Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fyra nybörjarfrågor om kalibrering/färgåtergivning

Produkter
(logga in för att koppla)
Eller hur !
Har lagt ett ex i kundvagnen, så jag har en extra som backup utifall det värsta skulle inträffa med det ex jag redan har :))) !!

Hoppas verkligen att du inte ger ut en uppföljare inom överskådlig framtid, för då måste jag skaffa dom också (i dubbel upplaga) =P !!

P.s
Har installerat makrona i Ps, nu skall jag bara lära mig att använda dom. Är fullt upptagen med att göra manualen och färghantering som medföljde colorchecker passport, begripligt för mig. det är mycket nu =P.
 
Menar du att enbart frakten går på 275 :- ?

Japp! Det är orsaken att jag många gånger beställer från tyskland eftersom frakten då många gånger ligger på 10-15€ istället för 30€ från sverige. Beror ju på vad man ska ha och hur stor del frakten har av slutpriset.

Nu blev det dock lite OT. Tillbaka till färghantering.
 
Just det ja, färghantering!

Jo, Tony, jag är fullt medveten om att den "bara" täcker 99 % av sRGB och inte Adobe RGB, men jag lät mig övertygas av det fotografen och skribenten Thomas Nykrog skrev i senaste numret av DigitalFOTO, jag citerar:

"Även om många proffs bekänner sig till färgrymden Adobe RGB 1998 ska man dock vara medveten om att på en utskrift i A3+ är det nästan ingen som kan se om färgrymden är Adobe RGB 1998 eller den universella färgrymden sRGB. Ska bilderna främst visas på skärmen är det också sRGB du bör använda. Man gör livet lättare för sig genom att fota i sRGB och köpa en skärm med förinställning för sRGB. Då ser kameran och skärmen färgerna på samma sätt."

Om testerna som utfördes med Philips-skärmen när den ställdes in på sRGB och och Photo-inställningen säger han att den blev "perfekt för bildbehandling" med "mycket övertygande" bildkvalitet.

Eftersom skärmen lanserades alldeles nyligen (november i fjol) har den inte fått många fler recensioner än den jag läste i tidningen, så lite nervös är jag allt. Det som är lite synd är att den troligtvis inte har någon kåpa som kommer med i köpet, men en sådan bör man väl kunna tillverka själv utan större problem tänker jag ...

Tack Stefan också för ditt svar om kalibratorerna. Jag köper nog en Spyder 5 Pro då, för jag vill verkligen slippa krångliga bruksanvisningar och liknande!! Och så har jag nu faktiskt beställt din bok! (Tack Tony för länken till bokrean!!)

Återigen många tack för respons och tips!!! (Och har ni fler synpunkter/reaktioner på det jag skrev eller citerade så är det alltid intressant att läsa och begrunda förstås!)

Susanna/Swansea90
 
"Även om många proffs bekänner sig till färgrymden Adobe RGB 1998 ska man dock vara medveten om att på en utskrift i A3+ är det nästan ingen som kan se om färgrymden är Adobe RGB 1998 eller den universella färgrymden sRGB. Ska bilderna främst visas på skärmen är det också sRGB du bör använda. Man gör livet lättare för sig genom att fota i sRGB och köpa en skärm med förinställning för sRGB. Då ser kameran och skärmen färgerna på samma sätt."

Ja, dessa som uttalar sig till höger och vänster om det ena och andra. Jag förstår inte vad storleken på bilden har med om man ska använda Adobe RGB eller sRGB. Det som avgör är om du har en bild med mättade, intensiva färger eller inte. Om bilden är blek i sin färgskala, då är det ingen som kan se skillnad mellan sRGB eller Adobe RGB. Men har du mättade, intensiva färger, då ser man skillnad även om det är en 10 x 15 cm print.

Sedan detta med att fota i sRGB och använda en skärm med en förinställning för sRGB. För det första, fotograferar du i råformat så spelar denna inställning ingen som helst roll. Dina råfiler har ingen arbetsfärgrymd då. Det är bara om du låter kameran konvertera din bild till en jpeg fil som du är beroende av denna inställning. Sista meningen är bara helt felaktig och okunnig.

Sedan tycker jag inte det är en katastrof att redigera en bild som ligger i Adobe RGB eller till och med i Prophoto RGB på en skärm som bara täcker sRGB. Självklart är det bättre med en skärm som kan återge så mycket färger som möjligt. Men det är framförallt när du ska leverera bilder till tryck som det blir viktigt att se alla dessa nyanser, eftersom en bra tryckprofil har ett omfång som här och var sträcker sig utanför Adobe RGB. Jag tycker det är långt viktigare att du kalibrerar och profilerar din skärm.
 
Just det ja, färghantering!

Jo, Tony, jag är fullt medveten om att den "bara" täcker 99 % av sRGB och inte Adobe RGB, men jag lät mig övertygas av det fotografen och skribenten Thomas Nykrog skrev i senaste numret av DigitalFOTO.
Så länge du är nöjd, är allt frid och fröjd, ville bara uppmärksamma dig på det faktum, utifall att du händelsevis hade missat det.

(Tack Tony för länken till bokrean!!)
Nöjet helt på min sida. Jag köpte mig ett ex. till, för att ha som backup om den första skulle gå åt pipsvängen, oaktat anledning (spillt the eller någon annan fadäs) :))) !!
 
Ja, dessa som uttalar sig till höger och vänster om det ena och andra. Jag förstår inte vad storleken på bilden har med om man ska använda Adobe RGB eller sRGB. Det som avgör är om du har en bild med mättade, intensiva färger eller inte. Om bilden är blek i sin färgskala, då är det ingen som kan se skillnad mellan sRGB eller Adobe RGB. Men har du mättade, intensiva färger, då ser man skillnad även om det är en 10 x 15 cm print.

Sedan detta med att fota i sRGB och använda en skärm med en förinställning för sRGB. För det första, fotograferar du i råformat så spelar denna inställning ingen som helst roll. Dina råfiler har ingen arbetsfärgrymd då. Det är bara om du låter kameran konvertera din bild till en jpeg fil som du är beroende av denna inställning. Sista meningen är bara helt felaktig och okunnig.

Sedan tycker jag inte det är en katastrof att redigera en bild som ligger i Adobe RGB eller till och med i Prophoto RGB på en skärm som bara täcker sRGB. Självklart är det bättre med en skärm som kan återge så mycket färger som möjligt. Men det är framförallt när du ska leverera bilder till tryck som det blir viktigt att se alla dessa nyanser, eftersom en bra tryckprofil har ett omfång som här och var sträcker sig utanför Adobe RGB. Jag tycker det är långt viktigare att du kalibrerar och profilerar din skärm.

Oj, det var illa att man inte kan lita på en fotograf som skriver för fototidningar!!! Visar kanske mest (förhoppningsvis!!) på hur svårt och snårigt detta kunskapsområde är.

Med min systemkamera fotar jag bara i RAW (och ibland med inställningen RAW+JPG) ... Men efter att jag kalibrerat och profilerat denna externa skärm och skickar bilder till tryck, kan det ändå bli någorlunda nära i färgupplevelse när jag tittar på de färdigtryckta bilderna (om de inte är väldigt färgglada)? Jag tolkade dig så i alla fall ... ELLER är det långt bättre att jag väntar med att köpa den externa skärmen och bara kalibrerar och profilerar skärmen på min MacBook Pro tills jag har råd med dyrare och bättre??? (Möjligheten att ångra mitt köp finns ju fortfarande med distansköplagen, eller vad den nu kallas.)
 
Annarss finns det en BENQ som skall klara Adobe RGB till 99 % som ligger (låg på) ~ 8 000:- . Kanske är det ett för stort kliv prismässigt ? Som jag förstått det, är det ett lågt pris i detta sammanhang.

I vart fall som helst så rekommenderar jag dig att läsa den artikeln som jag tidigare länkat till, och som Stefan skrivit, om olika skärmar.

Visst, det heter distansköplagen, vilket stipulerar att man har två veckors ångerrätt om man köper något på distans, som på nätet ,tex.
 
Men efter att jag kalibrerat och profilerat denna externa skärm och skickar bilder till tryck, kan det ändå bli någorlunda nära i färgupplevelse när jag tittar på de färdigtryckta bilderna (om de inte är väldigt färgglada)? Jag tolkade dig så i alla fall ...

Det är en högupplöst skärm med en IPS-panel, vilket är bra. Det enda felet är alltså att den inte täcker in hela Adobe RGB-omfånget. De färger som den kan visa kommer att bli vettigt återgivna, men de allra mest intensiva färgerna kommer att se lite mattare och blekare ut än vad de faktiskt är. Du kan också få väldigt intensiva färger som ser ut som om de tappat separationen. Är du bara medveten om detta problem tror jag skärmen kommer fungera bra för dig. Om du blir professionell bildbehandlare, då skulle jag inte rekommendera denna skärm.
 
Förresten Stefan, när du skriver hur färgerna "ser ut" menar du då hur de ser ut på skärmen jämfört med en utskrift av samma bild, eller menar du hur sedan utskriften kommer att se ut när väl bilden kommer i tryck? (Bara så att jag inte missförstår dig!)
 
Förresten Stefan, när du skriver hur färgerna "ser ut" menar du då hur de ser ut på skärmen jämfört med en utskrift av samma bild, eller menar du hur sedan utskriften kommer att se ut när väl bilden kommer i tryck? (Bara så att jag inte missförstår dig!)

Jag menar att skärmens färger kommer vara något blekare än vad utskriften sedan kommer att bli.
 
Denna kostar ~ 6 500 :-. Verkar helt ok, om man skall tro artikelförfattaren ;-).

Den är i dyraste laget för mig i dagsläget (men den som jag hade spanat in först). Men Dells för 5000:- är naturligtvis lockande ... Samtidigt tänker jag att det vore intressant att testa den som jag redan har beställt och se om den kan vara bra nog att börja med eftersom jag inte jobbar som professionell fotograf (ännu!!) ;-) Hm ...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.