Intressant tråd - jag står själv i begrepp att uppgradera från 60D till just 6D. Jag fotar mest natur, landskap och sevärdheter. Nästan alltid i skymning eftersom jag tycker det ger bäst resultat. De största svagheterna jag ser hos min 60D är rätt klena ISO egenskaper och för dålig detaljupplösning. Det senare tror jag inte har med antalet pixlar att göra utan snarare att man ju bara använder en fjärdedel av objektivets bildyta med APSC. Det gör att jag inte får ut max av mina objektiv och bilderna tål ofta inte att croppas speciellt mycket. Jag skulle också ofta vilja jobba med kortare skärpedjup öven om det är lite avstånd till objektet i fråga. En icke förväntad effekt som vore fantastiskt att få på köpet är snyggare bokeh. Varken mitt EF50/1,8 eller mitt Tamron 70-300 VC USD presterar inget vidare på det området.
Så egentligen är det här rätt paradoxalt.. det känns som att ett starkt argument för mig att uppgradera är att få ut mer detaljer, snyggare bokeh och kortare skärpedjup ur rätt mediokra objektiv.. och att en alternativ väg vore att köpa vassare objektiv till befintligt hus.. t.ex. Sigmas 30/1.4 Art vore nog inte fel.
En stor nackdel jag ser hos 6D är att fokuspunkterna verkar ligga rätt centrerade. Till skillnad från många andra använder jag de yttre punkterna hela tiden, oftast för att positionera objektetet 1/3 ner från övre kanten. Jag har ju ingen större nytta av fullformat om jag inte kan komponera bilden som jag vill i sökaren utan måste croppa fram kompositionen i efterhand. Ni som redan har 6D, vad tror ni om detta, kommer det att bli ett problem?
I övrigt kör jag idag med EF-S 17-55/2.8 som jag är väldigt nöjd med. Planen är att köpa 6D med 24-105 som jag tror kommer att duga bra till vardags.