Annons

FX vs DX?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en FX-kamera (DSLR) inom en snar framtid, men funderar på följande. Vilka e dom största fördelarna anser ni med en FX-kamera om man gämför med en DX? Då menar jag två kameror som ligger i samma prisklass, inte att min D90 ska gämföras med en D700 eller nått ;) Hade i så fall tänkt slå till på en D800 under nästa år då jag knappt e varm i kläderna när det gäller min D90. Men som sagt, fördelar med FX?

Tack på förhand för era svar!

// Magnus

Du hittar inga FX-kameror i samma prisklass som DX. så jag förstår inte frågan riktigt?
Det är ju "bara" D700 och D3'orna som är FX.

Större sensor ger dig möjlighet till lägre brus, och kortare skärpedjup, men du behöver dyrare optik, eftersom den måste vara fulltecknande... Det är väl egentligen de reella skillnaderna.

Jag valde FX baserat på att det var den kamera (D700) som just då gav bäst resultat i sämst ljus.

Större sensor ger dig möjlighet till lägre brus, och kortare skärpedjup, men du behöver dyrare optik, eftersom den måste vara fulltecknande... Det är väl egentligen de reella skillnaderna.
Att optiken är dyrare är väl en sanning med modifikation. Ska man ha en normalzoom till DX så kostar 17-55/2,8 ungefär 13000 kr, men till FX får man 24-120/4 för 10000 kr. Och mycket större bildvinkelomfång på köpet.

Du hittar inga FX-kameror i samma prisklass som DX. så jag förstår inte frågan riktigt?
Det är ju "bara" D700 och D3'orna som är FX.

Jag valde FX baserat på att det var den kamera (D700) som just då gav bäst resultat i sämst ljus.

Tack för ditt svar! Nä jag menade kanske inte exakt samma prisklass, men hyffat samma prestandard "på papper". Men ditt svar gav mig precis den info jag va ute efter. Bättre bildkvalitet i form av lägre brus, alltså inte bara då i högre ISO om jag förstår det rätt. Kortare skärpedjup blir en intresant utmaning då jag tycker mitt 85/1.4 redan har det på min DX :) Har förstått så långt att min "objektiv-samling" halveras eller mer typ, men hade tänkt behålla min D90 oxå.

Senast ändrad:
Att optiken är dyrare är väl en sanning med modifikation. Ska man ha en normalzoom till DX så kostar 17-55/2,8 ungefär 13000 kr, men till FX får man 24-120/4 för 10000 kr. Och mycket större bildvinkelomfång på köpet.

Får sätta mig ner och undersöka vilka av mina objektiv jag kommer att kunna använda på FX, annars låter 24-120/4 för 10000kr prisvärt :)

Mest närliggande 17-55/2,8 fast på FX måste väl bli 24-70/2,8 pris ca 15000:-

Nja, allt annat lika kan man räkna med att brusnivåerna är ungefär ett steg bättre i FX och skärpedjupet ett steg mindre. Ett objektiv med f/2,8 på DX motsvaras alltså på FX av ett objektiv med brännvidden x 1,5 och f/4,0.

Alltså motsvarar 17/2,8 på DX ungefär 25/4 på FX.

Största fördelen som jag ser det. Plus att jag är gammal nog för att ha brännviddstänket från analogtiden etsat i skallen...skönt att inte behöva fundera ett extra varv i skallen...samt skönt med härligt snävt skärpedjup. Skall i dagarna köpa en beggad D700...de börjar ligga bra i pris nu :)

Senast ändrad:

I princip ja, men ändå inte. Du får väldigt likvärdig prestanda med ett f/4-objektiv på FX jämfört med f/2,8 på DX, med avseende på både skärpedjup och den absoluta ljusmängden du fångar upp. Med f/2,8 på FX fångar du mer ljus och har möjlighet till kortare skärpedjup tack vare den längre brännvidden som behövs för samma bildvinklar.

Några av fördelarna med FX över DX enligt mig:
- Möjlighet till kort skärpedjup även på korta brännvidder
- Större, ljusare sökare
- Den större sensorn kräver mindre av objektiven - skarpa bilder även med förmånliga objektiv
- Bättre ljusupptagningsförmåga tack vare den större sensorn - klarar ett steg högre iso med likvärdig prestanda
- Större möjlighet att blända ner för skärpans skull utan att behöva offra för mycket bakgrundsoskärpa.

Nackdelar:
- Långa teleobjektiv är svindyra. Då du klarar dig med 400mm på DX behöver du 600mm på FX.
- Större och tyngre (inte alltid en nackdel dock)
- Mer vinjettering om du jämför med FX-objektiv monterade på DX
- Dyrare objektiv om man jämför objektiv med samma maxbländare.
- Sämre för makro om man ska fotografera riktigt små saker. Man behöver ju dubbelt bättre avbildningsskala för att fylla sensorn.

Jag har inte FX ännu men är helt inställd på att skaffa det, troligen nästa vår. Vill se efterföljaren till D700 först. Har sensorn tillräckligt hög upplösning så kunde man köra den i DX-läge och ha tillräckligt mycket pixlar kvar de gånger man behöver nå längre. Min 70-200/2,8 på FX motsvarar ju bara ett 47-133mm på DX (jag tänker bakvägen eftersom jag inte har nån praktisk erfarenhet av FX...)

... Kortare skärpedjup blir en intresant utmaning då jag tycker mitt 85/1.4 redan har det på min DX :) Har förstått så långt att min "objektiv-samling" halveras eller mer typ, men hade tänkt behålla min D90 oxå.

Hej
Du kommer inte att få kortare skärpedjup med en FX-kamera än en DX-kamera om du använder samma objektiv. Däremot kommer du att få med mer i bilden eftersom den inte beskärs lika hårt.

/Roger

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto