ANNONS
Annons

FW 1.05 till A77 o A65 ska komma idag - allting går nu väsentligt kvickare.

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
.
FW 1.05 till SLT-A77 och A65 har nu börjat sippra ut, och ska tydligen komma att finnas ute för allmän nedladdning under dagen.

Sony har uppenbarligen gett sig på orsakerna till segheten i vissa avseenden, och snabbat upp det hela avsevärt. Saxar några omdömen skrivna till SAR:

Here are the first User reports:
-----------------------------------------
Michael: “This time the performance improvements are actually noticeable. Auto-review is now usable, and turning off the camera is as fast as with earlier models. I recommend 1.05 for everybody!”

Lifeispixels: “Speed of both control dials is now greatly improved. The number no longer lags behind when turning the dial quickly. Turning off time is also swift. No longer had to wait a few seconds before the AF motor turns the lens to infinity. Now just switch off and the motor turns the AF to infinity immediately.”

Shaokee: “holy shit, the camera’s response towards both dial turns is amazing. and switching the camera off is very quick. highly recommend this update!”

Rui: “Installed! start and shut down is instant. dials very responsive. Thanks Sony!”

Cody: “Update applied and it is definitely a big improvement in responsiveness, much more than 1.04 was. If I’m being picky, the lag isn’t completely gone but much improved. The usable auto-review is very nice. Startup is faster (and consequently waking up from sleep is faster). I never cared about the shutdown time, but it is fast now. Overall, it now feels like I’m not beta testing this camera anymore”

Fotowolf: “On/Off-delay is now a fraction of a second (not 5 seconds any more). Looks like they removed the debugging-flag while compiling the source code. Overall performance is excellent. Even AV speed {ska säkert vara AF speed} has improved. The only issue that I have noticed: microAF adjustments do not work anymore”

Cheong: “1. the dials are VERY responsive now. it feels like the a850 and my old a230 now.
2. the switch off time is def better, just a tad slower than the a850 (from my impression of using it in occasions)
3. the auto review now will not have the ‘now loading’ screen popping out and will immediately display your pic. even when i use single shot and take a few continuous photos, it will just display immediately. the minus though is that you are effectively doing blind shooting when you do that. However, when you take e shot, see your review, and immediately release and half press the shutter, it will go back to the EVF live view very very very quickly. so now its just a lame excuse if you say the EVF is making you miss shots!” (video on facebook)

Det officiella dokumentet från Sony finns här:
http://presscentre.sony.eu/content/Detail.aspx?ReleaseID=7452&NewsAreaID=2

Mer finns att läsa på SAR här:
http://www.sonyalpharumors.com/new-sony-a7765-firmware-is-here/#comments

Här finns en YouTube-videosnutt:
http://www.youtube.com/watch?v=6o93fAsFCMo
.

Shaokee sa:
“holy shit, the camera’s response towards both dial turns is amazing. and switching the camera off is very quick. highly recommend this update!”

Det är ju fånigt att behöva uttrycka sig så.
Det är ju så här det SKA vara och normalläget. Det som varit tidigare har varit ett fel och så här skulle det varit redan när kameran släpptes ut till de första kunderna. Hoppas att det varit en engångsföreteelse från Sony med barnsjukdomar och att framtida kameror fungerar igen som de ska med FW 1.0, precis som det alltid varit tidigare.

Bra att det äntligen är åtgärdat nu, men varför har det hävdats att det varit fixat tidigare när det inte har varit det?

Då kan man gå och inhandla sig en A77 nu då.
Kul att se att konkurrensen är aktiv på riktigt då danska Proshop håller på att slå sig in. De var tidigare billigast, men sen kom Electroworld och lade sig under så nu sänkte proshop priset ytterligare ett par hundra för att hamna längst upp på prisjakt.

14 500 kr för A77 med 16-50/2,8 tycker jag är riktigt vettigt.

(Den här diskussionen borde f.ö. ligga i A77/A65-tråden där den hör hemma, eller egentligen den första innan tråden startades om t.o.m.)

/Mats

Jag vet att du tycker det, Mats, men det borde den ABSOLUT INTE ha gjort!

De monsterlånga Sonytrådarna har en helt unik karaktär och är väldigt roliga för oss få som följer dem mer eller mindre hela tiden. Men de är en ren mardröm för alla de som inte orkar detta, utan bara ibland vill söka efter någon specifik information. De långa Sony-trådarna är knappast sökbara med den tämligen begränsade sökfunktion som finns här på Fotosidan.

