Annons

Fullsensor är och blir förlegat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Jag tycker det är kul att diskutera, och det tycker Kim oxå. Vi huggs men kommer aldrig slåss, men har kul i det vi gör. Allt har en rå men hjärtlig stil mellan Kim och mig. That´s all!
fast det är lite fascinerande att ni aldrig märkt att många i omgivningen är fruktat trötta på er mystifikt "hjärtliga" stil?
jag börjar osökt tänka på en barnbok... "emma tvärtemot".
men men... vatten på gåsar.
jag borde verkligen veta bättre.
over and out.

Och som alltid verkar aldrig de vettiga svaren bli lästa eller kommenterade. Jag håller nog fast vid det som Christel var inne på. Folk är i forumet för gnabbas, inte erhålla vettiga svar.

Och då typ allt jag skriver alltid är hypervettigt, så börjar jag undra varför jag skriver det när ändå ingen läser.

*Suck* - Jag får väl börja förolämpa folk och bara skriva massa svordomar istället.

Damocles skrev:
Och som alltid verkar aldrig de vettiga svaren bli lästa eller kommenterade. Jag håller nog fast vid det som Christel var inne på. Folk är i forumet för gnabbas, inte erhålla vettiga svar.

Och då typ allt jag skriver alltid är hypervettigt, så börjar jag undra varför jag skriver det när ändå ingen läser.

*Suck* - Jag får väl börja förolämpa folk och bara skriva massa svordomar istället.

Jag betvivlar inte att dina svar är hypervettiga, men i en samling av folk måste de kryddas på något sätt för att uppmärksammas. Så funkar forum, chatt. Så funkar även ett liv IRL ;)

He, ironin brukar finnas där, men det beror på. Det är inte mening att alla ska fatta att det är ironi. Dom som fattar vet det!

För att återknyta till förlegat som tråden igentligen handlade om. Jag tror att chat blir förlegat till förmån för forum... :p

Kameror med 24x36 kommer inte försvinna så länge som folk vill ha dem och kan betala för det.

Personligen tycker jag att Nikons strategi är bra. Nikon och Canon har gjort likadana kameror i åratal. Det är bra att de börjar nischa sig lite. Jag gillar inte tunga kameror. Därför attraheras jag av DX-formatet.

I takt med att digitalt mellanformat blir billigare blir även detta ett alternativ till 24x36.

Damocles skrev:
Jag får göra som med maten här hemma, krydda med Habanero!

Det ska vara 'red savina' om det ska vara Habanero, allt annat är för tamt.

Själv har jag fått gå upp en level till Juan's 'Final answer', och ha deras 'Ground Zero' som bordssås.
(även om jag har en hel del Blair's också, som komplement..)

PerFogelberg skrev:
Kameror med 24x36 kommer inte försvinna så länge som folk vill ha dem och kan betala för det.

Jag tror inte folk vill betala för kisel när de mindre formaten kommer upp i kvalité.

Personligen tycker jag att Nikons strategi är bra. Nikon och Canon har gjort likadana kameror i åratal. Det är bra att de börjar nischa sig lite. Jag gillar inte tunga kameror. Därför attraheras jag av DX-formatet.

Där håller jag med till 100%

I takt med att digitalt mellanformat blir billigare blir även detta ett alternativ till 24x36.

Det är ju en massa dyrt kisel där, så jag tror inte de kan konkurrera prismässigt. Vinnarna tror jag är dom som konkurrerar i signalbehandling på mindre sensorer.

Men det har jag visst sagt ;)

Arleklint skrev:
Jag tror inte folk vill betala för kisel när de mindre formaten kommer upp i kvalité.

Så länge mindre sensorer ger cropfaktor och mindre, mörkare sökare som primära minus för mindre sensor, kommer det *alltid* finns de som är villiga att betala för att slippa det.

Sen är det ointressant om de mindre sensorerna håller hög kvalitet. (större sensor kommer ändå alltid vara bättre som extra plus till att de är 1.0x mm..)

stranden skrev:
Så länge mindre sensorer ger cropfaktor och mindre, mörkare sökare som primära minus för mindre sensor, kommer det *alltid* finns de som är villiga att betala för att slippa det.

Sen är det ointressant om de mindre sensorerna håller hög kvalitet. (större sensor kommer ändå alltid vara bättre som extra plus till att de är 1.0x mm..)

Cropfaktor må vissa dissa. ok!
Mörkare sökare har man inte p.g.a mindre sensor
Mindre sökare kan vissa dissa. ok!

Vill man betala för att slippa croppen och den mindre sökaren är det ok, men jag tror de flesta accepterar det mindre formatet på samma sätt som de flesta accepterade småbild när det kom.

Jag tror att 16x24 kommer att vara de stora volymernas format. Det går att tillverka bra sökare till formatet.

24x36 och 37x48 tror jag även i fortsättningen finnas kvar. Kanske inte för att det är den mest priseffektiva lösningen utan för att fotografer alltid vill ha högre upplösning och fler pixlar.

Varje format har sina för- och nackdelar. Det vore tråkigt om ett format försvann bara därför att ingen vågade satsa på ett format som inte passar alla.

Va? Förvirrad som vanligt...

Och jag som trodde diskussionen rörde huruvida minimibehovet går mot mindre eller större sensor inom samma typ av jobb.

Inte om formaten kommer att fortsätta existera, för det är väl ändå självklart. Eller har någon verkligen påstått något annat?

Nä... dax att stänga av alla sensorer, gonatt

Edit: (gomorron) alltså, Kim-sidan har väl ändå påstått att framöver kommer vi att använda STÖRRE sensorer för samma typ av jobb, och Janne-sidan har hävdat att vi kommer att klara oss med mindre sensorer för samma jobb.
hmmm ... skriver visst i sömnen zzZZZZzzzzZZZZzzzzZZZ

Senast ändrad:
müsli skrev:
Va? Förvirrad som vanligt...

Och jag som trodde diskussionen rörde huruvida minimibehovet går mot mindre eller större sensor inom samma typ av jobb.

Inte om formaten kommer att fortsätta existera, för det är väl ändå självklart. Eller har någon verkligen påstått något annat?

Japp:
Arleklint skrev:
Jag tror inte att fullsensorer kommer tillverkas i framtiden.

müsli skrev:
Edit: (gomorron) alltså, Kim-sidan har väl ändå påstått att framöver kommer vi att använda STÖRRE sensorer för samma typ av jobb, och Janne-sidan har hävdat att vi kommer att klara oss med mindre sensorer för samma jobb.
hmmm ... skriver visst i sömnen zzZZZZzzzzZZZZzzzzZZZ
Nej, jag har påstått att vi kommer använda samma sensorstorlekar som nu och de som använder fullstor sensor nu även kommer göra det i framtiden.

Vidare påstår jag att det kommer tillkomma ett i % ganska stort antal som kommer gå över till fullstor sensor när priserna har gått ned rejält.

Personer som hela tiden önskat sig en fullstor sensor men inte ansett sig haft råd.

Den här diskussionen har gått i cirklar ett bra tag nu.

Har ni något nytt att tillföra - skriv det då.

Vill ni bara återupprepa samma argument som ni framförde tio sidor upp - strunta i det!

För diskussionen framåt. Och ta gnabbandet privat, via e-post, precis som Christel skriver!

Och svara inte på det hrä inlägget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar