Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderar på byte från D50 till D80.

Produkter
(logga in för att koppla)

kendosune

Ny medlem
Jag går i kamerabytar-tankar (alltid!). I höstmörkret har jag insett att jag är förbenat trött på min gamle trotjänare, D50.

Problemet jag stör mig mest på är att vid längre exponeringar tar det väldigt lång tid för kameran att processa bilden. Det tar ungefär lika lång tid för bilden att processas som exponeringen varat. Det blir snabbt riktigt störande.

Bekanta med nyare Nikons (ex. D40 och D60) upplever inte samma problem.

Min fråga till dig som van D80-användare är: Kommer jag uppleva samma problem om jag byter från D50 till D80?
 
Jag har både D50, 80 och 90 och jag kan i och för sig varmt rekommendera det byte du funderar på även om D50´an är en mycket bra kamera jag fortsatta använder.

Dock - jag tror du har brusreducering vid höga ISO på för jag upplever inte den typ av tidsfördröjning i processeringen på min kamera och det går snabbt på både D50 och D80 - inga skillnader av praktisk natur ialla fall som jag reflekterat över.

Jon
 
DOH!

Ni har så rätt! Med brusreducering avstängd är den snabb som blixten.

Tack för hjälpen!

(Nu måste jag bara hitta en ny anledning till att byta till D80)

;)
 
DOH!
(Nu måste jag bara hitta en ny anledning till att byta till D80)

;)


På D80 kan du finjustera vitbalansen manuellt, på D50 är autoläget inget vidare och den manuella går bara i fasta steg; mulet, sol, osv. Större och bättre skärm gör att du kan bättre bedöma och finjustera bilden redan på plats. Det finns mer men dessa ger en synbar förbättring på bilderna.

D50 ger sotsvarta skuggor och bränner ut högdagrar. D90 med active d-lighting ger ett märbart bättre resultat vid stora kontraster. Ännu bättre skärm än D80.
 
På D80 kan du finjustera vitbalansen manuellt, på D50 är autoläget inget vidare och den manuella går bara i fasta steg; mulet, sol, osv. Större och bättre skärm gör att du kan bättre bedöma och finjustera bilden redan på plats. Det finns mer men dessa ger en synbar förbättring på bilderna.

D50 ger sotsvarta skuggor och bränner ut högdagrar. D90 med active d-lighting ger ett märbart bättre resultat vid stora kontraster. Ännu bättre skärm än D80.


Just vad jag vill höra!

D80, here I come!
 
Steget från D50 till D80 är för litet för att det ska vara värt det, såvida man inte behöver en specifik funktion som inte finns på D50 men D80. Commander mode med inbyggda blixten t ex (tror faktiskt inte jag kan komma på nåt annat på rak arm).
 
fler fokuspunkter är väl bra, 11 i d80 har jag för mig
den stora skärmen är mycket mycket bättre än d50s plutteskärm
d80 är billig nu
wb vetefan om det spelar roll, finns ju nef
iso 3200 (men brusig, fast det är också kul)

d50 har jag alltid gillat, trol beroende av att jag gick från kompakt till d50 och den skillnaden kommer jag aldrig mer uppleva

d90 skulle jag inte gå på, men det är nog en bra kamera iofs. naturligtvis är den bättre än d80 men inte lika prisvärd

vill också säga att jag inte är helt nöjd med d80
kanske är emotionellt el nåt men jag blir inte helt nöjd med bilderna
ofta blir de suddigare än vad jag tycker den borde prestera samt ganska konstig wb, blåaktig, men det verkar ingen annan tycka så det kanske är mina bristande fotokunskaper.

har uppgraderat från d50 till d80 2 ggr :)
kändes rätt trots allt
 
jag uppgraderade från D50 till D80 i vintras.
har varit ganska nöjd med det, förutom bildkvalitén på höga iso. så nu ska jag sälja min D80 imorgon och köpa en D300 nån gång framöver är tanken.
det bästa med D80 vs D50 enl mig:
större sökare
bättre skärm
fler AF-punkter
lite bättre kontroll (ljusmätning och af-metod har knappar så man slipper in i menyer)
går att ställa wb i kelvingrader
trådlös blixtstyrning
mer inställningar som gör att kameran går att anpassa mer efter en själv.

höga iso tyckte jag nog var snyggare med D50, D80 har mer gul-grön ton i bruset, medan D50 var lite rödare (lär väl till stor del bero på wb visserligen) och behöll färgmättnaden lite bättre tror jag jag konstaterade när jag jämförde. kommer köra med D50 ett tag framöver nu tills jag köpt mig en D300, får se hur det känns...
 
den gulgröna tonen finns i d300 också, men den ser bättre ut där
men jag gillar d300, en guldkamera in my opinion, enda nackdelen är tyngden, men det kan vara positivt också
 
Jag går i kamerabytar-tankar (alltid!). I höstmörkret har jag insett att jag är förbenat trött på min gamle trotjänare, D50.

Problemet jag stör mig mest på är att vid längre exponeringar tar det väldigt lång tid för kameran att processa bilden. Det tar ungefär lika lång tid för bilden att processas som exponeringen varat. Det blir snabbt riktigt störande.

Bekanta med nyare Nikons (ex. D40 och D60) upplever inte samma problem.

Min fråga till dig som van D80-användare är: Kommer jag uppleva samma problem om jag byter från D50 till D80?

Tills nyligen fotade jag med D50 och måste säga att det är en mycket bra kamera. Till slut ville jag byta av ungefär samma skäl som du vill. Tittade på D80 men jag kom fram till det att steget upp inte är tillräckligt stor och i ganska snar framtid skulle jag ångra att jag inte byte till ännu bättre. Så det blev D300 och är idag mycket glad för det. Du får självklart bestämma själv vad ska du byta till men tänk ordentligt så du inte ångrar dig. D80 är mycket bra kamera, bättre än D50 men......
//Stanislav
 
DOH!

Ni har så rätt! Med brusreducering avstängd är den snabb som blixten.

Tack för hjälpen!

(Nu måste jag bara hitta en ny anledning till att byta till D80)

;)

Du bör ha brusreduseringen på långa slutartider aktiverat, annars så kommer du bli missnöjd med bilder tagna på långa tider, tro mig :)

/kent
 
funderar också på en d80. antar att den kommer att kunna driva autofokusen på mina gamla 80-talsobjektiv?? har för mig att d70 gjorde det, men inte d50. eller så var det d40... men hur är det med d80?
 
D50, D70 och D80 har inbyggd fokusmotor i kamerahuset som kan driva skruvdrivna af-objektiv (alltså icke af-s/hsm). d40 och d60 har inte den motorn, och behöver därför matas med af-s/hsm objektiv för att ge AF.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.