Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FX till FM2

Produkter
(logga in för att koppla)

JonnSchlemayer

Avslutat medlemskap
Hej ni som kan mer om tekniska saker än långa mig! :)

Jag har funderat på att köpa ett nytt objektiv med tiden. Antingen ett NIKKOR 55-300 (DX) eller ett NIKKOR 70-300 (FX).

Har en D7000 och en analog Nikon FM2.

Om jag köper DX-objektivet, kan jag endast använda det till min DSLR. Men köper jag FX-objektivet, kan jag då använda det till båda?

Jonn
 
Nja, 70-300 är väl utan bländarring, vilket inte torde fungera så bra på en manuell kamera som FM2.

/K
 
Det finns inget vettigt alternativ till nya 70-300 VR och 55-300 VR som ha bländarring annat än något 70-200/2,8. 70-300 är trevligare än 55-300 om du frågar mig, men det är inga gigantiska skillnader.

De äldre varianterna av 70-300 är inte alls av samma klass. Du får nog acceptera att inte använda det på din analoga kamera helt enkelt.
 
Köp AF-D objektiv (eller manuellt fokuserade AI/ AIs objektiv om Du kan klara dig utan autofokus) med bländarring, nya (när så är möjligt) eller begagnade, så får Du objektiv som fungerar på båda kamerorna.
 
Nej, det är väl maxbländare. Maxbländare är ju minsta bländartalet.

Mvh

Nej!

Kameran håller mycket riktigt upp bländaren så att hålet är så stort som möjligt (typ f/4,5-f/5,6 på en ljussvag zoom) när man tittar i sökaren. När bilden tas släpps bländararmen och eftersom ingen bländarring ställts in på att stoppa den innan "botten" så kommer bilden att tas med ett i det närmaste mikroskopiskt hål. Nedbländat till t ex f/22 e dyl beroende på objektivet.

Pilla lite på en Nikon-objektiv med bländarring så ska du se hur det fungerar. Det är också därför man måste ställa bländarringen på minsta bländaren (typ f/22 e dyl) när man använder det på en kamera där bländaren styrs från kamerahuset. Annars skulle kameran i det fallet inte kunna blända ned objektivet.
 
Nej!

Kameran håller mycket riktigt upp bländaren så att hålet är så stort som möjligt (typ f/4,5-f/5,6 på en ljussvag zoom) när man tittar i sökaren. När bilden tas släpps bländararmen och eftersom ingen bländarring ställts in på att stoppa den innan "botten" så kommer bilden att tas med ett i det närmaste mikroskopiskt hål. Nedbländat till t ex f/22 e dyl beroende på objektivet.

Pilla lite på en Nikon-objektiv med bländarring så ska du se hur det fungerar. Det är också därför man måste ställa bländarringen på minsta bländaren (typ f/22 e dyl) när man använder det på en kamera där bländaren styrs från kamerahuset. Annars skulle kameran i det fallet inte kunna blända ned objektivet.

Ja, jag noterade inte att det handlade om att sätta optiken på en äldre analog kamera.

Mvh
 
Det finns inget vettigt alternativ till nya 70-300 VR och 55-300 VR som ha bländarring annat än något 70-200/2,8. 70-300 är trevligare än 55-300 om du frågar mig, men det är inga gigantiska skillnader.

De äldre varianterna av 70-300 är inte alls av samma klass. Du får nog acceptera att inte använda det på din analoga kamera helt enkelt.
AF-D 80-200 2,8 som har bländarring går väl på båda husen men då får han klara sig utan VR.
 
Men en beg AF-D 80-200/2,8 kostar knappast mer än en en ny 70-300 VR, det är ett rätt gammalt objektiv i dagsläget. Efter det har det kommit åtminstone 3 nyare versioner.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.