Annons

Funkar bild stabiliseringen på K100D med tredjeparts optik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur funkar med 3-djepartsobjektiv ihop med SR, behöver man manuellt mata in brännvidden eller kan objektivet berätta det för kameran?

Kan tänka mig annars att det blir lite tradigt att göra detta varje gång man monterar objektivet.
 
Beror på vad som objektiv överför till kameran. jag har två tredjeparts objektiv som skickar med brännvidden till kameran dock inte info om vilket objektiv. Kontrollera om det finns info om brännvidden i EXIF

/Mats
 
Om det är någorlunda moderna linser behöver man inte mata in något. Alla mina tredjepartsobjektiv komunicerar bränvidden till kameran.
 
quarc skrev:
Det sägs också att det var Pentax som uppfann bildstabilisering i objektivet, men valde att inte använda det för att det inte blev tillräckligt bra, och för dyrt för konsumenterna. Vet inte hur sant det är, men en del av patnten tillhör tydligen Pentax.

Tror att det blev omskrivet i någon tråd här på forumet för ett tag sedan. Verkar som om Pentax hade SR tekniken i tankarna när dom lät Canon tillveka IS på licens och kunde håva in licens/patentpengar för varje såld IS glugg.

SR verkar riktigt smart om det funkar bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.