Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderar på en Canon 20D.

Produkter
(logga in för att koppla)

Agonotheta

Aktiv medlem
Jag är jäkligt sugen på att köpa en 20D men jag vet inte vad det kommer kosta mig om jag köper en sån.
självklart priset på kameran, men sen blir det lite svårare (för mig som amatör). vad ska man köpa för objektiv?
min första tanke var att köpa "paketet" på cyberphoto Canon EOS 20D + EF-S 18-55/3,5-5,6 men räcker ett sånt objektiv?

det jag vill ha är ett normalobjektiv och ett med lite bättre zoom. och eftersom jag inte förstår siffrorna som "namnger" ett objektiv blir det mycket svårare.
hur vet man till exempel om ett objektiv har bildstabilisator? är det värt pengarna?
ska man köpa canons objektiv eller tex sigma, vilka är bäst?
kan ni ge mig ett förslag på ett zoomobjektiv och ungefärligt pris på ett sånt.

jag ber om ursäkt för dessa nybörjarfrågor men det känns bättre om man frågar experterna innan man kastar flera tusen i sjön.

Vad ska du fotografera och vad har du för krav?
Personligen prioriterar jag ljusstyrka framör bildstabilisering.
Men visst skulle det inte skada med ett 70-200 2.8 IS där man får båda.

Vilket märke du väljer spelar mindre roll, det finns dåliga och bra objektiv hos samtliga tillverkare.

Generellt gäller mer pengar = bättre prylar.
Men vet man begränsningen på budgetobjektiv så går det att ta riktigt bra bilder med dom också.

Agonotheta skrev:
hur vet man till exempel om ett objektiv har bildstabilisator? är det värt pengarna?
Det vet man för att det står IS på objektivet.
Om det är värt pengarna? Om man har behovet så är det utan tvekan värt pengarna...det gäller bara att komma fram till om man har behovet eller inte :D

Agonotheta skrev:
ska man köpa canons objektiv eller tex sigma, vilka är bäst?
kan ni ge mig ett förslag på ett zoomobjektiv och ungefärligt pris på ett sånt.
Canon eller Sigma, det beror på vilka enskilda objektiv du jämför.
Men generalt så får man mer för pengarna om man köper sigma.

Sigmas 18-50/2.8 EX DC för under 5000:- är en bra normalzoom att börja med.

krav...... ja det var en svår fråga. egentligen inget speciellt mer än att man får en viss zoom.
med min nuvarande kamer (Fujifilm Finepix S7000) har jag sex gångers zoom. och jag vill gärna kunna zooma lite till.

vad jag ska fotografera är nog en änu svårare fråga eftersom det hela handlar om tillfället.
iblan får jag för mig att gå en sväng med kameran men oftast handlar det om "arrangerade tillställningar" (bröllop, dop, djurparker, resor... osv.) när jag har kameran med mig.

ok.. så IS betyder bildstabilisator. tack!
om man har behovet.... ja, har jag det? min tanke var typ "varför snåla in på en sån grej?". men dom kanske inte gör nån större skillnad?

men det sigma objektivet, kim. är det inte ganska likt det som tillhör i "paketet"? (jag bara kollade på siffrorna) :)
om man "översätter" det objektivet till så kallad amatörspråk hur många gångers zoom är det?

Tack för hjälpen så länge, ni har redan hjälpt mig mycket!

EDIT: glömde en sak... när man tittar på specifikationen till kameran så står det
Sekvenstagning: Ja, 5 bilder per sekund, upp till 23 bilder (i praktiken fler om man har ett riktigt snabbt minneskort)

är det raw eller JPEG?

Senast ändrad:
Agonotheta skrev:
krav...... ja det var en svår fråga. egentligen inget speciellt mer än att man får en viss zoom.
med min nuvarande kamer (Fujifilm Finepix S7000) har jag sex gångers zoom. och jag vill gärna kunna zooma lite till.
Det är en mycket bättre idé att köpa två olika objektiv och ha attt byta med.
Dels så är kortare zoomar generalt bättre, men de är oxå mindre och lättare.

