Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fyrverkerier!!
- Trådstartare Artoz
- Start datum
andreasc89
Avslutat medlemskap
Vad tror ni om att köra 10 minuter eller nåt? Hur mycket ska man blända ner isåfall (eller upp, är inte så hemma på det...)? Om man har t.ex. f/36, hur långs slutartid kan man ha då utan att det blir för ljust eller mörkt?
/A\ med en 300D och kitobjektivet
/A\ med en 300D och kitobjektivet
paco
Aktiv medlem
Ganska stor bländare. Tiden beror lite på hur mycket explosioner du vill samla in på en bild. Efter 2-3 minuter börjar min 300D ge ordentligt med heta pixlar och bruset ökar. Bländare 36 ger nog ganska trist resultat. Prova 4.5 eller 5.6.
Diset i Göteborg borde ge en liten utmaning för mig i natt
andreasc89
Avslutat medlemskap
paco skrev:
Ganska stor bländare. Tiden beror lite på hur mycket explosioner du vill samla in på en bild. Efter 2-3 minuter börjar min 300D ge ordentligt med heta pixlar och bruset ökar. Bländare 36 ger nog ganska trist resultat. Prova 4.5 eller 5.6.
Jo, det är ju nackdelen med alla heta pixlar... Å andra sidan kanske man inte märker dem, om himlen är fylld av fyrverkier så kan ju också de se ut som fyrverkerier
Fyrverkerier är nog inga problem, inte här i Brastad där nästan alla privatpersoner skjuter upp själva. Kommunen ställer dock in sina fyrverkerier och skänker pengarna till Röda korset eller nåt.
Själv sticker jag nog ut vid halv tolv med kameran, fjärrutlösare och ett stabilt videokamerastativ.
Det största problemet är nog att ställa in skärpan, fast det löser jag vid första bästa ljusstarka raketen.
/A\
Artoz
Aktiv medlem
Jo De är nog inställda
Jo de är inställda av kommunerna men Grannarna lär skjuta upp några. Har redan sett massor.
Gott nytt år och hoppas nästa år börjar bättre än detta slutar.
Kram
Anna-Karin
Clubson skrev:
Var hittar man ett fyrverkeri det här året...Är inte dom inställda?
Jo de är inställda av kommunerna men Grannarna lär skjuta upp några. Har redan sett massor.
Gott nytt år och hoppas nästa år börjar bättre än detta slutar.
Kram
Anna-Karin
maxzomborszki
Aktiv medlem
Kodak är din vän. Nu är råden självklart där för att pusha för deras filmer, men eftersom du inte får in någon sådan i din kamera kan du lugnt ta del av dem ändå utan att känna köptvångArtoz skrev:
Jag skulle vilja ta kort på fyrverkerier i natt. Är det någon som har bra förslag på inställningar som man kan ha på kameran för bästa möjliga bild??
Först av allt så kanske Technical publication AC-42: Photographing Fireworks kan vara av intresse men även i Technical publication AC-61: Pictures by Existing Light finns små råd sammanfattade i tabellen på sidan 4. Dessa två finns som PDF också ifall man vill skriva ut en fin kopia.
Sen har Kodak ytterligare en sida som kortfattat tar upp fotografering av fyrverkerier. Idag tycker jag det dock är svårt att hitta på deras sidor om man inte vet vad publikationsnumret är.
Lycka till och hoppas att inte råden kom för sent.