Annons

Funderar på en Canon 20D.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker du ska välja canons 100-400/4.5-5.6L IS USM istället, kan hittas för runt 10 000:- begagnat.

Det är ett bättre objektiv än båda de två.
 
Stingray skrev:
Andreas,
Jag köpte ett Canon EF 28-135 IS till min 300D för två år sedan och den är jag väldigt nöjd med. Det ända som jag saknade var en riktig vidvinkel som jag kompletterade med för några månader sedan, Canon EFS 10-22.
28-135an kostar 4900:-, 10-22an som du kan komplettera med sedan är dyrare, 7400:-.

ok, men jag känner att 28-135 mm är för lite. tanken med kamera bytet är att jag ska kunna zooma mer än med min nuvarande kamera. jag kollade nyss att min kamera motsvarar 35-210 mm i 35mm formatet (vilket jag tror jag förstår vad det betyder)
men det är klart att man kan "börja" med ett 28-135mm objektiv och köpa "större" senare.
tack för tipset!
 
sagan skrev:
Jag tycker du ska välja canons 100-400/4.5-5.6L IS USM istället, kan hittas för runt 10 000:- begagnat.

Det är ett bättre objektiv än båda de två.


jag brukar inte köpa prylar begangnat eftersom jag inte vill bli lurad, men så kanske det inte är i fotokretsar?
har du något förslag på var man kan hitta ett sånt begangnat då? jag kollade på blocket och här på köp och sälj utan att hitta något.
 
De finns inte ute på annons så ofta kanske, själv så köpte jag den begagnat här på FS.
 
Om jag skulle köpa en 20D skulle jag def ta ett paket m Canons 17-85/4-5,6 IS USM. Även om det inte är jätteljustarkt men tror det är perfekt med IS när du ska fota t ex bröllop, dop etc.

Och sen komplettera med 60/2,8 macro eller möjligen 50/1,4 USM.

Är själv också nybörjare men köpte en 350D istf 20D för att den var billigare + mindre i storlek.
 
hakanv skrev:
...för en 1000-lapp till, får du ett sprillans nytt 100-400 på: Technikdirekt

Levereras direkt hem till din dörr...

/Håkan

är det ett ställe att lita på?
nån som har beställt där tidigare?

offtopic: hur ställer man in forumet att inte skicka mail till en när man fått svar? jag vet att det finns en ruta när man skriver ett inlägg men den är alltid förbockad, kan man stänga av det för alltid?
 
Uttryck skrev:
Om jag skulle köpa en 20D skulle jag def ta ett paket m Canons 17-85/4-5,6 IS USM. Även om det inte är jätteljustarkt men tror det är perfekt med IS när du ska fota t ex bröllop, dop etc.

hur är det objektivet jämfört med sigma objektivet som jag blev rekomenderad tidigare?
Sigma EX 18-50/2,8 DC
är dom ungefär lika bra eller skiljer det mycket, förutom bildstabilisatorn?
 
Agonotheta skrev:
är det ett ställe att lita på?
nån som har beställt där tidigare?

Jag beställde mitt 100-400 plus lite annat godis där, och det var inga problem alls. Om du söker i forumet, så ser du snart att de flesta verkar vara nöjda med att handla från Technikdirekt (undantag finns naturligtvis).

Jag är mycket nöjd, och sparade ca 3000:- på de grejor jag köpte från dom. Garantin på objektivet fungerar även inom Sverige, så det är inga problem med det heller.

/Håkan
 
så garantin gäller i sverige också??
åfan... jag har sysslat mycket med bilstereo innan och köpte man något utomlands så gällde inte garantin i sverige även om det var en så kallad europa/världs garanti.
det var ju bra!
tack för hjälpen!
det enda negativa med objektivet är väl att det är vitt, passar inte till en svart kamera tycker jag ;-)
men det får man väl leva med om man vill ha bra grejjer!
 
...med objektivet medföljer ett garantikort (European Warranty) från Canon. Det gäller i hela europa, inga problem där alltså...

Från Tecnikdirekts hemsida:
"Manufacturers guarantees
The legally imposed guarantee for technical appliances ends 24 months from the date that the product was bought. Some manufacturers provide guarantees that go beyond this legal requirement.

Please get in contact with us and we will gladly inform you fully about the different guarantees."

/Håkan
 
Senast ändrad:
... Canon 20D med EF-S 17-85 IS + Canon EF-L 4,5-5,6/100-400 IS USM för 29.765:- inklusive frakt (levererat direkt till din dörr) från Technikdirekt + ev. en svensk manual (om du skulle vilja ha en sådan) som du köper här i Sverige för ca 410:- inkl frakt (det medföljer ingen svensk manual från technikdirekt).

/Håkan
 
det blir drygt 2000 billigare än om jag köper kameran + EF-S 17-85 IS i sverige och Canon EF-L 4,5-5,6/100-400 IS USM på technikdirekt.

och det bir ca 5000 billigare än om allt köps i sverige.


det är ju helt klart värt att tänka på!

men frågan kvarstår är cannons EF-S 17-85 bättre än sigmas EX 18-50/2,8 DC?


sen undrar jag om jag kan använda min externa blixt på D20:an, det är en Metz 54 MZ-4.
jag läste i manualen till blixten att man kan ställa in den så kameran "stänger av" blixten när bliden fått tillräckligt med ljus (tror det heter TTL), har D20:an stöd för det?
 
Agonotheta skrev:


sen undrar jag om jag kan använda min externa blixt på D20:an, det är en Metz 54 MZ-4.
jag läste i manualen till blixten att man kan ställa in den så kameran "stänger av" blixten när bliden fått tillräckligt med ljus (tror det heter TTL), har D20:an stöd för det?

...enligt Metz själva, ska det fungera.

Jag skulle absolut välja det ljusstarkare Sigma EX 18-50/2,8 DC istället för Canon-gluggen...

/Håkan
 
Agonotheta skrev:

men frågan kvarstår är cannons EF-S 17-85 bättre än sigmas EX 18-50/2,8 DC?
Jag skulle välja det andra för att det har längre zoomomfång. Tog själv kitobjektivet till min 350D men det var ju rätt billigt. Vill helst ha originaloptik då jag inbillar mig att det funkar bäst ihop så.
 
UNDERBART!
stort tack till er alla som hjälpt mig!
jag har lärt mig otroligt mycket på bara två dagar nu, Tack!

en lite dum fråga kanske, behöver man nån adapter för att koppla på sigmaobjektivet?
det ska väl inte behövas eftersom det är ett "canon"objektiv
 
Hej, jag tycker att du ska på pricken köpa en 20D med 18-55 objektiv.
Men jag tror inte du kommer att bli nöjd med detta alround objektiv för att du behöver ändå ett tele eller zoombjektiv förr eller senare. Jag tycker att du som är nybörjare ska börja med ett objektiv och sedan kan du tänka efter: Behöver jag fler gluggar-prylar?

Jag rekomenderar www.pixmania.se där får du den för 14 000 kr med 2 års garranti! Vilket är inponernde.

Mvh Markus Asp
 
Agonotheta skrev:
UNDERBART!
stort tack till er alla som hjälpt mig!
jag har lärt mig otroligt mycket på bara två dagar nu, Tack!

en lite dum fråga kanske, behöver man nån adapter för att koppla på sigmaobjektivet?
det ska väl inte behövas eftersom det är ett "canon"objektiv

...man kan köpa det med fattningar till flera olika kameramärken. Det är bara att beställa det med Canonfattning, så fungerar det hur bra som helst...

:) Håkan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.