Även jag själv, som ändå någorlunda hyfsat följer de långa Sonytrådarna (även om jag förmodligen inte klarar att göra det lika mycket framöver pga mina f-rbaskade ryggsmärtor), har många gånger misslyckats med att hitta uppgifter som jag VET har avhandlats tidigare i någon av trådarna. Det är MYCKET lättare för mig att hitta någon specifik information om Nikon eller Canon, eftersom dessa har en sökbar struktur. Och då är det väl ända hög tid att börja fundera lite...

Är tämligen övertygad om att det kommer att vara svårt att hitta en enda annan person här på fotosidan som håller med dig i din (enligt min uppfattning) väldigt extrema uppfattning i detta avseende. Däremot tror jag inte att det skulle vara några större svårigheter att finna ett 6-siffrigt antal Fotosidan-medlemmar som har en mera "normal" uppfattning...

Har funderat en del över olika strukturer på trådar här, men det hinner jag inte utveckla nu.

Till sist, bara för att ingen som inte känner mig och Mats ska misstolka det jag skrivit ovan (det man skriver på nätet kan ibland se ut att vara ett hårt angrepp även om inget sådant fanns i ens sinne när man skrev). Tvärtom så vill jag verkligen förklara att Mats är en god kompis som alltid försöker att hjälpa andra, och är en av dem jag tycker är allra roligast att läsa i de långa Sony-monstertrådarna nämnda ovan... :)

Hej så länge, Mats! Nu ska jag strax logga ut, gå och vila min onda rygg ett tag och sedan kasta i mig ett par mackor.

Innan nästa dust vid något annat tillfälle, jag har mer ammunition i den här frågan...
:)

Senast ändrad:
(Den här diskussionen borde f.ö. ligga i A77/A65-tråden där den hör hemma, eller egentligen den första innan tråden startades om t.o.m.)
/Mats

Den tråden är tjock som en bibel, hälften är OT, andra hälften är pladder om kameran varav fakta och info är en bråkdel. Hade den varit 200 inlägg lång stället för 4400 så hade den varit användbar för informationsinhämtning.

Din uppfattning ligger ganska nära min.

Kanske med det tillägget att åtminstone vi Sony-stollar tycker att det är en väldigt rolig tråd att chatta i... :)
.

Den tråden är tjock som en bibel, hälften är OT, andra hälften är pladder om kameran varav fakta och info är en bråkdel. Hade den varit 200 inlägg lång stället för 4400 så hade den varit användbar för informationsinhämtning.

+1
Har lagt på tok för många timmar på att läsa Sonytrådar för att hitta nån fakta. Därför måste det startas en ny tråd om kameran så fort det händer nåt nytt. Nu har det hänt något nytt.
Sonytrådarna är lite som "Heta linjen" var på 80-talet.

Jag vet att du tycker det, Mats, men det borde den ABSOLUT INTE ha gjort!

...

Är tämligen övertygad om att det kommer att vara svårt att hitta en enda annan person här på fotosidan som håller med dig i din (enligt min uppfattning) väldigt extrema uppfattning i detta avseende. Däremot tror jag inte att det skulle vara några större svårigheter att finna ett 6-siffrigt antal Fotosidan-medlemmar som har en mera "normal" uppfattning...

Gunnar, jag förstår inte riktigt vad som den absolut inte borde ha gjort.

Alltså, skulle Sony inte ha släppt kameran A77 i fungerande skick utan lagg, eller skulle diskussionen om firmawareuppgradering inte diskuteras i tråden om A77?

Samma sak om vad som är extremt i min uppfattning - Att man kan begära om man köper en kamera för mer än 10 000 kronor att den inte ska ha såna fåniga fel som det här lagget och att det inte är en fantastisk sensation att siffrorna ändras omedelbart när man vrider på kontrollratten. Alltså, så som det fungerar på alla Canon/Nikon/Pentax/Alla tidigare Sony Alpha?

Det kan ju inte vara så extremt att tycka att “holy shit, the camera’s response towards both dial turns is amazing" är en överdrift. Jag tycker det är självklart att det ska vara så, så det är inte så mycket att yvas över annat än "Tack Sony att ni äntligen efter ett halvår har lagat felet i kameran, bättre sent än aldrig."

Nu har ju en massa folk hävdat att det faktiskt varit löst redan innan. Vissa har påstått att det bara var förserieexemplar som hade felet och andra har ju hävdat att det varit åtgärdat sedan 1.04. Så trodde jag det var tills jag provade en kamera med 1.04 och det var fortfarande precis likadant. Vad tjänar man på att hävda att ett problem inte finns om det faktiskt finns?

Sen att det här problemet inte varit så allvarligt, utan mer en irriterande grej som har fått oproportinerligt utrymme, är en helt annan sak. Då kan man säga att "visst, det laggar i kontrollera, men det gör inget", men det är inte samma sak som att "kameran laggar inte i kontrollerna".

Bra om segheten i kameran till slut är fixat i alla fall. Jag tror det när jag ser det.
Jag ska i allafall krypa till korset och inhandla mig en egen A77a. Kan mycket väl delge mina erfarenheter här i forumet då.

Eller har min "extrema uppfattning" istället att göra med om hur vi diskuterar i forumen?

Jo, jag förstår att det alltid inte är enbart seriösa diskussioner i forumen och att använda dem som sökbar faktabank är svårt. Det finns dock mycket bra information också i trådarna och jag har faktiskt en idé om hur man kan lösa det problemet!

De här forumen har ju blivit som ett socialt nätverk. Kan tänka mig att det blir samma sak om man träffas i en fotoklubb, även om det gemensamma intresset är fotografi så är det inte allt vad som definierar en person och då man träffas diskuterar man lite av varje. Samma sak på jobbet mellan kolleger, visst diskuterar man saker inom sitt yrkesområde, men det finns ju också utrymme för annat.

Det som gjort att Sony-trådarna innehåller så mycket bra information är till stor del beroende på att det finns trevliga, kunniga och hjälpsamma personer här som delar med sig av sina erfarenheter. En anledning till att man stannar kvar och hjälper andra är just den trevliga stämningen som råder här, vilket man definitivt kan tacka sidodiskussionerna för. Stryper man det och inför regler för att t.ex. inte kunna diskutera hur Konica-objektiv fungerar på NEX i NEX-tråden (vilket jag tycker är alldeles exakt på pricken ONtopic iofs), eller att man inte får skämta om saker i periferin och dra iväg lite om teorierna kring kvantfysik eller sånt, så tror jag att en hel del "profiler" här kommer att droppa av.

Som du har märkt så är forumen integrerade ihop med gruppen Alpha där det finns bildpool, klotterplank och även en massa andra funktioner som inte används i nuläget.

Det är jag som tagit initiativet till det och satt upp hela ramverket. Det är också jag som gjort headerbilden som innehåller bilder på mina nuförtiden föråldrade kameror A550 och A900, dags att uppdatera den med NEX och A77 och lite mer vår/sommar-liknande design.

MEN, det finns en kalender, möjlighet att skapa event, Utmaningar och Länkar.
För tillfället är jag ensam administratör av allt detta och jag hade rätt långtgående planer på hur det här kan utvecklas, men jag har inte haft möjlighet att avsätta den tiden som behövs för detta ännu.

Det har faktiskt lite blivit två separata communities. Dels vi som huserar i forumtrådarna och en till största delen annan grupp som för diskussioner om i stort sett samma saker via klotterplanket i Alpha-gruppen, vilket är lite synd. Det borde kunna formas ihop till en familj.

En sak man kan göra är att skapa länkar under fliken "Länkar" med ämnesrubriker som pekar in till rätt ställe i diskussionstrådarna. Som ett Index ungefär.

Det går att tilldela rollen "Värd" till andra medlemmar som också kan administrera sådana saker.
Det behövs fler värdar och jag kan tänka mig att du vill vara det för att rodda runt och administrera en del saker här. Det finns också rollen "Moderator" att tilldela :)

Just "Länkar" verkar inte fungera riktigt. jag ska kontakta FS för att få reda på hur man gör för att skapa sådana.

Många som är aktiva och skriver i trådarna är inte medlem i gruppen Alpha.
http://www.fotosidan.se/groups/sony/index.htm

Om man inte är det tycker jag att man ska bli det!

Min plan är försöka arrangera lite träffar också och då även bjuda in Sony Nordic som kan ta med sig lite coola grejer som man kan få prova på.

Återkommer under helgen med lite mer detaljerad info om utveckling av Alphagruppen.

Till sist tycker jag inte att jag själv hör till de extremaste när det gäller att skriva off-topic i forumen.

Tyvärr finns det lite av en jargong där vissa minoritetsgrupper kollektivt nedvärderats då skribenterna verkar tro att deras egen uppfattning är allmänrådande, vilket den med stor sannolikhet inte är. T.ex. homosexuella eller kristet troende osv. Jag har dragit mig ur sådana sidodiskussioner och inte riktigt uppskattat det.

Tittar man i innehållet i trådarna om A77, A850/A900, NEX-7 osv. så är det faktiskt för det mesta ändå seriösa inlägg som handlar om ämnet. Sidospår förekommer, men de lyckas alltid hitta tillbaka till ämnet. jag tycker klagandet är klart överdrivet faktiskt. A77-tråden innehåller mer än 4000 inlägg, trots att den kapades i mitten vid ett tillfälle och A850/A900-tråden har drygt 3 500 inlägg. A550-tråden hade liknande siffror på sin tid och var också mycket trevlig.

Det finns inte en chans att de kunnat leva på det sättet om det inte fanns en umgänges-stämning i dem.

När frågeställningar dyker upp som avhandlats tidigare har jag ofta ett hum om speciella formuleringar som användes i sammanhanget och det är lätt att söka i trådarna och hitta rätt ställe och sedn länka till det. Det funkar inte om det styckas upp i en massa småtrådar och jag tycker definitivt att information om en firmware-uppgradering till A77 ska ligga i A77-tråden. Tycker också det var fel att kapa den tidigare A77-tråden och börja om på en ny.

Det förstör enligt min mening strukturen i forumen och är inte så lyckat och i det fallet är jag lite kritisk till dig Gunnar och tycker du ska sluta skapa massa småtrådar som bara försvinner ner i glömska efter ett tag.

Däremot är du ytterst välkommen att hjälpa till med att skapa ett länkarkiv som fungerar som ett Index så att det är enklare att hitta rätt information. Jag tror inte rätt väg att gå är att göra trådarna rena faktatrådar och sabba den trevliga stämningen, får då finns det snart ingen fakta eller smarta inlägg kvar längre och inte samma personer heller för den delen.

Är min åsikt så extrem i det här fallet och ett 6-siffrigt antal medlemmar tycker tvärtemot och är "normala" (till skillnad från mig som är "onormal" då).

Nä, jag tror absolut inte det!

/Mats

Hälften är faktiskt inte OT för det första.
Det andra som är "pladder om kameran" är precis vad det ska vara!

Vem har påstått att det skulle vara en "faktabank för informationssökning"?
Usch vad trist. Allt är inte fakta och subjektiva upplevelser om hur kameran fungerar osv.
Är man ute efter det så finns det betydligt bättre alternativ att hitta det.
http://lmgtfy.com/?q=Sony+A77+facts

Trots det funkar tråden bra som faktabank ändå och är inte så svår att söka i. Däremot förstörs det om den splittas upp i massa småtrådar hela tiden och att lägga en diskussion om senaste firmware för A77 i en annan tråd än A77-tråden är bara dumheter tycker jag. Kan inte förstå att det skulle vara extremt och att miljontals andra FS-medlemmar skulle tycka tvärtom.

/Mats

Gunnar, jag förstår inte riktigt vad som den absolut inte borde ha gjort.

Alltså, skulle Sony inte ha släppt kameran A77 i fungerande skick utan lagg, eller skulle diskussionen om firmawareuppgradering inte diskuteras i tråden om A77?

Samma sak om vad som är extremt i min uppfattning - Att man kan begära om man köper en kamera för mer än 10 000 kronor att den inte ska ha såna fåniga fel som det här lagget och att det inte är en fantastisk sensation att siffrorna ändras omedelbart när man vrider på kontrollratten. Alltså, så som det fungerar på alla Canon/Nikon/Pentax/Alla tidigare Sony Alpha?

Det kan ju inte vara så extremt att tycka att “holy shit, the camera’s response towards both dial turns is amazing" är en överdrift. Jag tycker det är självklart att det ska vara så, så det är inte så mycket att yvas över annat än "Tack Sony att ni äntligen efter ett halvår har lagat felet i kameran, bättre sent än aldrig."

Nu har ju en massa folk hävdat att det faktiskt varit löst redan innan. Vissa har påstått att det bara var förserieexemplar som hade felet och andra har ju hävdat att det varit åtgärdat sedan 1.04. Så trodde jag det var tills jag provade en kamera med 1.04 och det var fortfarande precis likadant. Vad tjänar man på att hävda att ett problem inte finns om det faktiskt finns?

Sen att det här problemet inte varit så allvarligt, utan mer en irriterande grej som har fått oproportinerligt utrymme, är en helt annan sak. Då kan man säga att "visst, det laggar i kontrollera, men det gör inget", men det är inte samma sak som att "kameran laggar inte i kontrollerna".

Bra om segheten i kameran till slut är fixat i alla fall. Jag tror det när jag ser det.
Jag ska i allafall krypa till korset och inhandla mig en egen A77a. Kan mycket väl delge mina erfarenheter här i forumet då.

Eller har min "extrema uppfattning" istället att göra med om hur vi diskuterar i forumen?

Jo, jag förstår att det alltid inte är enbart seriösa diskussioner i forumen och att använda dem som sökbar faktabank är svårt. Det finns dock mycket bra information också i trådarna och jag har faktiskt en idé om hur man kan lösa det problemet!

De här forumen har ju blivit som ett socialt nätverk. Kan tänka mig att det blir samma sak om man träffas i en fotoklubb, även om det gemensamma intresset är fotografi så är det inte allt vad som definierar en person och då man träffas diskuterar man lite av varje. Samma sak på jobbet mellan kolleger, visst diskuterar man saker inom sitt yrkesområde, men det finns ju också utrymme för annat.

Det som gjort att Sony-trådarna innehåller så mycket bra information är till stor del beroende på att det finns trevliga, kunniga och hjälpsamma personer här som delar med sig av sina erfarenheter. En anledning till att man stannar kvar och hjälper andra är just den trevliga stämningen som råder här, vilket man definitivt kan tacka sidodiskussionerna för. Stryper man det och inför regler för att t.ex. inte kunna diskutera hur Konica-objektiv fungerar på NEX i NEX-tråden (vilket jag tycker är alldeles exakt på pricken ONtopic iofs), eller att man inte får skämta om saker i periferin och dra iväg lite om teorierna kring kvantfysik eller sånt, så tror jag att en hel del "profiler" här kommer att droppa av.

Som du har märkt så är forumen integrerade ihop med gruppen Alpha där det finns bildpool, klotterplank och även en massa andra funktioner som inte används i nuläget.

Det är jag som tagit initiativet till det och satt upp hela ramverket. Det är också jag som gjort headerbilden som innehåller bilder på mina nuförtiden föråldrade kameror A550 och A900, dags att uppdatera den med NEX och A77 och lite mer vår/sommar-liknande design.

MEN, det finns en kalender, möjlighet att skapa event, Utmaningar och Länkar.
För tillfället är jag ensam administratör av allt detta och jag hade rätt långtgående planer på hur det här kan utvecklas, men jag har inte haft möjlighet att avsätta den tiden som behövs för detta ännu.

Det har faktiskt lite blivit två separata communities. Dels vi som huserar i forumtrådarna och en till största delen annan grupp som för diskussioner om i stort sett samma saker via klotterplanket i Alpha-gruppen, vilket är lite synd. Det borde kunna formas ihop till en familj.

En sak man kan göra är att skapa länkar under fliken "Länkar" med ämnesrubriker som pekar in till rätt ställe i diskussionstrådarna. Som ett Index ungefär.

Det går att tilldela rollen "Värd" till andra medlemmar som också kan administrera sådana saker.
Det behövs fler värdar och jag kan tänka mig att du vill vara det för att rodda runt och administrera en del saker här. Det finns också rollen "Moderator" att tilldela :)

Just "Länkar" verkar inte fungera riktigt. jag ska kontakta FS för att få reda på hur man gör för att skapa sådana.

Många som är aktiva och skriver i trådarna är inte medlem i gruppen Alpha.
http://www.fotosidan.se/groups/sony/index.htm

Om man inte är det tycker jag att man ska bli det!

Min plan är försöka arrangera lite träffar också och då även bjuda in Sony Nordic som kan ta med sig lite coola grejer som man kan få prova på.

Återkommer under helgen med lite mer detaljerad info om utveckling av Alphagruppen.

Till sist tycker jag inte att jag själv hör till de extremaste när det gäller att skriva off-topic i forumen.

Tyvärr finns det lite av en jargong där vissa minoritetsgrupper kollektivt nedvärderats då skribenterna verkar tro att deras egen uppfattning är allmänrådande, vilket den med stor sannolikhet inte är. T.ex. homosexuella eller kristet troende osv. Jag har dragit mig ur sådana sidodiskussioner och inte riktigt uppskattat det.

Tittar man i innehållet i trådarna om A77, A850/A900, NEX-7 osv. så är det faktiskt för det mesta ändå seriösa inlägg som handlar om ämnet. Sidospår förekommer, men de lyckas alltid hitta tillbaka till ämnet. jag tycker klagandet är klart överdrivet faktiskt. A77-tråden innehåller mer än 4000 inlägg, trots att den kapades i mitten vid ett tillfälle och A850/A900-tråden har drygt 3 500 inlägg. A550-tråden hade liknande siffror på sin tid och var också mycket trevlig.

Det finns inte en chans att de kunnat leva på det sättet om det inte fanns en umgänges-stämning i dem.

När frågeställningar dyker upp som avhandlats tidigare har jag ofta ett hum om speciella formuleringar som användes i sammanhanget och det är lätt att söka i trådarna och hitta rätt ställe och sedn länka till det. Det funkar inte om det styckas upp i en massa småtrådar och jag tycker definitivt att information om en firmware-uppgradering till A77 ska ligga i A77-tråden. Tycker också det var fel att kapa den tidigare A77-tråden och börja om på en ny.

Det förstör enligt min mening strukturen i forumen och är inte så lyckat och i det fallet är jag lite kritisk till dig Gunnar och tycker du ska sluta skapa massa småtrådar som bara försvinner ner i glömska efter ett tag.

Däremot är du ytterst välkommen att hjälpa till med att skapa ett länkarkiv som fungerar som ett Index så att det är enklare att hitta rätt information. Jag tror inte rätt väg att gå är att göra trådarna rena faktatrådar och sabba den trevliga stämningen, får då finns det snart ingen fakta eller smarta inlägg kvar längre och inte samma personer heller för den delen.

Är min åsikt så extrem i det här fallet och ett 6-siffrigt antal medlemmar tycker tvärtemot och är "normala" (till skillnad från mig som är "onormal" då).

Nä, jag tror absolut inte det!

/Mats

1286 ord, eller 3 A4-sidor med text. Antar att du driver med oss?

1286 ord, eller 3 A4-sidor med text. Antar att du driver med oss?

Nä, jag driver absolut inte!

Tycker det är oförskämt att säga så och bemöda sig med att räkna orden istället för att läsa innehållet.

Anledningen att det blev långt är för att det här är viktigt och jag har lite idéer hur man kan lösa problemet.

Vad är det i innehållet som du tycker är oseriöst, felaktigt, trams, eller vad det nu är för fel den här gången eftersom du tror jag driver med er?

/Mats

Jag har inte läst ditt inlägg, men inlägget innan handlade om att det skrivs på tok för långa inlägg i Sonyforumet. Och det var därför som jag inte läste ditt inlägg.
Jag är inte oförskämd mot dig, jag konstaterade bara att det är inte någon idé att läsa i Sony-trådar om de är längre än 2-3 sidor, för då är det bara eftersnacket i bokform kvar. Inte undra på att det förekommer så få olika "författare" i dessa forum. Resten lär ju försöka på annat håll.
Synd tycker jag eftersom jag är en faktabaserad gosse.

Nu har jag skummat igenom ditt inlägg och för att göra en lång historia kort så vill du skapa länkar till de ställen i trådarna som är intressanta. Lite som ett fördefinierat sök. Synd att det ska behövas tycker jag.
(Jag klarade det på två rader. Hepp!)

Edit: Det var word som räknade orden. tog ett par sekunder.

Jag har inte läst ditt inlägg, men inlägget innan handlade om att det skrivs på tok för långa inlägg i Sonyforumet. Och det var därför som jag inte läste ditt inlägg.
Jag är inte oförskämd mot dig, jag konstaterade bara att det är inte någon idé att läsa i Sony-trådar om de är längre än 2-3 sidor, för då är det bara eftersnacket i bokform kvar. Inte undra på att det förekommer så få olika "författare" i dessa forum. Resten lär ju försöka på annat håll.

Nu har jag skummat igenom ditt inlägg och för att göra en lång historia kort så vill du skapa länkar till de ställen i trådarna som är intressanta. Lite som ett fördefinierat sök. Synd att det ska behövas tycker jag.

Nä, inlägget innan handlade inte alls om att det skrivs för länga inlägg, utan att det skrivs saker som inte hör till ämnet.

Utläggningen var inte alls bara för att skapa ett Index, det var bara en del av det hela.
För att få ordning i och göra det krävs lite riktilinjer och engagemang från flera personer. Jag tycker Sony-forumen är värdefulla och gissar att det finns många som delar den uppfattningen.

ag konstaterade bara att det är inte någon idé att läsa i Sony-trådar om de är längre än 2-3 sidor, för då är det bara eftersnacket i bokform kvar

Nä, det var faktiskt inte alls det du gjorde. Hursomhelst förstår jag inte varför det inte skulle vara någon idé att läsa långa inlägg. De kan ju faktiskt vara fyllda med väsentligt innehåll, men ingen tvingar väl dig att läsa dem heller iofs, så vad är problemet? Ville bara gnälla lite, eller?

Det jag eftersöker är idéer och engagemang från fler att bli värdar och fixa så att gruppen och forumen fungerar optimalt.

Nu finns det rätt allvarlig kritik uttalad, bl.a. mot mig och jag ville vara konstruktiv. Personligen tror jag som sagt att om vi gör forumen till en ren faktabank där man itne ens får diskutera hur tredjepartsobjektiv fungerar på Sony-kameror att man lika gärna kan lägga ner forumen, eller att ni som vill ha det på det viset kan husera helt själv och skapa er egen fakta i så fall, för så speciellt intressant och roligt lär det inte bli och då blir inte heller de personer som bidrar med den verkliga faktan och kunskaperna, men även med en del roliga anektdoter osv, speciellt aktiva här.

Så mitt inlägg är till stor del kritik mot kritiken, men ett försök att hitta en väg som faktiskt funkar.

/Mats

+1
Har lagt på tok för många timmar på att läsa Sonytrådar för att hitta nån fakta. Därför måste det startas en ny tråd om kameran så fort det händer nåt nytt. Nu har det hänt något nytt.
Sonytrådarna är lite som "Heta linjen" var på 80-talet.

Inte behöver man starta nya trådar för att det händer något nytt. När det i så fall händer något med exv. firmware, så lägger folk in det och är det är väl ganska distinkt att söka på firmware och A77. Det borde nog de flesta fixa.

Om man tror att trådarna i huvudsak ska bestå av en massa fakta så har man nog också fel förväntningar. Om vi diskuterar exv. Hexanon-objektiv som ett exempel på gamla manuella system ett av många som passar till NEX med adapter så finns en del som tycker det är OT och åter andra vill bara ha fakta. Så i tråden finns då på flera ställen referenser till http://www.buhla.de/Foto/Konica/eHexanonUebersicht.html. Där har du all den fakta du kan tänkas behöva.

Detsamma gäller väl varenda fotosystemplattform och produkterna som ingår i dessa. De går dessutom utmärkt att kombinera både med dPreview, DxO och andra testsiter om man nu vill detta.

I Sony-trådarna diskuterar vi när det är som bäst uppgifterna i den typen av referenser. Det är därför du är på helt fel ställe om du letar efter fakta i Sony-trådarna i alla fall.

Vänner av stringens gör det väl lätt för sig och riskerar tyvärr att missa en hel del av de viktigaste kunskapsbildande processerna här på FS. Några av de bästa trådarna här har varit en massiv blandning av OT och studiecirklar och har skapat ny förståelse kring pixelfrågan och AF-problemen samt kring sambandet pixlar och DR, som aldrig skulle varit så givande om stringenskraven skulle varit alltför långtgående.

Det är faktiskt där cirklarna skär över varandra och överlappar som det händer saker. Fattar man inte det tror jag man går miste om en massa saker.

Varför inte göra såsom exv. Dyxum och en del andra siter att exponera relevanta länksamlingar för de olika plattformarna. Jag tror att Mats har en poäng just här.

Jag tycker ditt grepp är smått häpnadsväckande och något av det mest antiintellektuella jag läst på FS. Det visar på ett stort mått av arrogans när du sätter igång och räknar antal ord i Mats inlägg istället för att läsa det han har att säga. Det är lite sorgligt att du inte har den läsförmåga som krävs för att följa med i forumen här på FS. Det blir ju svårt då att bedriva dialog om man inte vet hur många bokstäver mottagaren orkar läsa. Man kan inte alltid vara alltings mått själv. Så det är säkert bäst för alla att man går dit man trivs om saker inte passar en. Det finns dock inget tråkigare än när folk inte bara kan gå dit där de trivs bättre utan att nödvändigtvis kasta tråkigheter kring sig mot de som stannar kvar.

Livet är för kort för att suras bort.

... ett stort mått av arrogans ...
Är det inte lika mycket arrogans att kräva att alla ska ha tid och ork att läsa igenom monstertrådar om allt möjligt bara för att det kan råka finnas något intressant i något inlägg?

Jag har lämnat monstertråden om A77 för länge sedan pga att jag inte ser någon bra balans mellan tiden att läsa tråden och det som eventuellt kan vara av intresse i tråden. Jag läser fotosidans forum genom att visa senaste inlägg och snabbt skanna igenom rubrikerna. Nyheter som gömmer sig i en årsgammal monstertråd ser jag därför inte. Jag tror inte att jag är ensam om att göra så. Är det inte rimligt att använda rubrik/ämne för att annonsera vad tråden handlar om?

Vore inte en rimlig balans att skapa nya trådar för nya saker, t.ex. som denna tråd, och ha en egen tråd för de som är intresserade av att diskutera allt möjligt under lång tid?

Mats:
Jag tror nog att du läser in det du vill läsa i mina inlägg. Svårt att komma nån vart då. Att ditt förslag råkade hamna som exempel var inte pga. innehållet utan för att det kom när det kom. Mina "två rader" var ju sen en överdrift åt andra hållet. Fortfarande inte pga. innehållet. Idén är vettig men det är synd att den behövs. Man behöver inte hålla liv i en tråd med OT för trådens skull, den finns kvar ändå, tills nästa sak händer.

Sten-Åke:
Ursäkta att jag blir lite mållös, Jag är verkligen inte van vid såna personliga påhopp. Du tror inte Mats kan föra sin egen talan? Han var inte oförskämd alls, heders för det! Jag väljer att avstå från det här samtalet.

