Kasch
Aktiv medlem
Problemet med vita fläckar är ett det enda som verkligen stör mig - om än ganska sällan.
Instämmer helt. Problemet med dpreview - och andra forum/sociala medier - är att de som är mest högljudda driver flocken. Det tenderar att ge en väldigt obalanserade bild av produkter, oavsett om det handlar om att hylla eller nedgöra. Ett reellt problem gör att andra svagheter/kompromisser (som alla kameror har) plötsligt förvandlas till fel som gör kameran oanvändbar.
Jag är väldigt nöjd med X10 och jag har aldrig upplevt en så komplett kamera (vilket troligen beror på att Fujifilm träffat mina behov mitt i prick, snarare än att de producerat en fulländad kamera). Problemet med WDS allvarligt med dyker sällan upp för mig (en gång på ett par hundra exponeringar för min del hittills). Jag är naturligtvis dock angelägen om av Fujifilm åtgärdar felet.
Vad gäller videon ger X10 en utmärkt kvalité men det finns inte mycket inställningsmöjligheter och vill man turist-ruska kameran så finns det andra med bättre videostabilisering.
Sökaren är skarp i mina ögon (men jag har inget synfel så det kanske spelar in). Däremot är den ju enkel så till vida att den saknar info samt att zoomen syns i sökaren vid längre brännvidder.
Menysystemet är relativt logiskt och bra i jämförelse med min lilla Samsung (där jag ibland har svårt att hitta trots lång tid användning) och jag upplever det inte som sämre än min förra Pentax-dslr. Det upplevs förmodligen olika beroende på tidigare erfarenheter/vad man är tillvand till? Däremot är pappersmanualen en miss.
Problemen med fokus har jag, som tidigare sagt, aldrig haft. Klart snabbaste kompakten jag testat (om än inte riktigt som en modern dslr). Men kameran levererades med firmware v. 1.02.