Agonotheta skrev:
ok.. så IS betyder bildstabilisator. tack!
om man har behovet.... ja, har jag det? min tanke var typ "varför snåla in på en sån grej?". men dom kanske inte gör nån större skillnad?
Skillnaden innbär att du kan handhålla objektivet 2 till 3 steg längre utan att få skakningsoskärpa.

Agonotheta skrev:
men det sigma objektivet, kim. är det inte ganska likt det som tillhör i "paketet"? (jag bara kollade på siffrorna) :)
om man "översätter" det objektivet till så kallad amatörspråk hur många gångers zoom är det?
Skillnaden är att sigmaobjektivet är mycket ljusstarkare, ger betydligt bättre bildresultat och är av betydligt högre mekanisk kvalitét.

Hur många gånger zoom ett objektiv har kan du räkna ut genom att dela den längsta brännvidden (50mm i det här fallet) med den kortaste (18mm i det här fallet) = 2.8x zoom.

sagan skrev:
Hur många gånger zoom ett objektiv har kan du räkna ut genom att dela den längsta brännvidden (50mm i det här fallet) med den kortaste (18mm i det här fallet) = 2.8x zoom.

Men tänk på att du får 3x zoom med en 100-300 också.
Kim du brukar lägga ut en bra länk som visar förhållandet mellan olika brännvidd.

aha.... nu börjar jag förstå!

mycket bra länk!

jag satt och tittade på cyberphoto för att hitta något objktiv.
jag hittade ett Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II till Canon AF för drygt 4000, låter det som något att ha som zoomobjektiv?

så om man tittar på dom förslag aom bollats upp änsålänge:
Källkod:
Kameran:        13990
sigmaobjektiv    1225
tamaronobjektiv  4016
----------------------
                19231

låter helt rimligt i mina ögon.
något som ni anser borde bytas ut? är tamaronobjektivet något att ha?

Tack Ronnie! men jag läste i en annan tråd om det var tydligen dyrt att köpa en svensk manual till efter. jag känner att jag vill ha svensk manual och svensk garanti.

@kim: oj då! tittade visst på fel :)
men vad står EX för? dom andra heter AF, kan jag tänka mig står för AutoFokus.

vilken prisklass ska man ligga i om man vill upp i en slutbrännvid på 135, 200 eller där omkring.

EX står för att den har ett EXklusivet utförande.
D.v.s att den har en mer påkostad mekanik och yta än de billigare objektiven.

Det innebär oxå att den har mer påkostade optiska glas.

Agonotheta skrev:
okej... då är det EX man ska titta efter!

är Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM till Canon AF för 8135 något som låter bättre?

nu börja det genast kännas dyrt att köpa kamera, men zoomobjektiv kan man vänta med till nästa månad i så fall. så då luras man till att allt är inom budget :)

Med en 350D och detta Sigma 70-200/2,8 objektiv bör det väl gå på ett ut prismässigt men ge bättre bilden än 20D och ett objektiv i en lägre kvalitets och prisklass i samma bränndviddsområde för samma summa ekorrskinn?

Mitt tips när det gäller telezoomar är att investera i optik med bildstabilisering. Kostar några tusenlappar extra. Motiver är då stilla i sökaren, autofuksen jobbar bättre och det går att handålla på längre slutartider. Rörlesosärpa på rörliga motiv hanterar det dock inte, vilket kan begränsa utnyttjandet med längre slutartider.

jo, 350D är lite billigare. men jag anser att om man ska köpa ska man köpa nått bra!
hehe.. se nu inte detta som att jag har råd med ett objektiv för 50.000.

men.. har jag uppfattat dig rätt att jag kanske ska gå änu högre i prisklass för ett liknande objektiv?
vad är betäckningen för ett sigmaobjektiv med bildstabilisator?

Andreas,
Jag köpte ett Canon EF 28-135 IS till min 300D för två år sedan och den är jag väldigt nöjd med. Det ända som jag saknade var en riktig vidvinkel som jag kompletterade med för några månader sedan, Canon EFS 10-22.
28-135an kostar 4900:-, 10-22an som du kan komplettera med sedan är dyrare, 7400:-.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar