Annons

Fujifilm X10

Tack själva. Hoppas det ger både befintliga och presumtiva Fuji X-10 kunder råg i ryggen.
Det gav det åtminstone mig själv. Problemen som diskuteras på DPreview verkar ha tappat all verklighetsförandkring. Vilket också visar sig att det finns så få bra exempelbilder på verkliga problem. Det mesta som visas är felexponerat och ibland med grym skaningsoskärpa
Det som nu kallas Black Dot Syndrome ser ut som folk har tagit skärmdumpar från något bildbehandlingsprogram och har varningen för blåsta högdagrar påslagen. Svårt att se hur blåsta högdagrar kan bli svarta direkt ur kameran.

Personligen tyckte jag kameran presterade alldeles utmärkt idag och kommer lugnt avvakta vad Fuji kommer göra.
Det finns ett problem med WDS men det är såpass litet att jag inte har några problem med att lita på X-10 an. Det finns ingen kamera som enbart levererar keepers.
Med min senaste Canon G9 hade den såpass mycket sämre IQ att så fort ljusförhållanden var lite sämre så fick den ofta stanna hemma och jag tog en dSLR istället fast jag inte kände för att släpa på en.
Med X-10 så verkar jag äntligen fått en kompaktkamera som inte ligger så långt bakom t.ex. 5DMKII att jag ständigt måste gräma mig för att jag inte tog med mig en riktig kamera istället när jag ser något som kan bli en riktigt bra bild.

Du har nog väljaren på framsidan på AF-C. Alltså continous focus. Om du ställer den på AF-S så kan du stänga av. Att det inte går på AF-C är en gåta.
Fast på AF-C finns inte valet i menyen. Bugg? Kanske.

Hej Mats!
Ett stort tack för ditt svar. Du hade så rätt ang väljaren, ändrade läge och vips så var det avstängt.
Än en gång ett sort tack.
/Sven

Nu har vi ju blivit några X-10 ägare och fler lär vi väl bli. Med tanke på att kameran har fler inställningar än jag tror jag haft i någon annan kamera och att manualen inte är någon litterär höjdare så skulle det kanske vara på plats att skapa en Fuji X-10 Tips&Tricks tråd?
Dessutom verkar det finnas en mängd samband där man beroende av vilka inställningar man gjort plötsligt inte kan välja något som fungerade igår.
Alltså en tråd vi både kan ställa frågor och komma med bra tips om inställningar, tillbehör mm.
Vad tycks?

Nu har vi ju blivit några X-10 ägare och fler lär vi väl bli. Med tanke på att kameran har fler inställningar än jag tror jag haft i någon annan kamera och att manualen inte är någon litterär höjdare så skulle det kanske vara på plats att skapa en Fuji X-10 Tips&Tricks tråd?
Dessutom verkar det finnas en mängd samband där man beroende av vilka inställningar man gjort plötsligt inte kan välja något som fungerade igår.
Alltså en tråd vi både kan ställa frågor och komma med bra tips om inställningar, tillbehör mm.
Vad tycks?

Bra ide med en egen x10 tråd.
Själv använder jag mest A-läget, EXR-läget verkar ta hårt på batteritiden och de andra funktionerna har jag fortfarande inte full koll på. När ska man överhuvudtaget använda EXR-läget?
Jag önskar verkligen en tråd med tips och tricks.

Vad tycks?

Jag kan nog instämma med dig ang en tråd där man kan ställa frågor och få tips vore inte helt fel. Och skulle jag kunna bidra med något jag kommer på så är det bara kul.

Tack Anders, för att du försökte hjälpa mig.
Du kanske såg att det löste sig med den hjälp jag fick av Mats.
/Sven

Japp!

Märkligt att det är på det viset. Följande autofokus väljer jag om jag skall fota ett rörligt motiv, t ex ett lekande barn, springande hund eller liknande. Då är sannolikheten stor att jag just vill använda sökaren istället för skärmen eftersom det är lättare att följa ett rörligt motiv i sökaren.

Vad tycks?

Behövs det en egen tråd? Kan vi inte köra vidare på denna? Den har ju ett bra namn i alla fall och än så länge är den ju inte ohanterligt stor?

Ja varför inte fortsätta där vi står.
Så här kommer mitt första tips.

Först en liten bakgrund.
När jag fotar med en dSLR tar jag helst alltid en titt på displayen efteråt för att se hur histogrammet ser. Ligger det fel kompenserar jag exponeringen och tar en ny bild. "Expose to the right" som det heter.
Histogrammet som man ser bygger på den JPEG bild som finns inkapslad i RAW-bilden.
Om man då har gjort en massa inställningar av kontrast, färgmättnad skärpa mm så påverkar det histogrammet. Så för att kunna se så noggrant som möjligt hur en raw-bild är exponerad bör man sätta alla dessa JPG-effekter på så neutralt (ingen effekt) som det går.
Detta gäller säkert också på X-10

X-10 har också en en Custom display settings där man får upp histogrammet på displayen före man tar en bild. Jag gillar att ha den funktionen på även om det tömmer batteriet fortare.
Man kan senare gå in i kamerainställningarna och slå av om det är något man inte vill ha.

Sista tipset.
Innan jag köpte kameran så tittade jag på de exempelbilder Fuji hade. Det slog mig att en majoritet var tagna med minus kompensation på exponeringen med ofta 0,67 steg.
Idag när jag testade och hade Canon 5DMKII att jämföra med så är det helt klart att X-10 exponerar väldigt ljust. Det blir nästan dagsljus i kvällsbilderna. Så ta en titt på histogrammet både före och efter ni tagit bilden för det kan i mörkare miljöer ofta behövas en minuskompensation.

Sista tipset.
Innan jag köpte kameran så tittade jag på de exempelbilder Fuji hade. Det slog mig att en majoritet var tagna med minus kompensation på exponeringen med ofta 0,67 steg.
Idag när jag testade och hade Canon 5DMKII att jämföra med så är det helt klart att X-10 exponerar väldigt ljust. Det blir nästan dagsljus i kvällsbilderna. Så ta en titt på histogrammet både före och efter ni tagit bilden för det kan i mörkare miljöer ofta behövas en minuskompensation.

Kan bara hålla med. Ända sedan mina dagar i analogfotons tid har jag ofta underexponerat 1/3 steg, men med X10:an har jag lagt märke till samma sak, dvs - 2/3 steg behövs. Det påverkar också WDS-felet positivt.

Tips:
När man betraktar bilderna i kameran, så kan man gå till största förstoring genom att klicka på inställningshjulet. Håller man detta inne, så kan man även scrolla bilden för att kolla andra delar av bilden i största förstoring.

Tips:
När man betraktar bilderna i kameran, så kan man gå till största förstoring genom att klicka på inställningshjulet. Håller man detta inne, så kan man även scrolla bilden för att kolla andra delar av bilden i största förstoring.

Tack för tipset, jag brukar använda knapparna till vänster för att zooma i visningsläget men det är ju bekvämt att kunna nå max zoom med ett tryck.

Jag förstod dock inte Håller man detta inne, så kan man även scrolla bilden för att kolla andra delar av bilden i största förstoring. Man behöver väl inte hålla knappen inne? Så fort man befinner sig i något zoomat läge så kan man väl alltid flytta sig runt genom att klicka på ringen runt Menu/OK? Eller missar jag något?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar