivet till Canon-verkstaden själv - vilket jag föredrar i vilket fall eftersom det går fortare om man slipper ta omvägen via en fotoaffär, och du vet vilken verkstad objektivet hamnar hos.

LIH skrev:
Har köpt 3 st objektiv i USA och säljaren påstod att det bara är USA garanti. Men han sålde en worldwide warranty från MACK till var och en av mina objektiv.

Blev jag lurad nu??? Gäller canon garantin bara i USA för objektiv? Det står "ONLY USA" på garantibeviset dock som följer med objektivet.

Tack för svar

Mvh// Henrik
Det är 2 olika garantier du pratar om.
Canon ska har world wide på sina objektiv som är för USA marknaden. På mitt står det World Wide (ett 500/4 IS). De har dock samma objektiv lite billigare och de är Importerade till USA. Dessa måste skickas till USA (till butiken du köpte objektivet) för att garantin ska gälla.

Mack 'garantin' du köpt är en förlängning av garantin som motsvarar Canons. Då måste du betala frakten fram och tillbaka till dem men själva reperationen kostar inget.

Intressant!

Det tycks råda minst sagt delade meningar om detta!

Jag har skickat en fråga till svenska Canon via deras website - får se om jag får något svar.

Tar gärna emot fler synpunkter! Är det någon som haft ett garantiärende med USA-köpt Canon optik är det ju extra intresant att höra hur det löste sig.

Mvh
Anders

Enligt Canon, en produktchef som jag inte minns namnet på (jag frågade för några år sedan innan jag köpte första gången från B&H i USA) så gäller garantin oavsett, Canon i Sverige kommer att laga objektivet på garantin oavsett var i världen det är köpt. Jag har inte behövt testa påståendet så jag kan inte svära på att det gäller både "USA" och "Grey market", men det var det intrycket jag fick.

Bäst vore väl om någon ville ringa till Canon och fråga specifikt vad som gäller för detta.

Anders Östberg skrev:
Bäst vore väl om någon ville ringa till Canon och fråga specifikt vad som gäller för detta.

Jag får se om jag får något svar på mitt mail, alltid bästa med skriftliga svar! :)

Om de inte har hört av sig i början av nästa vecka så ringer jag och kollar.

Mvh
Anders

Det skall medfölja 2 st garanti papper, ett speciellt för kunder bosatta i USA och Canada, den garantin gäller i 3 eller 5 år, sen skall det följa med en speciell världsgaranti som gäller ett år, var än i världen du befinner dig ?

Så har det varit på dom Canon och Nikon objektiv jag köpt i USA hos B&H och Adorama Camera (USA Märkta)

Det skall medfölja ett gult papper + kopia (Nikon) som är världsgarantin, sen följer den speciella USA garantin på 5 år (Nikon) med också, men den gäller inte här.

/kent

Senast ändrad:
Tillägg, Världsgarantin har serienummret stämplat på första sidan, och om jag inte minns fel så står det WorldWide garanti på lappen också.

Vad som gäller borde väl vara klart som korvspad vid det här laget, det finns otaliga trådar i ämnet.

/kent

En som jag känner ringde till Canon och frågade. Fick svar: Kamerahus och objektiv har världsgaranti. Jag trodde bara objektiv som har världsgaranti men tydligen som har kamerahus också det.

Jag tror inte det är korrekt, digitala systemkameror har vad jag vet "kontinental" garanti, dvs Europa, Asien, Nordamerika, etc för sig

Bokeh skrev:

Vad som gäller borde väl vara klart som korvspad vid det här laget, det finns otaliga trådar i ämnet.

/kent

Har du läst svaren ovan?? Uppenbarligen råder det väldigt delade meningar i frågan! Bara för att det finns många trådar i ett ämne så behöver det väl inte råda klarhet.

Dessutom innehåller ju ditt eget svar frågetecken och oklarheter. :)

Varför jag väckte frågan var ju därför att jag fårn customer service på Adorama fått svaret att oavsett vilken variant jag köpte så MÅSTE jag skicka tillbaka objektivet till dem vid eventuellt garantiärende.

Jag är alltså fortfarande villrådig och avvaktar besked från svenska Canon om hur det ställer sig.

Mvh
Anders

Som sagt, det finns otaliga trådar om medlemmars erfarenheter på detta område.
Mina egna erfarenheter inkluderar följande:
Åtminstone tre av mina objektiv inköpta från B&H, USA-varianten, har AF-justerats på garanti i Sverige (Sthlm Centralservice) efter att jag visat inköpskvitto från B&H. Min EOS10D som också var inköpt på B&H justerades på garanti, utan att jag visade kvittot (det var då mindre än ett år sedan den kom ut i handeln). Vid mina kontakter med Canon har jag fått höra att världsgaranti gäller på objektiv (konfirmerat genom egen erfarenhet) samt att kontinental garanti gäller på digitalkameror o videokameror. Canon är ofta otydliga när man frågar, de vill så klart ej uppmuntra utlandsköp. Att en firma i USA svarar att man måste lämna in grejorna till dem ska man väl inte fästa så stor vikt vid, vad vet de om Canon Sverige?
mvh
Peter

Tack Peter för svar.

Man kan ju tycka att på en skriftlig fråga till kundservice från en internationell köpare så kunde man få rätt svar. Visserligen är Sverige en plutt men de måste väl få massor av liknande frågor från mera kända länder i Europa och det ökar ju inte direkt deras försäljning om de ger en onödigt negativ information.

Jag ser att du, Kent mfl beställt USA versioner av gluggarna. Varför göra detta om det nu är världsgaranti, då borde det väl "räcka" med "Gray Market"?

Sorry att jag ältar.

Mvh
Anders

Jag har fått beskedet från B&H gällande Canon, att
- Imported (dvs grey market) måste lämnas in på B&H för service
- USA (dvs importerad via Canon US) har världsgaranti
Det finns ingen som helst skillnad på själva produkten.

Jag köpte ett Canon objektiv, där man tydligt såg ett dammkorn mitt i linsen (alltså inne i objektivet) när jag packade upp gluggen. Lämnade in den till Intervision i Malmö, och visade inköpskvitto & världsgaranti. De sa att "vi gör 1 service på ett utlandsköpt objektiv som ren goodwill, men inga fler". Tjo du. För mig låter det bara som ett sätt att bygga en image, eftersom de givetvis helst vill att vi köper grejerna i Sverige. Jag tror ju inte Canon backar upp detta påstående om man skulle fråga dem. Jag brydde mig inte om att tjafsa men inte tusan hade jag nöjt med den denna "goodwill" om objektivet går sönder inom garantitiden. Canon/Nikon etc är globala företag och får ta sitt produktansvar. Folk flyttar, folk reser, det är inte längre 1950 då människor föddes, växte upp och dog i samma stad.

Snickesnack från Intervision, antingen gäller garantin oavsett antalet reparationer inom garantitiden eller så påstår dom att den inte gäller. Det är en fråga för Canon, inte Intervision. Gäller garantin så får dom betalt från Canon och då ska dom inte ha någon åsikt överhuvudtaget om var objektivet är inköpt.

AFJ skrev:
Har du läst svaren ovan?? Uppenbarligen råder det väldigt delade meningar i frågan! Bara för att det finns många trådar i ett ämne så behöver det väl inte råda klarhet.

Dessutom innehåller ju ditt eget svar frågetecken och oklarheter. :)

Varför jag väckte frågan var ju därför att jag fårn customer service på Adorama fått svaret att oavsett vilken variant jag köpte så MÅSTE jag skicka tillbaka objektivet till dem vid eventuellt garantiärende.

Jag är alltså fortfarande villrådig och avvaktar besked från svenska Canon om hur det ställer sig.

Mvh
Anders

Vad är det för oklarheter du menar då ?
Om det står worldwide garanti eller inte ?
Det gör väl detsamma, garantin gäller, och det finns det otaliga inlägg om här på FS, så det borde vara klart som korvspad.....

/kent

AFJ skrev:
Tack Peter för svar.

Man kan ju tycka att på en skriftlig fråga till kundservice från en internationell köpare så kunde man få rätt svar. Visserligen är Sverige en plutt men de måste väl få massor av liknande frågor från mera kända länder i Europa och det ökar ju inte direkt deras försäljning om de ger en onödigt negativ information.

Jag ser att du, Kent mfl beställt USA versioner av gluggarna. Varför göra detta om det nu är världsgaranti, då borde det väl "räcka" med "Gray Market"?

Sorry att jag ältar.

Mvh
Anders

Gray market har inte världs-garantin. Och det är därför att objektivet inte tagits in till det landet där det säljs genom Canon. Alla objektiv som säljs av Canon återförsäljare och har importerats in i landet genom Canon har world wide warranty

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto