Annons

Fyrkantigt avtonat gråfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dagobert

Avslutat medlemskap
Vill egentligen bara få dettta bekräftat eller dementerat.
Söker efter ett avtonat gråfilter och då helst ett fyrkantigt som man kan ställa lite som man själv vill.
Var i en butik där de sa att de har slutat att tillverkas, alltså endast möjligt att hitta på beg.marknaden nu mer!
Kan detta vara möjligt? Och om det nu är "slut" på dem, finns det någon som vill släppa sitt... Det verkar som man ska ha ren tur för att få tag på ett sådant gråfilter i sådana fall.
Kanske finns något annat att rekomendera, förutom de med fasta lägen...

Mvh
Stefan Dagobert

Hos Scandinavian finns det ett par olika graderade gråfilter från bla Cokin. Tyvärr kostar de 255kr/st.

255 kr tycker jag inte är så farligt mycket, helt OK för min del. Jag titta på ett HOYA, med fast avtoning, det ville de ha ca 550 kr för... ;-)

Tack för tippsen!

Hitech är bättre men lika billiga som Cokin. Finns på www.dito.se. Hållare kostar 140, adapter 100 och filter 180. Moms tillkommer.

Det enda som har slutat tillverkats mig veterligen är Cokins A-serie. Förmodligen för att de flesta använder zoomar med stor diameter idag.

Cokin har massor med avtonade filter, grått samt en hel del som har en avtonad yta i olika färger.
Se bara till att Du får filter och hållare i "P" storlek som klarar vidvinkel. Den mindre "A" storlek har man slutat att tillverka.
Jag har nyligen köpt Cokins motljusskydd för hållaren som jag tycker är viktig att ha.

Även Hitech är plast, så motljusegenskaperna och repbenägenheten får man tyvärr leva med. Däremot har de ett betydligt bättre rykte när det gäller frihet från färgstick i de neutrala filtren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar