** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X10

Produkter
(logga in för att koppla)

ppeter

Avslutat medlemskap
Jag är i behov av en lite smidigare kamera då jag näst intill aldrig orkar dra med mig min Nikon så det resulterar i att inga foton blir tagna och nu har jag ju gått och kärat ner mig i X10 men om man läser lite om den härblir man ju ibland mer eller mindre livrädd då vissa säger att den är fantastisk medans andra radar upp fel hit och dit. SÅ min fråga till er mer kunniga än jag är helt enkelt om det kan vara rätt kamera förmig eller om ni har några andra bra alternativ. Jag är inte direkt någon expert på att fota och hälften av alla inställningar och ord som nämns i foruminlägg om x10 förstår jag inte ens men jag gillar att exprimentera lite med inställningar iaf.Sen gillar jag hela retro designen på kameran plus att jag gärna vill ha en optisksökare vilket de flesta andra tenderar att inte ha. Så tar jag mig vatten över huvudet om man investerar i en x10 eller vad tycker ni?

Mvh Peter

De två viktigaste sakerna med en kamera:
1. Att man har den med sig.
2. Att man gillar den.

Utan dessa två faktorer tar man inte många bra bilder. Och även om det tycks finnas ett och annat problem med X10 så verkar det vara en kamera som i de allra flesta fall ger alldeles utmärkt resultat.

Jag älskar denna lilla juvel. Har en Nikon D300 som ligger och dammar (den används när inte X10 räcker till men det är väldigt sällan). Det viktigaste är att man har kameran med sig och den märks knappt när den hänger runt halsen.
Det är bara att köpa!!!!

köp!

Jag kan bara rekommendera att köpa. Jag har haft min ett tag nu och är supernöjd. Jag har fått ett nytt driv efter att fota nu när denna kamera blev min. Har med den nästan överallt och bildkvalit'en är superb. Problem och problem. Vissa tycker att x10 har problem bara för att de förväntar sig att använda den utanför sitt användningsområde. Den är perfekt!

Föll ...

för frestelsen att inhandla en X 10 trots att jag har haft svårt för små digitalkameror tidigare.
räknar med att använda den som resekamera framöver.
Har hunnit testa den ganska lite än så länge och ljuset är ju rätt så kortvarigt den här årstiden.
Mitt första intryck är att den är bra att hantera men det kommer att ta tid innan man hittar sina favoritinställningar ( utbudet är rätt stort på sådana ). Har plåtat på EXR-läget inomhus under julfirandet och är nöjd med det resultatet. Utomhus har jag testat en del inställningar och det blir riktigt bra. har dock haft en del problem med att få skarpa bilder, tror det beror på skakningsoskärpa. Vad har ni för favoritinställningar i olika fotosituationer ?

Roland J

Skönt att höra lite positiva ord om kameran så det blir helt enkelt till att ta sig en funderare och se över ekonomin

Jag köpte en X10 för några veckor sedan. Inte blivit så många bilder ännu. De som blivit är framför allt tagna i dåligt ljus. Jag sökte efter en liten och smidig kamera som ett alternativ till en systemkamera. Har en Canon 7D som jag är mycket nöjd med, men jag ville ha en mindre smidigare kamera också, en kamera att ha med vart jag än går.

Här några intryck så här långt:
- kameran är med ofta och mycket, det är bra
- utseendet gillar jag skarpt
- jag använder uteslutande show-viewläget och tycker det funkar bra. Autofokusen må vara lite långsam jämfört med min 7D, men det kan jag ta. Den optiska sökaren går ju att titta igenom, men det är i så fall vad det handlar om "titta igenom". Du får nämligen ingen information i sökaren och då känns den ganska oanvändbar för det mesta, men visst, det är trots allt bra att den finns. Kan tänka mig att den kan vara användbar ibland
- den tar fantastiskt bra bilder för att vara en kompaktkamera, för det är vad det är
- kameran brusreducerar i vissa lägen väl mycket, men det går att justera. Samma sak gäller skärpningen, lite väl mycket i standardläge, men det går också att justera om man vill
- det finns massor av roliga funktioner i kameran, inte minst kul är det med de olika filmlägena. Mycket att lära sig, men det finns både bruksanvisning på svenska att ladda ner och instruktionsfilmer på YouTube till hjälp
- blixtbilderna blir förvånansvärt bra för att vara med en "på-kameran-blixt"
- kul med olika bildformat. Har bara testat 4:3 och 16:9 än så länge
- jag köpte originalväskan, den är så snygg och sitter bra på kameran. En nackdel är dock att man inte kan sätta filter eller motljusskydd på kameran om man använder den. Å andra sidan har jag inte lidit av att plåta utan.

Liten, smidig kamera som tar bra bilder. Rekommenderas.

Jag har lagt upp några av bilderna jag tagit här: http://www.flickr.com/photos/mauritzson/

Tack för den infon Jonas, jag tror det lutar åt att investera i en kamera faktiskt. Fina bilder förövrigt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar