Annons

Funderar på en Canon 20D.

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Den har 6.3Mp på sensorn, av de så används 6.1Mp till bilden.

Övriga (0.2Mp) pixlar används för ljusmätning och AF.

Sen interpoleras de 6.1Mp till 12.2Mp.

Interpolering är ett konstgjort sätt att skapa fler pixlar genom att låta processorna räkna ut hur de extra pixlarna ska se ut, det ger ingen verklig högre upplösning utan bara fler mer eller mindre "tomma" pixlar.

aha... tack för förklaringen!
 
jag beställde kameran och objektiven igår och idag fick jag ett mail från teknikdirekt att dom inte kan dra pengarna från mitt kort (?).
det står så här:

Dear Sir,

regarding the amount of your order it is not possible to accept payment per creditcard without checking the address.

It is necessary to provide us with a reference.

Therefore we need copies of your ID Card and your creditcard via fax or scanned as attachment per e-Mail (please choose JPEG).

If you send the copies by fax, please indicate your name and your full address.

Please mention the keyword "CREDCARDCOPY" in your answer.

For security reasons we can offer you to cover 1 - 2 blocks of the creditcardnumber.

**The delivery time is unfortunately still unknown.

Thank you in advance.

Best regards

Your TECHNIKdirekt-Team

-------------------------------------

Telefon: 0049(0)931-9708800

Fax: 0049(0)931-9708850

E-Mail: [email protected]

kan man lita på dom? detta verkar lite skumt!
har ni också behövt göra så här när ni beställer där?
 
De är inte ensamma om den metoden.
Som exempel så gör B&H i USA likadant och jag har handlat av dem båda. Tillhör bland de säkraste alternativen utanför Sverige.
Skanna av fram och baksidan av ditt kort + framsidan av ditt ID/körkort och skicka det till [email protected] med ämnet CREDCARDCOPY.

Varför skulle det verka skumt med att de är noga med att du verkligen är innehavare av kortet?
 
...det är inga problem. Jag och många andra här på Fotosidan har beställt hos Technikdirekt på samma sätt som du. Jag själv mailade en inskannad kopia på mitt VISA-kort och på körkortet, ena dagen, och nästa dag fick jag en bekräftelse att ordern var på gång.

Det tog några dagar pga. att allt inte fanns hemma, men när sakerna fanns på lager igen, skickades varorna iväg från Technikdirekt och man drog pengarna från VISA-kortet.

När man får bekräftelse att varorna är på väg, får man ett kollinummer. Med det kollinumret kan man spåra paketet via postens hemsida.

Ett litet men, är att när paketet väl finns i Sverige (Malmö) kan man inte se vad som händer med paketet eftersom att det byter kollinummer och man måste ringa Posten och begära deras utlandsavdelning för att få det nya kollinumret. När man väl fått det kan man spåra det via Postens hemsida.

Sedan är det bara att vänta på att det ringer på dörren och då... :) :) :)

/Håkan
 
Foto-Gabbe skrev:
Varför skulle det verka skumt med att de är noga med att du verkligen är innehavare av kortet?


jag har aldrig behövt göra det, jag har ändå handlat mycket med kort via internet.
oftast har jag behövt skriva in det numret på baksidan, men jag har aldrig behövt visa upp idkort.
jaja... jag får väl skicka in en bild på mitt körkort då.
kan man ta bild med kamera på korten istället för att scanna eller faxa? för jag har varken scanner eller fax
 
LOL.. Jag fick nyss svar från dom att dom inte kunde öppna bilden eftersom den var för stor (?).
Tycker ett företag som säljer digitalkameror borde ha möjlighet att öppna en bild på 1,5 MB.
Får väl försöka minska storleken lite till då
 
Såg att man kunde köpa ett 20D hus på b&h för under 10000kr, eller med 17-85 IS USM för strax under 14000.
Men jag vet inte hur bra de är. Jag har aldrig handlat där själv.

Mvh Hampus Lundgren
 
Hampus: Det är nog inga problem med B&H utan problemet stavas "tullen".
Om den fastnar i hanteringen så springer de tio tusen upp mot femton istället, ifall de lägger på både moms och straffavgift som de gör om man fastnar i tullen på resan.
Jag har bitter erfarenhet av sånt dessvärre.
 
Kör man via UPS så får man räkna med att betala moms rakt av, i vissa fall kan det fortfarande vara värt det. Digitalkameror är tullbefriande, optik är det i regel inte. Men på digitalkameror som inte är ur proffsserien så har du ingen garanti i sverige, det har du därimot på optiken.

Mitt 28-135 betalade jag bara typ 3200 för inklusive tull och moms. Då kostade det 6500 i sverige.
 
Jag vet inte vad det beror på, men min 10D fastnade i Frankfurts tull under en mellanlandning från Hong Kong och belades med ca. 2000:- i moms och ungefär lika mycket i böter.
Nu lusläste jag inte de tyska pappren vad det handlade om och det kan vara av olika anledningar som det blev så.

Man får bara handla varor för max 1700:- vid resa utanför EU och jag hittar inget på tullens sida om tullbefriade digitalkameror.
Värt att kollas upp så det inte är något snack som går bara. Hur som helst så slipper man det inom EU och det kan räcka långt.
 
Märk väl analoga kameror och optik inte är tullbefriade, därimot digitalkameror då det inte finns någon konkurrerande verksamhet i sverige.

De är tullbefriade, men inte momsbefriade. Vilket är den stora biten.

Ni kan ju läsa mer i den artikel Jeppe skrev här på fotosidan. Där har han även tagit med tullsatserna.

http://www.fotosidan.se/doc.htm/3761
 
nu har dom skickat sigmaobjektivet och kameran, kommer cannonobjektivet senare då eller?
jag är inte så bra på tyska men det ser inte ut som att dom nämner något om det i mailet.

hur gör man för att spåra paketet nu då? det fungerar inte på posten, ska man gå in på nån annan sida för att spåra paketet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.