Annons

Funkar bild stabiliseringen på K100D med tredjeparts optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Albwah

Aktiv medlem
Har en liten fråga angående bildstabilisering på K100D. Funkar den med Sigma, Tokina och Tamrons optik? och tar det mer batterier med den påslagen? till sist är den lika effektiv som tex Canon IS?
 
Eftersom bildstabiliseringen är inbyggd i kamerahuset så ska det inte göra någon skillnad på vilket objektiv som används.
 
Eftersom stabiliseringen bara är igång när du tar ett foto blir batteriåtgången försumbar.

Det påstås ibland att det är något bättre med stabilisering i optiken (Canon/Nikon). Men då får du å andra sidan betala för det i varje objektiv + att det drar batterier hela tiden (tror jag).
Och som Joachim skrev får du stabilisering med varje objektiv, även de från andra tillverkare., om du väljer ett fabrikat som har det i kamerahuset.
 
ok, då var det löst. Men förkortas batteritiden när man kör med det?

edit: såg att att du svarade undertiden jag skev min fråga. :p
 
Senast ändrad:
Ja, i princip. Men jag tror inte du kommer att kunna märka någon skillnad överhuvudtaget. Den är som sagt bara igång när fotot tas, inte hela tiden.
 
Största skillnaden mellan Canons IS och Pentax SR är väl att även sökarbilden blir stabiliserad hos Canon.

Sen om Canons IS är överlägset som de själva hävdar tycker jag vore himla intressant att få objektivt testat av någon testsite/tidning!
 
oskard skrev:
Ja, i princip. Men jag tror inte du kommer att kunna märka någon skillnad överhuvudtaget. Den är som sagt bara igång när fotot tas, inte hela tiden.

Okej det låter bra :D för jag har hört att Canons IS gluggar käkar ganska mycket ström.

Hade först tänkt att köpa Canon 400D men så började jag snegla åt Pentax hållet och K100D för att den har inbyggd bildstabilisering i huset. Så nu tror jag att det får bli den. Någon som kanske har tankar om detta val?
 
Canons system är aktivt hela tiden och drar därmed ström hela tiden.

K100D är en mycket prisvärd kamera, det finns ett antal trådar om den i Pentax-forumet och jag tror majoriteten är väldigt nöjda med den. Jag tänkte köpa den, men bestämde mig för att vänta på en k10D istället.
 
okej, jag har funderat på K10D också men tänkte att pengarna där imellan läggar jag på bättre optik istället.

Nu när vi ändå är igång här så ställer jag en fråga till. Batterigrepp med vertikalavtryckare till K100D, finns det? Jag har kollat runt lite men inte hittat något.
 
Batterigrepp finns bara till K10D.

Ja det är dåligt med bra tester av bildstabilisering. Så här tyckte iaf Outdoor Photographer i sin test av K100D.

"I got some sharp images at shutter speeds as slow as 1/8 to 1/10 sek with a zoom lens at 180mm-four shutter speeds slower than the handholding rule of thumb calls for. I was impressed-and i do most of my shooting with a pro image-stabilized lens."
 
Senast ändrad:
oskard skrev:
Canons system är aktivt hela tiden och drar därmed ström hela tiden.

K100D är en mycket prisvärd kamera, det finns ett antal trådar om den i Pentax-forumet och jag tror majoriteten är väldigt nöjda med den. Jag tänkte köpa den, men bestämde mig för att vänta på en k10D istället.

Vadå aktivt hela tiden? Visst, det är aktivt hela tiden man håller in avtryckarknappen, men det gör man väl inte _hela tiden_? Kände bara att jag var tvungen att poängtera detta. För övrigt tycker jag, trots att jag kör Canon, att stabilisering i kamerahuset är mycket intressant, skulle också gärna se en vetenskaplig jämförelse som visar vad som är bäst vid olika brännvidder och slutartider. Med lite tur så kommer det en lösning som tillåter stabilisering i både huset och objektivet, vore ballt att kunna handhålla 400 mm i en sekund eller så. :)
 
Jaha, det förklarar det hela varför inte Pentax tagit fram ett batterigrepp till den. När man fotar porträtt en längre tid så är arbetsställningen inte så skön utan batterigrepp tycker jag. Det är nog det ända argumentet som talar mot denna kamera framför 400D just nu.

Att handhålla ett 400 i en sekund det skulle vatt något ;)
 
stef-n skrev:
Vadå aktivt hela tiden? Visst, det är aktivt hela tiden man håller in avtryckarknappen, men det gör man väl inte _hela tiden_?

Då har jag missuppfattat funktionen. Så den aktiveras vid "halv-tryck", precis som autofokusen?
Då kanske det inte gör så stor praktisk skillnad på batteritiden.
 
papi skrev:
Kanske beror på vilket objektiv som används, att flytta ett tyngre linselement kostar iaf mer energi.
Linselementen som flyttas är normalt element mitt i konstruktionen där rörelsen behöver göras så liten som möjligt, alltså inte de största och tyngsta. Som fördel så behöver man inte flytta linselementen lika lång sträcka som sensorn, så där är det upp till de lärde om vad som slukar mer ström.

Min teori till att de drar mer beror snarare på att den är aktiv från halvtryck till någon sekund efter att knappen släppts. Det är ofta många gånger längre än den verkar vara aktiv på kameror med stabiliseringen i huset.

Men VR/IS drar mer ström (det har jag erfarenhet av). Rimligtvis bör stabilisering i hus också dra mer ström än annars, men hur mycket kan jag inte svara på.

stef-n skrev:
Med lite tur så kommer det en lösning som tillåter stabilisering i både huset och objektivet, vore ballt att kunna handhålla 400 mm i en sekund eller så. :)

Fortsätt att drömma. Även om du har stabilisering i båda kommer du att darra så mycket på en sekund och så stora darrningar att det inte finns en rimlig chans att göra ett system som motverkar det när du har sådana brännvidder (om inte det rycker kameran i händerna på dig det vill säga). Inget fel att drömma, bara man landar på jorden emellanåt.
 
Jag har hört att SR aktiveras först efter att spegeln har fällts upp. Om det stämmer innebär det en betydligt kortare aktiv tid jämfört med ett optiskt system och sannolikt också lägre energiförbrukning.
 
oskard skrev:
Eftersom stabiliseringen bara är igång när du tar ett foto blir batteriåtgången försumbar.

Det påstås ibland att det är något bättre med stabilisering i optiken (Canon/Nikon). Men då får du å andra sidan betala för det i varje objektiv + att det drar batterier hela tiden (tror jag).
Och som Joachim skrev får du stabilisering med varje objektiv, även de från andra tillverkare., om du väljer ett fabrikat som har det i kamerahuset.
Det sägs också att det var Pentax som uppfann bildstabilisering i objektivet, men valde att inte använda det för att det inte blev tillräckligt bra, och för dyrt för konsumenterna. Vet inte hur sant det är, men en del av patnten tillhör tydligen Pentax.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.