ANNONS
Annons

Fyra nybörjarfrågor om kalibrering/färgåtergivning

Produkter
(logga in för att koppla)

Swansea90

Aktiv medlem
Hej alla ni vänliga hjälpare där ute!

Jag hade inte riktigt insett hur viktigt det är med kalibrering av bildskärmen förrän nyligen, men känner mig nu bara någorlunda upplyst och snarare väldigt förvirrad av alldeles för ingående information om detta svåra som jag hittar på nätet och i tidningar i ämnet. Liksom många är jag mer eller mindre missnöjd med hur mina bilder ser ut när jag ser dem i pappersform (främst kalendrar och fotoböcker men även, och kanske särskilt, när jag försöker mig på att skriva ut bilder själv med min Canon Pixma 6150 bläckstråleskrivare som har några år på nacken).

Men eftersom mitt fotointresse bara växer vill jag gärna investera i en extern skärm så småningom (t.ex. Eizo ColorEdge CS240) men tills jag gör det vill jag se om det går att få färgerna på min MacBook Pro så bra som möjligt via Systeminställningar, för jag uppskattar att jobba "bärbart" och har ännu inte hunnit göra iordning en lämplig plats för att sitta och jobba med en extern skärm.

När jag hösten 2013 köpte min MacBook Pro 15" (med bildskärms-infon: 17-tum (1680 x 1050) och Intel HD Graphics 4000 1024 MB-grafik) i november 2013 "kalibrerade" jag den via det inbyggda programmet så att det såg rätt och bra ut, och så trodde jag att allt var någorlunda frid och fröjd. Men nu har jag förstått att det inte är en riktig kalibrering jag gjort (trots att det kallas så i datorn) och dessutom bör man göra det fler gånger för att skärmen eller inställningarna (?) "föråldras"... Så till fråga 1: Bör jag göra om proceduren igen (det jag gjorde när min dator var ny)? Eller finns det något annat jag borde göra istället (som alternativ till att i dagsläget köpa en extern skärm med kalibrator)?

Dessutom förstår jag inte VARFÖR det finns en rad olika färgprofiler som man kan välja via Systeminställningar/Bildskärmar/Inbyggd skärm/Färg. Om jag klickar över någon av profilerna ser min skärm bara onaturligt blåaktig ut (i olika grad beroende på vilken profil jag väljer). Vad har man dem till? Alltså, fråga 2: Borde jag välja någon av de profilerna snarare än att "kalibrera" min skärm via det inbyggda kalibreringsverktyget???

När jag häromdagen jämförde bilderna i pappersversionen av Fotosidan Magasin med den digitala versionen av tidningen såg jag hur annorlunda de såg ut via min bildskärm. Lite starkare och kallare färger överlag (på min skärm) och aningen ljusare ... Fråga 3: Bör färgerna på bilderna på skärmen stämma överens med dem på den tryckta versionen (sedda i dagsljus) av Fotosidan Magasin eller kan man inte lita på att tidningen återger färgerna korrekt heller?

Ett litet mysterium är för mig även detta: (Fråga 4!) Om jag nu har en dålig färgåtergivning på min nuvarande inbyggda skärm, hur kommer det sig då att bilderna faktiskt såg ut som de gjorde på min skärm när jag lät Fotoklok göra en fotobok jämfört med ganska annorlunda färger när jag gjorde en fotobok via PhotoBox? (PhotoBox färgåtergivning har dock blivit något bättre på senare år, tycker jag!)

Jättetacksam för svar från kunniga på området!

Susanna/Swansea90

Vad du bör göra är att skaffa ett kalibreringsverktyg (t.ex X-Rite i1Display Pro) som faktist mäter upp din skärm och skapar en färgprofil som du kan avända. Kalibrera om åtminstone någon gång i månaden eller inför viktiga jobb. Din macbook pro klarar bara sRGB vilket är lämpligt för web men inte riktigt tillräckligt för bilder på papper.

Att fotoklok boken såg OK ut beror förmodligen på att de struntade i dina inställningar och gjorde egna inställningar som de tyckte såg bra ut.

