Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar kring organisering av RAW och JPEG bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

olofforsberg

Aktiv medlem
Hej !

Jag har nu tagit mig in i det digital också och gått direkt på en kamera som hanterar både RAW och JPG bilder. En hel del funderingar har dock dykt upp när man skall organisera och arkivera sina bilder. Hoppas på lite bollplank och tips:

1. Spar ni både JPEG och RAW bilden?
2. Jag har tittat på lite program för organisera bilder (kör Mac). Kan man para ihop RAW och JPEG bilder om man behåller båda? Har funderat att ha ev dem på olika diskar.
3. Tänkte försöka använda mig av sökord (ITPC kompatibelt), kan man på något sätt synca så att man får ned samma sökord i både RAW och JPEG bilden?

Mvh Olof
 
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Fotar du både RAW och JPG samtidigt? Det verkar helt onödigt enligt mig.
Menar du att du blandar RAW och JPG från ett fototillfälle så är det väl inget problem.

Mitt tips är att du fotar i RAW, namnge och metadatasätt filerna och konvertera dem sedan till JPG. Metadatat följer automatiskt med vid konverteringen och då får du exakt samma info i både RAW och JPG.

Själv sparar jag (nästan) alltid RAW-filen och ev. en liten JPG.

Letar du runt här på fotosidan kommer du hitta mängder av trådar kring detta ämne.
 
zuukit skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Fotar du både RAW och JPG samtidigt? Det verkar helt onödigt enligt mig.....

Själv sparar jag (nästan) alltid RAW-filen och ev. en liten JPG.


Hehe.. först tycker du det är onödigt att fota både RAW och jpg samtidigt, men sedan så sparar du själv en RAW + jpg.... Om man fotar RAW+jpg så slipper man ju det extra steget att konvertera RAW-jpg och spara. Fast det är klart, det är ju inte alla kameror som det går att ställa storeleken på jpg-bilden. Själv så kör jag RAW+liten jpg. Den lilla jpeg-bilden är suveränt att ha när man snabbkollar i utforskaren t.ex.
 
Jeppe skrev:
Hehe.. först tycker du det är onödigt att fota både RAW och jpg samtidigt, men sedan så sparar du själv en RAW + jpg.... Om man fotar RAW+jpg så slipper man ju det extra steget att konvertera RAW-jpg och spara. Fast det är klart, det är ju inte alla kameror som det går att ställa storeleken på jpg-bilden. Själv så kör jag RAW+liten jpg. Den lilla jpeg-bilden är suveränt att ha när man snabbkollar i utforskaren t.ex.
Du har rätt i det att jag i tex min kamera inte kan jag ställa storleken på JPEG-filen. Men det är inte därför jag sparar en ny JPEG separat.

Den lilla JPEG-en jag sparar kommer från en justerad RAW-bild. Dom två bilderna är alltså inte identiska. Jag VILL alltså gå det extra steget via korrigering och konvertering. Tycker det kan vara svårt att bedöma om en bild är bra utan att ha satt tex svart och vitpunkt.

I RAW-filen ligger ju dessutom en inbakad liten JPEG som duger utmärkt för snabbkoll och sortering.
 
IPTC före RAW-konvertering

Hej

När jag fotograferar i RAW-format så skriver jag in IPTC-informationen i RAW-filen i arkivprogrammet iMatch innan jag konverterar RAW-filen i RawShooter. IPTC-informationen hänger då med till den framkallade jpg- (eller tiff-) filen.

mvh
Håkan Åkesson
 
Jag är också hyfsat ny på detta område, men jag har löst det såhär;

Fotar enbart i RAW. Lägger in bilderna i ett katalogsystem som jag följer, datum och händelse heter varje mapp o där placerar jag bilderna från varje fototillfälle.

Genomgång o snabb rensning i Adobe Bridge, tar bort liknande bilder, bilder där jag missat skärpa/exponering etc.. Allt för att slippa en ohanterbar massa bilder i framtiden.

Efter genomgången så går jag in i efterbehandlingen, sköter det mesta i Adobe camera raw - så länge det bara är enklare korrigeringar (kontrast, vitbalans etc). För skärpning o mer avancerade grejer (sv/v konvertering t.ex.) så använder jag Photoshop, där jag också sparar en liten JPG efter att allt är fixat. Som standard så sparar jag ner en 1024x768 JPG som får bli det slutgiltiga resultatet.

Behöver jag högre upplösning för något ändamål, tex utskrift så öppnar jag (den färdigediterade) RAW-filen i PS, skärper och sparar om till den storlek jag önskar.

Funkar smidigt än så länge!

Det jag inte har löst är väl backup-biten.. Vet inte riktigt hur jag ska göra, pendlar mellan DVD och portabel hårddisk som förvaras på annat ställe.. Vi får se, hoppas bara jag inte börjar för sent!
 
Jag har också precis börjat fundera på organisation av mina bilder, p.g.a mängden.
Började med att gallra ganska hårt eftersom man som ny kameraägare sparar allt.
Och just nu har jag fastnat för att indela bilderna i kategorier, med underordnade datum märkta mappar, och trivs än så länge bra med detta.

Jag fotar i Raw + jpg eftersom jag vill kunna se hur bra eller galet jag egentligen exponerat.
Och vad jag vet så ser man inte det i Raw-filerna eftersom Camera Raw automatiskt justerar exponeringen, eller?

De flesta jpg-bilderna arkiverar jag dock ej.

*/Lasse
 
Lasse: Camera Raw kan föreslå justeringar, denna funktion går dock att stänga av, då ser du bilden precis så som den är, utan korrigeringar.
Det finns flera program för att bläddra bland, och kolla på bilder, man måste ju inte ha camera raw.
 
Tack!

Tack för alla svar och intressant att läsa eran erfarenhet.

Jag funderar på att använda programmet iView där man automatiskt kan bygga förhandsvisningar i olika inställningar. Då klarar man sig kanske bra med bara RAW-bilden.

Ett problem dessvärre som dykt upp är att iView inte har stöd för Panasonic RAW som jag har. Då är frågan att konvertera till DNG, titta på andra katalogiseringsprogram eller vänta på ev uppdatering från iView.
 
Ett litet tips som jag brukar ge så fort det pratas om raw+jpeg i kameran, är att de flesta raw-format bakar in en liten tumnagel i bilden. Det finns också vissa program som klarar av att plocka fram tumnageln ur raw-filen och spara som separat fil. Gratisprogrammet dcraw fungerar utmärkt för detta ändamål.

dcraw -e *

Sparar tumnaglar från alla raw-bilder i en katalog. Det går på ett par sekunder eftersom ingen konvertering görs; tumnageln finns redan färdig i raw-filen.

På canon 350D blir tumnaglarna 1536x1024 och duger därmed utmärkt för skärmvisning.

Jag tycker därför det är onödigt att köra raw+jpeg i kameran, eftersom jag ändå får en liten jpeg direkt i raw-filen.
 
tomasandersson skrev:
Ett litet tips som jag brukar ge så fort det pratas om raw+jpeg i kameran, är att de flesta raw-format bakar in en liten tumnagel i bilden. Det finns också vissa program som klarar av att plocka fram tumnageln ur raw-filen och spara som separat fil. Gratisprogrammet dcraw fungerar utmärkt för detta ändamål.

dcraw -e *

Var hittar jag dcraw? Är det ett fristående program eller som en plugin till andra? Har läst att det i tidigare version hade koppling till iView.
 
Jag har aldrig testat digital fotografering men är på väg att skaffa en digital Nikon systemkamera. Vad är fördelen med att köra i RAW-format?
 
peter1969 skrev:
Jag har aldrig testat digital fotografering men är på väg att skaffa en digital Nikon systemkamera. Vad är fördelen med att köra i RAW-format?

Från Luminous Landscape:

Something to consider is that every digital camera is indeed always shooting in raw mode. But, if we choose to save the file as a JPG we are committing to the raw conversion program that is built into the camera. If we allow the file to be saved in raw format though we have the opportunity to do the conversion on a more sophisticated platform, and to do so again and again if there's any benefit to this in future. In other words, the decision is — do you want to do the raw file conversion now in the camera, or later on your computer?

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/u-raw-files.shtml
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.