Annons

Fullformat vs Halvformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan,
Bland alla kunniga och intelligenta frågor så måste jag be att få ställa en fråga som kanske kan ses som mindre kunnig. Halvformat heter ju APS-C och fullformat heter alltså bara fullformat, det finns ingen egen beteckning för denna? Om jag har en fullformats Sony (A) och behöver objektiv till denna, vad ska då objektiven ha för beteckningar för att vara fullformatare? Det finns ju en djungel av olika beteckningar, typ DX, EX och liknande, men hur vet jag vad som är för full- respektive halvformat?
Vore tacksam för om det kunde bringas lite klarhet i det här av alla kunniga här på forumet, så tack på förhand!

APS-C är inte "halvformat" då sensorerna kan ha olika storlekar.
"Halvformat" är (för mig) de analoga kamerorna som gav en negativstorlek hälften så stor som de vanliga formatet 24x36, dvs 18x24. Fullformat är också en konstig benämning eftersom formatet 24x36 är vad som kallas "småbild" i filmsammanhang. Men nu används benämningen för motsvarande sensorstorlek.

Jag kan inte se att man använder någon särskild beteckning, motsvarande t.ex. Fx och Dx, annat än att det står APS-C respektive "full frame" i beskrivningen för Sony objektiven. Rätta mig om jag har fel. Man får läsa på lite helt enkelt t.ex. på http://www.sony.com/electronics/interchangeable-lens-camera-products/t/camera-lenses.

Efter glasplåtarnas tid kom filmen. Fram tom 60 talet var mellanformatets tid. Filmen användes till 6X6, 6X4,5, 6X7 och 6X9 centimeters format. På 70 talet tog småbild över, 135 formatet eller 24X36mm som oxå kunde användas till halv format: 18X24mm som innebär dubbelt så många bilder på rullen. På 60 talet var instamatic kassetten popis (ungefär 24X26 om jag minns rätt). Det fanns oxå spionformatet på 60 och 70 talet med kanske 8X10mm, det var i alla fall små kameror. På 80 talet blev 110 kassetten populär på småbildens bekostnad och på 90 talet försökte dom lansera APS som gick att användas i C och H format.
Det behövdes stora format förr för att få skärpa i bilderna. Mellanformatet var populärt på 50 och 60 talet bland entusiaster. Idag kan man jämföra mellanformatet då med APS eller 1" sensor kameror nu. Spionkamerorna kan man jämföra med mobiltelefoner och instamatic kamerorna med enklare kompaktkameror idag.
Kort sagt formatet på film/sensorer minskar hela tiden med kvalitetsutvecklingen.
Småbild 24X36mm har nu börjat kallas för fullformat och 36X24, och det har nog bidragit till högre försäljning. Fullformat skulle man kunna kalla storformatet för. Storformat är typ 8"X10" bladfilm, alltså 8X10 tum.

Halvformat (dvs halva storleken av ett småbildsnegativ) kallades "half frame" på engelska, och småbild kallades "full frame". Det senare infördes i svenskan i och med digitalkamerornas intåg som "fullformat". Det är kanske inte så konstigt att internetgenerationen inte hade någon direkt erfarenhet av småbildsfotografering men desto mer erfarenhet av engelskspråkiga websidor.

Hursomhelst så är APS-C en beteckning som bara ungefärligt anger storleken på sensorn hos de digitalkameror som brukar betecknas så. APS var ett filmsystem på 1990-talet (och lite till, men sen försvann det) som hade en negativstorlek på 30.2 × 16.7 mm. APS-C och APS-H var format som man fick ut av ett APS-negativ genom beskärning. APS-C var 25.1 × 16.7 mm, vilket är något större än sensorn hos de flesta digitala kameror som betecknas med APS-C.

Wikipedia har en sida som grundligt går igenom många sensorstorlekar.

APS-C är inte "halvformat" då sensorerna kan ha olika storlekar.
"Halvformat" är (för mig) de analoga kamerorna som gav en negativstorlek hälften så stor som de vanliga formatet 24x36, dvs 18x24. Fullformat är också en konstig benämning eftersom formatet 24x36 är vad som kallas "småbild" i filmsammanhang. Men nu används benämningen för motsvarande sensorstorlek.

Jag kan inte se att man använder någon särskild beteckning, motsvarande t.ex. Fx och Dx, annat än att det står APS-C respektive "full frame" i beskrivningen för Sony objektiven. Rätta mig om jag har fel. Man får läsa på lite helt enkelt t.ex. på http://www.sony.com/electronics/interchangeable-lens-camera-products/t/camera-lenses.

Precis fullformat är pyttelitet och aps-c är ungefär lika litet. I alla fall i den analoga världen.

jag tror Sony har betäckningen "DT" på sina aps-c gluggar eller "halvformats" gluggar. Alla andra verkade ju bara fokusera på vad halvformat ursprungligen var. :p

Enklaste är att du kollar här http://www.dyxum.com/ och går in på deras objektiv databas där hittar du info om ja om inte alla men inte långt ifrån alla objektiv som finns till Sony både A och E fattning där står det om ett objektiv passar till ex bara passar APS-C el om det är ett full formats objektiv

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar