Annons

Fullsensor är och blir förlegat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Kim:

Men det är upp till mig att bedömma vilket pris som är kommersiellt gångbart ur min synvinkel.
Du verkar inte förstå att olika människor är beredda att betala olika mycket för sin kamera, vilket är rätt ironiskt med tanke på vilket pris du betalade för din senaste.

Arleklint skrev:
Vi kan inte se svaret nu, men låt oss mötas om tre år och se vilken sensorstorlek som slog. Jag satsar på max 1,5-1,6X
Jag svarar i konsekvensens namn att det kommer finnas plats för samtliga sensorstorlekar upp till fullstor, precis som idag, allt beroende på krav och behov.

Att 1.5x-1.6x sensorerna kommer dominera fullständigt fortfarande om tre år tvivlar jag inte en sekund på.

sagan skrev:
Du verkar inte förstå att olika människor är beredda att betala olika mycket för sin kamera, vilket är rätt ironiskt med tanke på vilket pris du betalade för din senaste.
Blanda inte in mitt personliga köp av D2X, det är inte typiskt.

Jag svarar i konsekvensens namn att det kommer finnas plats för samtliga sensorstorlekar upp till fullstor, precis som idag, allt beroende på krav och behov.
Det var oxå fegt. Vilket format tror du dominerar om tre år? Jag satsar på 1,5-1,6X

Arleklint skrev:
Vi kan inte se svaret nu, men låt oss mötas om tre år och se vilken sensorstorlek som slog. Jag satsar på max 1,5-1,6X

Vem av er som argumenterar för fullsize kan ange en köpare på detta format?

Du verkar ha svårt att förstå en av de enklare sakerna som gör att många väljer fullframe; man kanske inte *vill* ha cropfaktor på sina objektiv..

Jag vet iaf att jag inte vill ha det, och det är en av de anledningar till att jag tänker investera i en 1Dsmk2. Det och 100% stor ljus sökare, möjligheten att kunna beskära utan förlust, Canons superba brusfrihet, vädertätning och så.. Brusfrihet och tätning är inget som har med fullframe, men fullstor/ljus sökare och ingen cropfaktor kan man *aldrig* komma ifrån att man inte får med 1.5/1.6x sensor..

Kameror med 24x36 kommer inte försvinna så länge som folk vill ha dem och kan betala för det.

Personligen tycker jag att Nikons strategi är bra. Nikon och Canon har gjort likadana kameror i åratal. Det är bra att de börjar nischa sig lite. Jag gillar inte tunga kameror. Därför attraheras jag av DX-formatet.

I takt med att digitalt mellanformat blir billigare blir även detta ett alternativ till 24x36.

hur många år ska det ta innan ni tar ert förnuft till fånga och tar sånt här gnabbigt tjafs över mejlen istället?

Arleklint skrev:
Tydligen är det så intressant att Estethia läser och skriver ;)
som det tycks mig, så har du bara hakat upp dig på kims inlägg och tycks inte läsa andras inlägg förns det står "tjafs" eller nån form av mothugg i dom...
du vet ju själv hur ofta det blir så här mellan dig och kim, don´t you?
jag börjar bli seriöst nyfiken på när ni tar ert förnuft till fånga och slutar kasta sand på varann här i det offentliga forumet och på chatten...
det skulle vara hemskt trevligt om det hände det här året.

pinsamt, är min kommentar.

Estethia skrev:
som det tycks mig, så har du bara hakat upp dig på kims inlägg och tycks inte läsa andras inlägg förns det står "tjafs" eller nån form av mothugg i dom...
du vet ju själv hur ofta det blir så här mellan dig och kim, don´t you?
jag börjar bli seriöst nyfiken på när ni tar ert förnuft till fånga och slutar kasta sand på varann här i det offentliga forumet och på chatten...
det skulle vara hemskt trevligt om det hände det här året.

pinsamt, är min kommentar.

Jag tycker det är kul att diskutera, och det tycker Kim oxå. Vi huggs men kommer aldrig slåss, men har kul i det vi gör. Allt har en rå men hjärtlig stil mellan Kim och mig. That´s all!

Tyvärr stör er råa stil ibland oss andra som läser inläggen.
Jag springer inte och gråter över att det droppar in trettiofem inlägg på 12 sekunder, men det jag är ute efter i forumet går förlorat.
Tyvärr.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto