Annons

Funderar på en Canon 20D.

Produkter
(logga in för att koppla)
Digi skrev:
Hej, jag tycker att du ska på pricken köpa en 20D med 18-55 objektiv.
Men jag tror inte du kommer att bli nöjd med detta alround objektiv för att du behöver ändå ett tele eller zoombjektiv förr eller senare. Jag tycker att du som är nybörjare ska börja med ett objektiv och sedan kan du tänka efter: Behöver jag fler gluggar-prylar?

Jag rekomenderar www.pixmania.se där får du den för 14 000 kr med 2 års garranti! Vilket är inponernde.

Mvh Markus Asp


men... spelar verkligen 5mm så stor roll? (18-55 / 18-50)
sen är väl canons 18-55 billigre än sigmas 18-50, borde det inte vara bättre delar i sigmaobjektivet då?
två års garanti får man väl på teknik direkt också?
 
Får man det på köpet då eller. Tror nog inte det. Men det är ingen skillnad om du köper Sigmas eller Canon för att 5 mm är ju ingen som bryr sig om egentligen ellerhur?

Ta du det objektiv du tycker passar för dig. Ett tips om du vill ha rätt mycket koll är att du kollar närgränserna och så också så att gluggen du köper är prisvärd!

Mvh Markus Asp
 
Digi skrev:
Får man det på köpet då eller. Tror nog inte det.

Mvh Markus Asp

Jodå, det får man...

Från Tecnikdirekts hemsida:
"Manufacturers guarantees
The legally imposed guarantee for technical appliances ends 24 months from the date that the product was bought. Some manufacturers provide guarantees that go beyond this legal requirement.

Please get in contact with us and we will gladly inform you fully about the different guarantees."

/Håkan
 
Okej, drog fel på linjen då. Det såg jag inte förän nu. Tack för tipset men jag har ju ändå en 20D redan.
Lycka till med allt!
Mvh Markus Aso
 
Det går inte att jämföra Sigma 18-50 med Canons "kitglugg". De spelar i två helt olika divisioner.

Technikdirekt är mig veterligen mycket trevliga och seriösa. Nästa gång jag handlar något blir det förmodligen därifrån.
 
Agonotheta skrev:
jo, 350D är lite billigare. men jag anser att om man ska köpa ska man köpa nått bra!

Med obegränsad budget så kan man förstås köpa det bästa i varje kategori, men har man en begränsad budget så är det objektiven man inte ska snåla in på.

Huruvida du använder en EOS 350D eller en EOS 20D spelar inte alls lika stor roll för bildresultatet (dvs nästan ingen roll alls) som huruvida du använder ett budgetobjektiv eller ett högklassigt objektiv.

PD
 
Digi skrev:
Lycka till med allt!
Mvh Markus Aso

Tack!

mangans skrev:
Det går inte att jämföra Sigma 18-50 med Canons "kitglugg". De spelar i två helt olika divisioner.

Technikdirekt är mig veterligen mycket trevliga och seriösa. Nästa gång jag handlar något blir det förmodligen därifrån.

Det var ju skönt att höra att det är ett seriöst företag!


PMD skrev:
Med obegränsad budget så kan man förstås köpa det bästa i varje kategori, men har man en begränsad budget så är det objektiven man inte ska snåla in på.


nja, obegränsad kan jag väl inte påstå att den är, men man kan väl kalla den flytande ;-)
från början var väl min budget på 17-20.000, men det sprack ganska snart efter jag startat denna tråd.
nu när det priset för kalaset har hamnat på drygt 28.000 känns det ändå som ett bra pris eftersom jag nu "vet" att jag kommer få bra grejjer.
 
Källkod:
Canon EOS 20D hus                11674,37 
Sigma EX 18-50/2,8 DC             4215,00
canons 100-400/4.5-5.6L IS USM   12842,71
                               -----------
                                 28732,08 kr

något som bör ändras?

sen vet jag att jag behöver en väska till kameran eftersom min nuvarande kameraväska förmodligen är för liten. men det löser sig nog
 
jo men det har jag redan. jag har ett Snadisk Ultra II 1 GB.
eller ska man investera i ett Extreme III?
hur mycket plats tar bilderna i högsta upplösning eller Raw? ska man kanske ha mer än 1 GB?
 
Agonotheta skrev:
jo men det har jag redan. jag har ett Snadisk Ultra II 1 GB.
Då så :D

Agonotheta skrev:
eller ska man investera i ett Extreme III?
Finns det ingen anledning till.

Agonotheta skrev:
hur mycket plats tar bilderna i högsta upplösning eller Raw?
RAW, ca: 7.5Mb, JPG Fine, ca: 2.7Mb.

Agonotheta skrev:
ska man kanske ha mer än 1 GB?
Beror väl på hur flitig du är på att plåta :D
 
Agonotheta skrev:
Källkod:
Canon EOS 20D hus                11674,37 
Sigma EX 18-50/2,8 DC             4215,00
canons 100-400/4.5-5.6L IS USM   12842,71
                               -----------
                                 28732,08 kr

något som bör ändras?


...UV-filter till gluggarna är väl inte helt fel, men kolla i så fall priserna även i Sverige, för när jag köpte filter var dom billigare på Dustin än på technikdirekt.

Om du senare vill ha en glugg med brännvidd emellan de två ovanstående, kan jag rekommendera Tamron 28-75/2,8 XR Di, en kanonglugg...

/Håkan
 
Det finns oxå möjlighet att plåta i raw+jpg, vilket då skulle ge ca: 10Mb totalt.

Att Fujikameran ger stora bildfiler beror till största delen på att den interpolerar upp bilderna till det dubbla antalet pixlar (12Mp).
 
hakanv skrev:
...UV-filter till gluggarna är väl inte helt fel, men kolla i så fall priserna även i Sverige, för när jag köpte filter var dom billigare på Dustin än på technikdirekt.

Om du senare vill ha en glugg med brännvidd emellan de två ovanstående, kan jag rekommendera Tamron 28-75/2,8 XR Di, en kanonglugg...

/Håkan


jo, filter ska också köpas! men det tänkte jag att jag kan göra i nån affär istället, nån gång måste man ju lyfta på röven från datorn ;-)

jo det är klart att det hade varit bra med ett mellanobjektiv men som jag sa tidigare budgeten har flyttat sig en bra bit redan, så tills jag har skramlat ihop dom pengarna får jag väl leva med att ta ett extra steg fram eller bak
 
sagan skrev:
Att Fujikameran ger stora bildfiler beror till största delen på att den interpolerar upp bilderna till det dubbla antalet pixlar (12Mp).

jag har också läst nått i den stilen innan men aldrig förstått vad det betyder. om man tittar på fujifilms hemsida står det att den har 6,3 MP recording och 6,1 MP effective (eller tvärtom), är det det som är interpoleringen?
 
Den har 6.3Mp på sensorn, av de så används 6.1Mp till bilden.

Övriga (0.2Mp) pixlar används för ljusmätning och AF.

Sen interpoleras de 6.1Mp till 12.2Mp.

Interpolering är ett konstgjort sätt att skapa fler pixlar genom att låta processorna räkna ut hur de extra pixlarna ska se ut, det ger ingen verklig högre upplösning utan bara fler mer eller mindre "tomma" pixlar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.