Jag har inte krävt av alla och envar att de måste älska att delta och läsa i Sony-forum. Det enda jag kräver är att folk som inte vill läsa bara lugnt och stilla går dit de trivs bäst. Varför måste de slänga sitt missnöje kring sig för det bara för att det är enkelt och praktiskt på en plats som denna på Internet?

Jag vidhåller att när man börjar räkna ord istället för läser ínnehållet så är man väl mer intresserad av statistik än tråden i sig och då borde man läsa annat som passar en bättre istället.

Jag menar vad jag skrev om länksamlingar - - gärna knutna till respektive märkesforum. Där kan de som vill få snabb tillgång till varje plattforms bästa infokanaler. Att tro att forumen kan fylla det behovet som någon form av "kunskapsbas" tror jag är dömt att misslyckas. Det är att ha fel förväntningar.

Mats:
Jag tror nog att du läser in det du vill läsa i mina inlägg. Svårt att komma nån vart då.

Ok, vad är det du menar att jag har läst in som du inte menar när du skriver??

Man behöver inte hålla liv i en tråd med OT för trådens skull, den finns kvar ändå, tills nästa sak händer.

Nej, det "behöver" man väl iofs inte, men det skulle vara förbaskat trist att ingen får yppa nåt mer än det nödvändigaste faktainnehållet.

MEN, det du säger stämmer inte att det bara "hålls liv i" tråden däremellan.
Det som diskuteras här är faktiskt genomgång av precis allt i de här kamerorna på detaljnivå av väldigt insatta personer. Det är otroligt värdefullt och inte bara glättigt på ytan som i de flesta reviews osv.

Om du vill ha dina "fakta" kan du ju bara bläddra till Sonys oficiella sida och klicka på fliken specifikationer.

Det du efterlyser är ju som att bygga hela sin världsbild på de korta notiserna i Metro på tunnelbanan på väg till jobbet ,eller bara rubrikerna. Det finns många som gör det.

Här har det t.ex. noga utretts det påstådda problemet med ghosting pga SLT-spegeln, i vilka situationer det ev. uppträder och med vilka objektiv. Inte alls som de svepande kommentarer som finns på andra ställen. Det har gåtts igenom exakt vad olika menyval har för funktion, på vilket sätt man bäst utnyttjar specifika funktioner osv. Visst, det är en del information att smälta och alla vill kanske inte gå på djupet eller delta att utröna såna saker, utan vill bara få den lågt hängande fruktn serverade och när det inte är på det viset så klagar man istället.

Var nånstans hittar du sådan typ av information?
Om du inte orkar läsa mer än några oneliners så låt bli då.
Det går alldeles utmärkt att söka efter information i en tråd, jag har aldrig några problem att hitta äldre inlägg om ett specifikt ämne och hänvisa till dem. Däremot förstörs hela den möjligheten om det styckas upp i en massa småtrådar.

Sten-Åke:
Ursäkta att jag blir lite mållös, Jag är verkligen inte van vid såna personliga påhopp. Du tror inte Mats kan föra sin egen talan? Han var inte oförskämd alls, heders för det! Jag väljer att avstå från det här samtalet.

Nu går jag in och försvarar Sten-Åke istället. Han har väl för sjutton inte alls gjort något påhopp på dig! Enda påhoppet är just det som du skriver här ovanför.

Jag håller f.ö. med honom att det är arrogant att klaga på längden av ett inlägg utan att läsa det.

/Mats

Bah!

Nä, jag driver absolut inte!

Tycker det är oförskämt att säga så och bemöda sig med att räkna orden istället för att läsa innehållet.

Anledningen att det blev långt är för att det här är viktigt och jag har lite idéer hur man kan lösa problemet.

Vad är det i innehållet som du tycker är oseriöst, felaktigt, trams, eller vad det nu är för fel den här gången eftersom du tror jag driver med er?

/Mats

Men nu får du väl ändå FÖRSÖKA hålla dig till topic, det blir ALLDELES för ofta en massa sidotrams när du hoppar in i en tråd!. Visst, du kanske tycker det är viktigt för dig att tycka en massa saker, men det blir ofta off topic och därmed sidotrams. Du kan väl visa lite RESPEKT för trådstartarens intention, att diskutera firmwareuppdateringen?! Som det är nu kan man ju lika gärna starta en tråd om valfritt ämne i valfri kategori och valfri avdelning här på forumet, för det blir off topic så fort man vänder ryggen till.

Hårda ord? You bet!

Till trådstartaren; ett alldeles ypperligt initiativ från din sida att starta diskussionen om firmwareuppdateringen i en egen tråd!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar