Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fyrverkerier!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Artoz

Aktiv medlem
Hjälp någon. Jag skulle vilja ta kort på fyrverkerier i natt. Är det någon som har bra förslag på inställningar som man kan ha på kameran för bästa möjliga bild??

Har en Konica Minolta Dimage Z2.

Kommer naturligtvis använda mig av stativ.

Tack på förhand

Mvh Anna-Karin
 
Jag är långt ifrån nån expert på ämnet, men jag testade lite igår.
Låg på ISO100-200, bländare 5.6-7 och slutare på 6-10 s.


Lycka till :)
 
stativ & gärna trådlösare om du har

iso 100 bländare 5.6 eller 8 (beroende på vad kameran klarar av i maxbländare och vad det är för typ av fyrverkeri

Håll slutaren uppen så länge som du vill.. och så många fyrverkerier du vill fånga

Lycka till
/Adam
 
Vad tror ni om att köra 10 minuter eller nåt? Hur mycket ska man blända ner isåfall (eller upp, är inte så hemma på det...)? Om man har t.ex. f/36, hur långs slutartid kan man ha då utan att det blir för ljust eller mörkt?

/A\ med en 300D och kitobjektivet
 
Ganska stor bländare. Tiden beror lite på hur mycket explosioner du vill samla in på en bild. Efter 2-3 minuter börjar min 300D ge ordentligt med heta pixlar och bruset ökar. Bländare 36 ger nog ganska trist resultat. Prova 4.5 eller 5.6.

Diset i Göteborg borde ge en liten utmaning för mig i natt :)
 
paco skrev:
Ganska stor bländare. Tiden beror lite på hur mycket explosioner du vill samla in på en bild. Efter 2-3 minuter börjar min 300D ge ordentligt med heta pixlar och bruset ökar. Bländare 36 ger nog ganska trist resultat. Prova 4.5 eller 5.6.

Diset i Göteborg borde ge en liten utmaning för mig i natt :)

Jo, det är ju nackdelen med alla heta pixlar... Å andra sidan kanske man inte märker dem, om himlen är fylld av fyrverkier så kan ju också de se ut som fyrverkerier :)
Fyrverkerier är nog inga problem, inte här i Brastad där nästan alla privatpersoner skjuter upp själva. Kommunen ställer dock in sina fyrverkerier och skänker pengarna till Röda korset eller nåt.
Själv sticker jag nog ut vid halv tolv med kameran, fjärrutlösare och ett stabilt videokamerastativ.
Det största problemet är nog att ställa in skärpan, fast det löser jag vid första bästa ljusstarka raketen.

/A\
 
Jo De är nog inställda

Clubson skrev:
Var hittar man ett fyrverkeri det här året...Är inte dom inställda?

Jo de är inställda av kommunerna men Grannarna lär skjuta upp några. Har redan sett massor.

Gott nytt år och hoppas nästa år börjar bättre än detta slutar.

Kram

Anna-Karin
 
Det är ju sant...Själv lägger jag nog kameran på hyllan och bara bidrar med ett montage av vad grannarna skulle åstakomma om dom bränner av en sån här... Gott nytt år
 

Bilagor

  • nyår.jpg
    nyår.jpg
    48.8 KB · Visningar: 564
Artoz skrev:
Jag skulle vilja ta kort på fyrverkerier i natt. Är det någon som har bra förslag på inställningar som man kan ha på kameran för bästa möjliga bild??
Kodak är din vän. Nu är råden självklart där för att pusha för deras filmer, men eftersom du inte får in någon sådan i din kamera kan du lugnt ta del av dem ändå utan att känna köptvång :)

Först av allt så kanske Technical publication AC-42: Photographing Fireworks kan vara av intresse men även i Technical publication AC-61: Pictures by Existing Light finns små råd sammanfattade i tabellen på sidan 4. Dessa två finns som PDF också ifall man vill skriva ut en fin kopia.

Sen har Kodak ytterligare en sida som kortfattat tar upp fotografering av fyrverkerier. Idag tycker jag det dock är svårt att hitta på deras sidor om man inte vet vad publikationsnumret är.

Lycka till och hoppas att inte råden kom för sent.
 
Det var inte lätt inte, del eftersom öjag inte fick med mig det stora stativet, och dels eftersom det var så mörkt att jag inte kunde se i sökaren var på himlen jag siktade. Men här är resultatet.
 

Bilagor

  • raket.jpg
    raket.jpg
    23.2 KB · Visningar: 338
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.