Ska du skicka bilder till tryck, begär att få färgprofil från tryckeriets utrustning, och använd den för softprofing i LR eller fotoshop, då bör det bli ganska likt det du ser på skärmen förutsatt att din skärm är kalibrerad så att den visar rätt färger och har rätt ljusstyrka.

Men eftersom mitt fotointresse bara växer vill jag gärna investera i en extern skärm så småningom (t.ex. Eizo ColorEdge CS240) men tills jag gör det vill jag se om det går att få färgerna på min MacBook Pro så bra som möjligt via Systeminställningar, för jag uppskattar att jobba "bärbart" och har ännu inte hunnit göra iordning en lämplig plats för att sitta och jobba med en extern skärm.

Bra idé att skaffa en extern skärm, det kommer att bli så mycket enklare. Att kalibrera via systeminställningarna är mer eller mindre hopplöst.

Så till fråga 1: Bör jag göra om proceduren igen (det jag gjorde när min dator var ny)? Eller finns det något annat jag borde göra istället (som alternativ till att i dagsläget köpa en extern skärm med kalibrator)?
Det finns tyvärr ingen bättre eller enklare lösning än att skaffa en kalibrator. Men det fungerar faktiskt att profilera din bärbara dators skärm.

Dessutom förstår jag inte VARFÖR det finns en rad olika färgprofiler som man kan välja via Systeminställningar/Bildskärmar/Inbyggd skärm/Färg. Om jag klickar över någon av profilerna ser min skärm bara onaturligt blåaktig ut (i olika grad beroende på vilken profil jag väljer). Vad har man dem till? Alltså, fråga 2: Borde jag välja någon av de profilerna snarare än att "kalibrera" min skärm via det inbyggda kalibreringsverktyget???
Nej, dessa profiler är inte något du vill använda.

Fråga 3: Bör färgerna på bilderna på skärmen stämma överens med dem på den tryckta versionen (sedda i dagsljus) av Fotosidan Magasin eller kan man inte lita på att tidningen återger färgerna korrekt heller?
De bör stämma överens någorlunda väl, de flesta tryckerier har idag vettig kontroll på sina färger.

Ett litet mysterium är för mig även detta: (Fråga 4!) Om jag nu har en dålig färgåtergivning på min nuvarande inbyggda skärm, hur kommer det sig då att bilderna faktiskt såg ut som de gjorde på min skärm när jag lät Fotoklok göra en fotobok jämfört med ganska annorlunda färger när jag gjorde en fotobok via PhotoBox? (PhotoBox färgåtergivning har dock blivit något bättre på senare år, tycker jag!)
Många av de som trycker fotoböcker konverterar alla bilderna till sRGB, vilket stämmer bättre överens med din skärms färgåtergivning. Varför gör man då inte alltid så då? På grund av att man tappar bort en hel del färger.

Tusen tack för svar redan idag, Stefan och Uno!

Ett litet frågetecken har jag beträffande ett av dina svar, Stefan:

Det finns tyvärr ingen bättre eller enklare lösning än att skaffa en kalibrator. Men det fungerar faktiskt att profilera din bärbara dators skärm.

Hur profilerar jag min bärbara dators skärm menar du? Med en kalibrator typ den Uno föreslog ovan eller på ett annat vis?

Vänligen,
Susanna/Swansea90

Tusen tack för svar redan idag, Stefan och Uno!

Ett litet frågetecken har jag beträffande ett av dina svar, Stefan:

Hur profilerar jag min bärbara dators skärm menar du? Med en kalibrator typ den Uno föreslog ovan eller på ett annat vis?

Vänligen,
Susanna/Swansea90
Jag ger mig på att svara på frågan och svaret är ja, precis med en sådan kalibrator som Uno nämner ovan (och vilken även Stefan förordar, om man inte skall satsa på en spektrometer, men då talar vi om helt andra priser).

Jag har själv en sådan och en extern skärm med tillhörande stationär dator (Pc).

F ö, welcome to the djungle 😄😉.

Jag ger mig på att svara på frågan och svaret är ja, precis med en sådan kalibrator som Uno nämner ovan (och vilken även Stefan förordar, om man inte skall satsa på en spektrometer, men då talar vi om helt andra priser).

Jag har själv en sådan och en extern skärm med tillhörande stationär dator (Pc).

F ö, welcome to the djungle 😄😉.

Instämmer.

Tack Stefan ! Då har jag lärt mig något av det jag läst i din bok ;-).

Du borde slå ett slag för den boken (Digital bild 4.0) mellan varven när det dyker upp sådana här frågor, då den är både välskriven, pedagogisk och uttömmande. Med tanke på att den är så välskriven, så sugs man (jag) in och vill lära sig mer.

Har precis inhandlat mig en colorchecker passport med tillhörande programvara. Så småningom blir det också armatur, lämplig för ändamålet, men att gå så långt att börja måla om väggarna, det sitter långt inne, i o m att jag inte har något rum att tillgå, enkom för fotoredireging (än).

Tack Stefan ! Då har jag lärt mig något av det jag läst i din bok ;-).

Du borde slå ett slag för den boken (Digital bild 4.0) mellan varven när det dyker upp sådana här frågor, då den är både välskriven, pedagogisk och uttömmande. Med tanke på att den är så välskriven, så sugs man (jag) in och vill lära sig mer.

Har precis inhandlat mig en colorchecker passport med tillhörande programvara. Så småningom blir det också armatur, lämplig för ändamålet, men att gå så långt att börja måla om väggarna, det sitter långt inne, i o m att jag inte har något rum att tillgå, enkom för fotoredireging (än).

Tack för kommentaren om boken. Beträffande måla om väggen så räcker det långt med att sätta upp ett grått tyg bakom skärmen. Men det ska vara neutralgrått.

Tack för kommentaren om boken. Beträffande måla om väggen så räcker det långt med att sätta upp ett grått tyg bakom skärmen. Men det ska vara neutralgrått.
Det är jag (och en mängd andra) som skall tacka dig, Stefan, för ditt tillsynes outtömliga tålamod med alla frågor vi ställer gällande färghantering i det digitala bildlödet.

Tackar också för tipset om tyget, men som sagt, det får bli en senare fråga, jag skyndar långsamt. Skall också ha något material (någon/några bilder) som är värt att lägga ner mödan på att "framkalla" i det digitala mörkrummet och det är en helt annan historia (och en helt annan tråd), men jag jobbar på det också. Skyndar långsamt, s a s ;-).

Förresten, håller du på att fila på en uppföljare till Digital bild 4.0 ? Utvecklingen går rasande fort och det kanske (så småningom) blir aktuellt med en uppföljare ? I sådant fall vet du att åtminstone ett ex. är säkrat ;-).

Förresten, håller du på att fila på en uppföljare till Digital bild 4.0 ? Utvecklingen går rasande fort och det kanske (så småningom) blir aktuellt med en uppföljare ? I sådant fall vet du att åtminstone ett ex. är säkrat ;-).

Jag kommer nog inte göra en ny stor bok på ett tag, men jag satsar istället på att göra komplement och uppdateringar i form av pdf:er som du kan ladda ner. Här hittar du en sådan komplettering http://www.profiler.nu/digital-bild-40/filer-att-ta-hem/ tillsammans med en mängd makron som du kan ladda ner och installera.

Jag kommer nog inte göra en ny stor bok på ett tag, men jag satsar istället på att göra komplement och uppdateringar i form av pdf:er som du kan ladda ner. Här hittar du en sådan komplettering http://www.profiler.nu/digital-bild-40/filer-att-ta-hem/ tillsammans med en mängd makron som du kan ladda ner och installera.
Tusen tack Stefan !
Har inte riktigt fått kläm på det där med makron och hur man skall använda dom, men jag lägger länken till favoriter.

Tusen tack Stefan !
Har inte riktigt fått kläm på det där med makron och hur man skall använda dom, men jag lägger länken till favoriter.

Det är något som verkligen underlättar, eftersom jag kan skriva rätt komplicerade funktioner som du kan installera och använda bara genom att klicka på att de ska spelas upp.

Det är något som verkligen underlättar, eftersom jag kan skriva rätt komplicerade funktioner som du kan installera och använda bara genom att klicka på att de ska spelas upp.
Jo, så långt har jag förstått det, men jag måste få kläm på i vilka sammanhang jag har användning fär dom och hur jag skall installera och för att inte minst veta hur jag skall hitta dom, när jag väl skall använda dom.

Det är en veritabel djungel, det här med digital bildbearbetning, när man väl försöker sig på att borra sig ner i det =P !

Jo, så långt har jag förstått det, men jag måste få kläm på i vilka sammanhang jag har användning fär dom och hur jag skall installera och för att inte minst veta hur jag skall hitta dom, när jag väl skall använda dom.

Det är en veritabel djungel, det här med digital bildbearbetning, när man väl försöker sig på att borra sig ner i det =P !
Edit : Glömde fråga i mitt föregående inlägg om man kan använda dessa makron i Lr, eller är det begränsat till Ps ?

Hej igen!

Underbart med så mycket respons på mina frågor, stort tack alla tre!!!

Stefan: Din bok blir jag verkligen sugen på att köpa nu. Den verkar vara just det jag behöver för att förstå allt bättre!

Och nu har jag dristat mig att beställa en skärm trots allt: en Philips 241P6VPJKEB som Dustin plötsligt erbjöd för 3990:-

Den verkade bra för det priset och för mina behov. Men nu behöver jag ju en kalibrator också så valet står nu mellan en Datacolor Spyder 5 Pro och X-Rite i1Display Pro.

Det viktiga för mig (förutom att den ska ge bra resultat för de skärmar jag behöver kalibrera) är att den är enkel och smidig att använda. (Priset är mindre viktigt nu när jag fick tag i en "billig" skärm!)

Om någon nu vet...?

Den verkade bra för det priset och för mina behov. Men nu behöver jag ju en kalibrator också så valet står nu mellan en Datacolor Spyder 5 Pro och X-Rite i1Display Pro.

Jag tycker att i1Display Pro är en något bättre kalibrator, men Spyder 5:s programvara är enklare att använda. I båda fallen är det bra kalibratorer. Jag har testat båda två rätt noga.

Hej igen!

Underbart med så mycket respons på mina frågor, stort tack alla tre!!!

Stefan: Din bok blir jag verkligen sugen på att köpa nu. Den verkar vara just det jag behöver för att förstå allt bättre!
Gör det ! Själv är jag så nöjd med den, att jag funderar på att köpa en till för back-upp, utifall.

Och nu har jag dristat mig att beställa en skärm trots allt: en Philips 241P6VPJKEB som Dustin plötsligt erbjöd för 3990:-

Den verkade bra för det priset och för mina behov.
Du är medveten om att den skärmen täcker 99% av sRGB ? Dvs att den täcker bara en den minsta färgrymden av de tre som (mig veterligen) finns, Prophoto RGB (den största färgrymden) aRGB (den mellersta färgrymnden och sRGB (den minsta färgrymden). Om detta (och mycket mer), kan du läsa om i Stefans bok.

Det betyder att skärmen inte klarar av att återge alla de färger som kamerans sensor fångar in (förutsatt att du fotograferar med en hyfsat modern systemkamera och fotograferar i raw). Ett bättre val (för fotoredigering) är om skärmen täcker aRGB. Mer om skärmar kan du läsa här.
Men nu behöver jag ju en kalibrator också så valet står nu mellan en Datacolor Spyder 5 Pro och X-Rite i1Display Pro.
Jag kan inte svara för Datacolor Spyder 5 Pro, men jag har en X-rite I1 Display pro och det är den Stefan förordar, om man inte skall satsa på en spektrofotometer, men som tidigare nämnts så kostar den betydligt mer.

Det viktiga för mig (förutom att den ska ge bra resultat för de skärmar jag behöver kalibrera) är att den är enkel och smidig att använda. (Priset är mindre viktigt nu när jag fick tag i en "billig" skärm!)

Om någon nu vet...?
Vet inte vad som är billigt för dig i detta sammanhanget, men en X-rite I1 Display pro ligger på 1 500:- (kanske upp ett par hundralappar, kolla på prisjakt och/eller Ebay.co.uk eller motsvarande Amazon.co.uk).

Hur lättanvänd den är med medföljande programvara kan inte jag svara på riktigt, för till den skärm jag köpte, medföljde det ett program som heter spectraview profiler 5 b (egentligen BasICColor) och det är (nästan) ett självspelande piano.

Edit: Såg att Stefan hann före.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar