Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fullformat eller D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

josefinwestergren

Aktiv medlem
Jag startar en ny tråd eftersom vi kom av spåret och in på ett annat i den förra...

Någon tipsade mig om D7000 istället för D600/D700 (är lite nojig över att köpa begagnat) som jag var inne på.
Detta pga att jag har ett 50mm/1.4 som jag gärna vill behålla egenskaperna på och det blir tydligen förändrat med fullformat?

Jag har inte råd med både en D600 och ett 85mm/1.4 objektiv....

Till min fråga: Vad förlorar jag på att köpa en D7000 istället för en fullformatskamera?
Kommer jag att ångra mig?

Jag fotograferar porträtt, bröllop, djur, barn. Har hobbyverksamhet men funderar på att skaffa F-skattsedel om ca 2 år eller möjligen tidigare beroende på hur det går.
Kommer att hålla mig ifrån "tråkiga" jobb eftersom jag vill ha detta på sidan om mitt arbete.

För just den typ av fotografering, portätt, bröllop mm så är det där som fullformat kommer till sin rätt med kort skärpedjup och bättre möjligheter att använda auto ISO med högre ISO. Hade du fotat natur så hade jag nog föreslaget en D7000

För just den typ av fotografering, portätt, bröllop mm så är det där som fullformat kommer till sin rätt med kort skärpedjup och bättre möjligheter att använda auto ISO med högre ISO. Hade du fotat natur så hade jag nog föreslaget en D7000

Tack för din åsikt! Jag känner också så att det är lika bra att köra på fullformat eftersom jag antagligen kommer ångra mig annars.

ANNONS