Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funkar AI på F?

Produkter
(logga in för att koppla)

Norbert

Medlem
Hej, är ny här på forumet. Jag har en fråga rörande F-objektivfästet. Vilka objektiv passar på ett F-fäste? Passar AI-objektiv? Isåfall, var får man tag på lösa objektivfästen?
 
Är inte riktigt med på vad du menar men alla obejktiv går att montera på alla kameror. pre-AI, AI, AIS, AF och AF-S har alla exakt samma bajonettfattning. Ett modernt af-hus, analogt som digitalt(proffshusen bortsedda) tappar ljusmätning med alla obejktiv innnan af. Kamerer innan af fungerar inte med G-objektiven. Utöver dessa begränsningar fungerar allt med allt.
 
Det här reder ut begreppen

Det här reder ut begreppen Tyvärr Niklas och Calle så fungerar inte allt med allt. Rent generellt kan man säga att ett gammalt hus passar med allt, medan ett nytt hus ger all anledning att se upp med vad man monterar
 
Man kan montera alla AI AIs och AF på moderna hus. Däremot förlorar man ljusmätning (och AF såklart) på de flesta moderna "konsument"-hus som tex F80, D50, D70 osv, med AI och AIs.
Pre-AI kan skada kameran.
 
vad är det med pre-AI objektiven som kan skada kameran?

undrar av ren nyfikenhet. har bara AI, AIS och AFgluggar här hemma.
 
Det är skörten på bländarringen som inte har några urtag för AI-grunkan (på kameror som har det) och minsta-bländaren-inställd-grunkan (på kameror som inte har AI-grunka).

Titta på din F3 för exempel på AI-grunkan och på din F80 och D70 för exempel på den andra grunkan.

Skörten konkurrerar om platsen med de två avkännarna helt enkelt.

Din F3 kan använda icke-AI dock, om du fäller upp AI-grunkan. Den finessen finns dock i regel bara på yrkeshus och inte ens alltid då.
 
Eller, saken är den att jag håller på med ett hemmabygge. Jag har tillgång till ett Nikon AI-objektiv och behöver nu ett löst objektivfäste som det objektivet passar på. Hittills har jag inte hittat någon information om vilka fästen man kan ha till AI-objektiv. Har heller inte hittat någon återförsäljare av lösa fästen.
 
Själva bajonetten är samma på alla hus, det är bara det att överföringen av bländare och tjosan sker på olika sätt. Om du bara ska ha ett fästeför att fast montera ett AI-objektiv så bör du kunna använda vilket som, om du plockar bort överföringen av bländarinfo.
Alla kameror/fästen från 77 och framåt ska väl funka utan problem med AI-objektiv iaf.
 
Håller du på med ett hemmabygge kan du använda en lös bajonettring från en skrotad kamera, mellanring eller telekonverter. Modell spelar ingen roll. I så fall passar alla objektiv från 1959 och framåt rakt av.
 
Kanon! Ja, jag ska bara använda fästet till att fästa objektivet i änden på ett PVC-rör (för de som inte har råd med lens tube). Tappar man något bländarsteg i och med fästet? Objektivet måste forsla in så mycket ljus som möjligt för att mitt bygge ska fungera bra. Bygget snor nämligen massvis med ljus i sig.
 
Om du tappar ljus beror på vilket avstånd du kommer att fokusera på och därmed hur långt från det ljuskänsliga materialet objektivet kommer att hamna.

Vad är det för objektiv som skall användas och vad skall du fotografera?
 
Objektivet kommer att hamna ungefär 1,831 tum, det vill säga ungefär 46,5 mm från materialet jag ska projicera bilden på.

Det enda jag vet om objektivet är att det förmodligen är ett fast AI-objektiv på 50mm med lägsta bländare 1.8. Har inte sett objektivet ännu, men jag känner en fotointresserad människa som är villig att sälja det till mig.

Bygget blir en adapter till min videokamera i avseende att kunna använda 35mm stillbildskameraobjektiv till den. Har diskuterat detta ämne länge på videoforum, men nu har jag dragit mig hit när jag har lite mer specifika frågor om objektiv. :)
 
46,5 mm är ju rätt avstånd för ett Nikonobjektiv, så då får du ju oändlighetsfokus och därmed full effektiv bländare.
 
Tänkte nästan det. Kanoners. Ingen som vet var man får tag på fästen? Eller är man hänvisad till att skruva lös fästen från gamla kameror?
 
Det var inget, så dumt av mig. Det sitter väl pentaprisma i alla spegelreflexkameror, eller hur? Hittar jag ett gammalt hus så har jag både fäste och prisma. Tack för hjälpen! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.