Annons

Funkar skakreducering även med stöd?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
När jag tar bilder på riskfyllt långa tider brukar jag ta stöd av en dörrpost, parkbänk, vägg, eller vad som finns till hands. Om jag köper ett objektiv med skakreducering, kommer jag att kunna ta på längre tider då? Eller blir det samma tider som förr (då jag använde stöd), bara det att jag slipper använda stödet med skakreducerande objektiv?

Anledningen till frågan är att jag läst att man ska koppla ur skakreduceringen vid användning av stativ.

Per.
 
Jag vill påstå att det är med stöd det fungerar bäst. På frihand är det lätt att man viftar med kameran mer än skakreduceringen klarar av, men med stöd blir det oftast mindre darrningar, och det är det skakreducering är bäst på att kompensera för. Stativ är inte samma sak, då är kameran (förhoppningsvis) fixerad och rör sig inte alls.
 
Jag vill påstå att det är med stöd det fungerar bäst. På frihand är det lätt att man viftar med kameran mer än skakreduceringen klarar av, men med stöd blir det oftast mindre darrningar, och det är det skakreducering är bäst på att kompensera för. Stativ är inte samma sak, då är kameran (förhoppningsvis) fixerad och rör sig inte alls.

Va' bra! Det låter som om VR är något för mig, då.

Tack för informationen.

Per.
 
Har också läst det men förstår inte varför man borde det. Påverkar VR/IS/OS/VC bilden negativt på nåt vis?

Jag skulle tro att man resonerar som så att med ett bra stativ och fjärr/självutlösare så är kameran så gott som helt stilla. Man kan tänka sig att motorn som ska stabilisera kan motarbeta sitt syfte om den försöker kompensera för något som inte finns/alternativt ge upphov till små vibrationer och i själva verket leder till en försämring. På samma sätt bör man, om man är nogrann, fälla upp spegeln manuellt innan man tar kort från stativ så att inte spegeln rörelse bidrar till skakningar.
 
Va' bra! Det låter som om VR är något för mig, då.

Tack för informationen.

Per.

Hör om du kan låna någons kamera som har VR. Testa sen att hålla ner avtryckaren halvvägs såväl med VR både på och av. Gjorde själv detta med mitt objektiv på 250mm brännvidd och blev förvånad över hur VR/IS lyckades göra mina darrningar till betydligt mjukare, långsammare rörelser.
 
Precis som Nidhogg skriver så är min erfarenhet snarare att IS/VR försöker leta upp vibrationer och skakningar om det inte finns några. Detta får ju som följd att det faktiskt kan uppkomma vibrationer som inte finns..

Nej, på ett stabilt trebensstativ, med självutlösare och spegeluppfällning så stänger jag av IS/VR :)
 
Om jag köper ett objektiv med skakreducering, kommer jag att kunna ta på längre tider då? Eller blir det samma tider som förr (då jag använde stöd), bara det att jag slipper använda stödet med skakreducerande objektiv?

Skakreducering är bra - jag försöker se till att ha det på alla mina objektiv. Tänk dock på att det inte hjälper i alla lägen, ibland vill man ju ha en kort slutartid därför att motivet rör sig - inte kameran - och då hjälper inte stabiliseringen.
 
Har också läst det men förstår inte varför man borde det. Påverkar VR/IS/OS/VC bilden negativt på nåt vis?

Har märkt på min Olympus E-620 att är IS påslagen och jag fotar med stativ så blir det oskarpt.
Antagligen "vill" IS:en ha nåt att "jobba med" annars ballar den ur liksom.

Fota med IS och ha stöd typ luta sej mot något funkar klockrent som regel, iaf med den kameran.Rimligen även med andra IS i optik eller i hus borde där inte spela nämnvärd roll.
 
Några punkter som kanske är självklara för vissa men tydligen inte för alla :):

- VR/OS/IS etc gör att du klarar dig med ca 2-4 stegs längre slutartid än vad du skulle klara dig med annars. Att jag skriver 2-4 steg beror på vilken generation av skakreducering dina gluggar eller hus har. Nyare generationer klarar alltså fler steg än de äldre. Glöm bara inte att antiskak inte hjälper om motivet rör sig!

- Med enbensstativ eller när du lutar dig mot en dörrpost så hade i alla fall jag haft VR/IS/OS påslaget. Om det är själva kameran du håller mot dörrposten och du är säker på att den verkligen är stilla så, slå av antiskaken!

- Generellt sätt så skall du stänga av antiskak när du monterar kamreran på ett trebensstativ eller något annat jättestadigt. Antiskaken kan faktiskt inducera oskärpa genom att den försöker kompensera för något som inte finns. Vissa modeller har en sensor som känner av när optiken/huset är monterat på något stadigt och stänger av sig själv.

Jag kan ge mig den på att det står dessutom i manualen på att man skall stänga av antiskak när kameran används på ett stabilt underlag. Tänk om folk kunde läsa denna guldgruva till kunskapskälla :) I min manualen till mina VR objektiv står det att jag skall slå av funktionen vid användande av trebensstativ men behålla den påslaget om jag använder enbensstativ
 
Det är nog så att många läser manualen dåligt och behöver en knäpp på näsan.

I det här fallet tycker jag ”knäppen” är lite orättvis. Det verkar som om alla har kläm på att skakreduceringen ska bort vid stativ och överhuvud taget när kameran är stadigt fixerad. Frågeställaren säger ju faktiskt att han läst (i manualen?) att skakreduc. ska kopplas bort vid användning av stativ.

Som jag förstår så gäller resonemanget lägen när kameran inte är fast fixerat men att man ändå stöder kameran mer eller mindre stadigt. I något bestämt läge mellan dessa situationer bör man gå över från ”skak” till ”ickeskak”.

Knepigt. Fordrar kanske en ingående studie där försökspersoner med mer eller mindre uttalad skakbenägenhet ingår.
 
Eftersom det var jag som ställde frågan, kan jag klargöra en detalj. Jag har inget objektiv med VR, men funderar på att köpa ett, därav min fråga. Detta jag "hade läst" är sådan information som detta ymnighetshorn till forum bidragit med.

Jag skrev så här i min inledande post:

När jag tar bilder på riskfyllt långa tider brukar jag ta stöd av en dörrpost, parkbänk, vägg, eller vad som finns till hands. Om jag köper ett objektiv med skakreducering, kommer jag att kunna ta på längre tider då?

Per.
 
Så här har jag fattat det hela, och det låter helt logiskt i mina öron.

Det går hur fint som helst att använda stativ med påslagen stabilisering.
Det viktiga är vilken slutartid man använder.

Jag tror bestämt att rekommendationen tillkom för att folk inte ska försöka ta exponeringar på flera sekunder med stabiliseringen påslagen. Det säger sig självt. Slå på stabiliseringen när kameran sitter på stativet, och se själv (om man har tillgång dvs). Bilden vandrar sakta iväg tills stabiliseringen går i ändläge. Naturligtvis blir det inte skarpt då =)

Undviker man detta behöver man nog inte oroa sig.
Blir bilden oskarp kommer den slängas.
Vid tveksamma tider blir det nästan bara oskarpa bilder, vilket alltså är skräp.
Även om vi antar om stabiliseringen i sig kan orsaka minimala vibrationer tror jag ändå att man kommer hem med fler bilder om man använder den, än om man chansar med tiderna.

Håller också med om att det är när man har lite stöd som stabiliseringen kommer till sin rätt. Den klarar inte av hur stora skak som helst, som sagt.
 

Det går hur fint som helst att använda stativ med påslagen stabilisering.
Det viktiga är vilken slutartid man använder.


Stämmer inte alltid men ibland :). Givetvis finns det en gräns när en tillräckligt kort slutartid tar kål på den självinducerande funktion som (kan) skapas av VR/IS etc. Men den är avsevärt kortare än vad vi normalt brukar anse vara tillräckligt kort för att arbeta på fri hand. Dvs på frihand brukar vi ju ungefär räkna 1/brännvidden som en hyffsat säker slutartid men det fungerar inte alls med påslagen VR och klabbet monterad på ett stativ. Rådet är att slå av VR...

Jag tror bestämt att rekommendationen tillkom för att folk inte ska försöka ta exponeringar på flera sekunder med stabiliseringen påslagen. Det säger sig självt. Slå på stabiliseringen när kameran sitter på stativet, och se själv (om man har tillgång dvs). Bilden vandrar sakta iväg tills stabiliseringen går i ändläge. Naturligtvis blir det inte skarpt då =)

Nix. Det fungerar alltså inte. 1/125 och en 35mm glugg ger dig oskarpa bilder med VR påslaget och kameran på stativ. Observera att det inte är någon garanti att du får skarpa bilder med VR än utan på 2 stegs längre slutartid än normalt. Däremot ökar frekvensen skarpa bilder avsevärt. Vill minnas att när FOTO testade tekniken så gav 1/brännvidden ungefär samma resultat. Med 0,5/brännvidden så gav VR 50% fler skarpa bilder, Med 0,25/brännvidden så gav VR 75% skarpare bilder etc...Mina siffror är inte exakta då jag inte minns dem men det var åt det hållet.

Håller också med om att det är när man har lite stöd som stabiliseringen kommer till sin rätt. Den klarar inte av hur stora skak som helst, som sagt.

Antiskaken kommer till sin rätta nästan jämt, men inte när kameran är absolut stabilt monterad. När du har en tillräckligt kort slutartid för att dina egna skaningar inte längre syns så gör VR varken till eller från, Drar lite batteri givetvis men idag räcker batterierna ändå så pass länge att i alla fall jag har slutat bry mig.

Och svaret till trådskaparen är JA! Du kommer att få fler skarpa bilder med kameran handhållen (vilket inkluderar allt utom när den är absolut stabilt monterad) på längre slutartider än vad du klarar av handhållen. Men bara till en viss gräns. VR klarar av att ge dig ca 3-4 stegs längre slutartider än vad du normalt klarar handhållet. Klämmer du kameran mot en dörrpost så förändras förhållandena avsevärt. För mig så brukar VR i en situation som du nämner ge mig ungeför 1-1,5 steg extra. Men fortfarande får jag oskarpa bilder men frekvensen skarpa ökar avsevärt....Glöm inte heller att objektiven beter sig väldigt olika beroende på generation och annan konstruktion. Tex så klarar VR i 80-400 1-2 steg för mig. 70-200 2-2,5 steg medan 18-200 med sin nya VRII lätt klarar 3-4 steg. Dessa värden gäller för mig när jag använder prylarna normalt. Dvs fotograferar på som vanligt. När jag verkligen anstränger mig att ge VR absolut bästa förutsättningar så får jag kanske ut ett steg till...
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar