Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fungerar fars objektiv till min nya kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

tJAL0L L0LB0LL

Avslutat medlemskap

Tjenare [:

Fick nyligen reda på att farsan hade en gammal Canon AV1 (analog systemkamera) med ett antal fina objektiv (recension av Canon AV1 : http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1443).

Och eftersom jag hade tänkt att köpa en digital systemkamera, så undrar jag om hans Canon-objektiv passar min nya kamera?

Man måste väl ha en adapter (?), och hur fungerar dom? Skruvar man bara på dom på något sätt, och sedan objektivet?

Och om jag skulle köpa en Nikon-kamera, skulle hans Canon-objektiv passa min kamera med en adapter?

Tack på förhand,
MVH :)
 

Tjenare [:

Fick nyligen reda på att farsan hade en gammal Canon AV1 (analog systemkamera) med ett antal fina objektiv (recension av Canon AV1 : http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1443).

Och eftersom jag hade tänkt att köpa en digital systemkamera, så undrar jag om hans Canon-objektiv passar min nya kamera?

Man måste väl ha en adapter (?), och hur fungerar dom? Skruvar man bara på dom på något sätt, och sedan objektivet?

Och om jag skulle köpa en Nikon-kamera, skulle hans Canon-objektiv passa min kamera med en adapter?

Tack på förhand,
MVH :)

Hej,
Det går men är för det mesta inte så praktiskt.
Till gamla manuellt fokuserade Canon hette bajonetten FD. När Canon lanserade autofokus passade man på att släppa den gamla fattningen och går över helt och hållet till EOS. Så ja, det går med hjälp av en adapter, men jag är tveksam om det är värt besväret.
Det går även att med en adapter sätta objektiven på en Nikon. Men där tillkommer problemet att man inte kan fokusera på oändligt. Dessutom finns det massor av gamla Nikonobjektiv som går utmärkt att använda idag då Nikon faktiskt fortfarande i grunden har samma bajonettfattning som då systemet lanserades 1959. Mycket har så klart tillkommit i och med autofokus, men det går i de flesta fall. Hittar du ett Nikkor med manuellt fokus och det kallas AI eller AIS så går det utmärkt att montera på en modern digital Nikon.

/johan
 
Hej,
Det går men är för det mesta inte så praktiskt.
Till gamla manuellt fokuserade Canon hette bajonetten FD. När Canon lanserade autofokus passade man på att släppa den gamla fattningen och går över helt och hållet till EOS. Så ja, det går med hjälp av en adapter, men jag är tveksam om det är värt besväret.
Det går även att med en adapter sätta objektiven på en Nikon. Men där tillkommer problemet att man inte kan fokusera på oändligt. Dessutom finns det massor av gamla Nikonobjektiv som går utmärkt att använda idag då Nikon faktiskt fortfarande i grunden har samma bajonettfattning som då systemet lanserades 1959. Mycket har så klart tillkommit i och med autofokus, men det går i de flesta fall. Hittar du ett Nikkor med manuellt fokus och det kallas AI eller AIS så går det utmärkt att montera på en modern digital Nikon.

/johan

Förstod inte mycket, förutom att jag inte borde satsa på gamla objektiv?
 
Förstod inte mycket, förutom att jag inte borde satsa på gamla objektiv?

Det är lugnt! Oroa dig inte. Man kan inte veta allt från början och vet man inte så måste man fråga för att kunna lära sig något nytt. Eller hur?

Jo, slutsatsen är rätt. Gamla objektiv lönar sig för det mesta inte.
Mitt råd är att hitta en annons här eller på Blocket från någon som bor i närheten så att du kan åka och känna på kameran. Många säljer sin gamla kamera efter att ha köpt en nyare och bättre. Men börjar man tror jag inte att det är nödvändigt att satsa på en helt ny kamera. En begagnad systemkamera med ett eller två objektiv kan man få för en rimlig peng och den kommer att vara nästan lika bra som en sprillans ny.

/johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.