Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X10

Jag är nyfiken på sekvenstagningen. Utlovade 7 bilder / sek är ju rätt mycket snabbare än G12 till exempel. Gäller detta även raw-format? raw + jpeg? Om någon har provat är jag tacksam för svar!

Med RAW eller RAW+JPG så är det max 5 fps som gäller och jag tror bufferten blir full efter ca 5 bilder.

Med JPG och 7 bilder per sekund så tas några bilder snabbt, sedan går det lite långsammare.

Jag har inte testat seriebildstagningen i praktiken men det känns i alla fall imponerande raskt när man bränner av några bilder. Jag har inte upplevt någon kompakt som är ens i närheten av den här hastigheten.

Sedan om man har så mycket praktisk nytta av det är ju en annan sak...

Har haft kameran ett par dar (märkligt att den fanns att köpa på Fotomässan - Japan Photo - fortfarande på söndagen när 'alla andra' firmor säger att det är lång kö). Det har ju varit så förbannat mörkt så jag vet fortfarande inte vad den kan prestera i litet bättre ljusförhållanden. Men i alla händelser ser JPG-filerna så bra ut som man kan hoppas på från en liten sensor. Den exponerar bra och jag har inte märkt något problem med AF. Sökaren är ju inte den bästa, men kanske den bästa ändå på någon kompaktmakera f.n. Jag är helt beroende av sökaren för att inte behöva ta av och på glasögonen hela tiden, och om man koncentrerar sig på en mittpunkt så verkar den överlag sätta fokus där jag tänker mig. Litet varning för de retrocharmiga, men dyra, tillbehören dock. Den snygga väskan funkar inte om man har motljusskyddet på. Och detta är en sak för sig. Dels skymmer det nära hälften av sökaren i vidvinkelläge, dels måste man ha det om man vill ha t.ex. UV-filter. Men då kommer nästa miss - filtret sitter inte dikt mot objektivet, utan i en separat hållare, som lämnar en öppen luftspalt mellan objektivet och filtret - värdelöst. Nu kan smuts och damm obehindrat lägga sig mellan linsen och filtrets baksida. Så skippa filter helt, och tänk till ordentligt innan ni lägger över en tusenlapp på väska + motljusskydd!

Väskan satt på det ex som jag provade i Scandinavian Photos monter. Jag gillade den inte alls, jag tyckte den störde knapparna på vänstersidan. Köpte min utan väska, ser inte riktigt nyttan av en väska.

Jag kunde inte låta bli väskan - trots att den nästan täcker vänsterraden. Tycker den är riktigt fin. Men det blir nog också något mer praktiskt komplement. Har ni något tips på en bra väska i rätt storlek?

F ö är jag riktigt nöjd med kameran så långt! Det finns några små irritationsmoment men ännu har jag aldrig varit med om en perfekt kamera. Jag har verkligen skannat av marknaden efter det jag söker och X10:an är helt rätt för mig. En större sensor hade givetvis varit trevligare men inte på bekostnad av större optik.

Någon som kollat om den har AEB. Auto Exposure Brackeitn)?
Antar den har det och med den snabba serietagningnen borde den vara perfekt för att köra HDR handhållet.
Med 3 exponeringar och försiktig behandling i t.ex. EFO Hdr bör man kunna locka fram ett riktigt bra dynamiskt omfång. Naturligtvis kräver detta att raw kan hanteras i t.ex. LR för bästa resultat.
Någon som har provat så här långt med JPG?

Någon som kollat om den har AEB. Auto Exposure Brackeitn)?
Antar den har det och med den snabba serietagningnen borde den vara perfekt för att köra HDR handhållet.
Med 3 exponeringar och försiktig behandling i t.ex. EFO Hdr bör man kunna locka fram ett riktigt bra dynamiskt omfång. Naturligtvis kräver detta att raw kan hanteras i t.ex. LR för bästa resultat.
Någon som har provat så här långt med JPG?

Jo den har gaffling.

Exposure - tar 3 bilder med ett tryck, inställbart med 1/3, 2/3 eller ett helt steg från normal exp.

ISO, en bild tas med tre olika ISO värden med inställbara skillnader.

Film - tre bilder med olika "filmlägen" standard/vivid/soft.

Dynamic Range - tre bilder med olika DR inställningar.

Jag tycker autofokusen är bra snabb och missar inte speciellt ofta, och då jämför jag med min 5D MkII och en 35 1.4L som även den missar ibland i svagt ljus. Så för att vara en kompaktkamera, dock avancerad sådan, så är autofokusen grymt bra.

RAW filer finns nog på nätet men programmet för att konvertera filerna är katastrof och så länge Lightroom inte har stöd för X10ans RAW filer så kommer jag köra RAW + JPG för att komma runt problemet.

Det är ju samma råfiler som X100 så det stöds nog allt. Däremot finns nog ingen "lens correction" än...

Nej, det är inte "samma råfiler".

Nej för tillfället är man hänvisad till att köra Silkypix (som jag inte är bekant med men som sägs vara knöligt). Men stöd i Lightroom kommer så klart och är enligt obekräftat rykte på gång (se högre upp i tråden). Tur att X10 så länge levererar bra jpeg rakt ut ur kameran.

Jag tycker autofokusen är bra snabb och missar inte speciellt ofta, och då jämför jag med min 5D MkII och en 35 1.4L som även den missar ibland i svagt ljus. Så för att vara en kompaktkamera, dock avancerad sådan, så är autofokusen grymt bra.
Kul höra! Jag fotar oftast med samma kombination så det är bra att ha något att relatera till. :)

Utvecklingen går framåt? http://www.flickr.com/photos/stefan_mai/sets/72157628127446357/with/6394535483/

Lite orättvist kanske att jämföra med en sex-sju år gammal dslr men intressant ändå.

Förstod faktiskt inte riktigt vad han jämförde där. Väldigt olika vitbalans och tydligen olika avstånd till motivet? Jag hade svårt att dra några slutsatser.

Jag håller själv på och jämför lite och det är faktiskt ganska intressant. Den lilla sensorn har i sig ingen chans mot en systemkamera (även en äldre) med det faktum att objektivet är så ljusstarkt jämnar ut det hela ordentligt i praktiken.

Säg att du vill fota med lätt tele, motsvarande 80-90 mm (efter omräkning), i dåligt ljus och på fri hand. Med en Nex eller 4/3 så lär du väl få nöja dig med en bländare på 5.6 om du har en kit-zoom. Med X10 så kan du använda 2.5. Bruset på ISO 1250 på en X10 skall då jämföras med ISO 6400 på de större kamerorna! Inte alls säkert att de vinner den jämförelsen!

Allt verkar lovande so far.

Förstod faktiskt inte riktigt vad han jämförde där. Väldigt olika vitbalans och tydligen olika avstånd till motivet? Jag hade svårt att dra några slutsatser.

Jag håller själv på och jämför lite och det är faktiskt ganska intressant. Den lilla sensorn har i sig ingen chans mot en systemkamera (även en äldre) med det faktum att objektivet är så ljusstarkt jämnar ut det hela ordentligt i praktiken.

Säg att du vill fota med lätt tele, motsvarande 80-90 mm (efter omräkning), i dåligt ljus och på fri hand. Med en Nex eller 4/3 så lär du väl få nöja dig med en bländare på 5.6 om du har en kit-zoom. Med X10 så kan du använda 2.5. Bruset på ISO 1250 på en X10 skall då jämföras med ISO 6400 på de större kamerorna! Inte alls säkert att de vinner den jämförelsen!
http://dalaker.wordpress.com/2011/11/25/test-fuji-x10/

Jovisst är det optiken som jämnar ut matchen. Det är ju fullt möjligt att ordna ännu skarpare och ljusstarkare optik till en dslr, ingen tvekan. Men till vilken kostnad. Själv attraheras jag av X10:ans relativa bildkvalité och allt-i-ett-lösning.

Fina mörkerbilder men det hade varit ännu mer intressant att se dem i originalstorlek!

Har läst några recensioner nu och shit vad sugen jag börjar bli... Aaaah, men jag måste vänta på Fujis nästa kamera med utbytbara objektiv.. Priset är inte så viktigt, men att det är rätt kamera för mig är desto viktigare. Det verkar som om X10 faktiskt har väldigt snabb autofokus vilket är lovande.. Men jag undrar en sak, hur vet man att fokus hamnar på rätt ställe när man tittar i den optiska sökaren? Man kan ju iofs använda en fokuspunkt i mitten och sen komponera om bilden.. Nyfiken på mer "real-world" intryck av kameran från er som har den! :)

Prosumer revitalized

Kvalitetskompakter är en mycket trevlig följeslagare, det vet alla som har en G12, S95, LX5, eller en XZ-1. Nya X10, här med en bra och konfigurerbar MOS-sensor, för dels bättre bilder, samt även med en anständig video, tar denna kameratyp till en högre nivå. Bättre än en smartphone, fortfarande i fickvänlig storlek, samt kan utmana en systemkamera i dagsljus.

Har man inte en kvalitetskompakt tidigare, så är det den intressantaste i dagsläget. Utmanare lär nog komma vad det lider, förmodligen i form av en LX6 & en XZ-2, båda bestyckade med Panasonics nya högkänsliga FSI-CMOS.

När man fotar med sökaren har man ingen koll på var fokus hamnar. Det är sikta-tryck-hoppas som gäller. I praktiken tror jag det kommer funka bra - men det beror förstås på vad man skall fota.

Så här på fredagskvällen, gick jag upp på vinden och knäppte några bilder. Jag använde X10, S95 och 7D med två olika gluggar. Kompakterna i JPG, 7D i RAW men lite lätt brusreducering i LR. Systemkameran ställd på 55 mm, kompakterna ställda på det som sägs motsvara 85.

Här är resultatet:

http://www.orrspelet.se/bilder/public/Sport/2011-11-25 X10 Test/index.html

OBS! Absolut ingen vetenskaplig test! Som ni ser är det handhållet, inte konsekventa avstånd och vinklar osv, men det kanske ger något?

Notera slutartiderna, jag hade kunnat gå ett par steg lägre i ISO med Fujin jämfört med S95:an och ändå fått samma tider.

Värt också att se att X10 faktiskt ger möjlighet till lite bakgrundsoskärpa jämfört med S95, inte så långt ifrån en kit-glugg på en DSLR. Däremot ger förstås en sysmtekamera med 2.8 glugg något helt annat.

I morgon skall jag på 50-års kalas, tror jag plockar med X10 och ser hur det blir i "skarpt" läge.

Men jag undrar en sak, hur vet man att fokus hamnar på rätt ställe när man tittar i den optiska sökaren? Man kan ju iofs använda en fokuspunkt i mitten och sen komponera om bilden.. Nyfiken på mer "real-world" intryck av kameran från er som har den! :)

Jag har en gammal IXUS APS-kompaktkamera ja med film då. Den hade ju av förklarliga skäl bara en genomsiktssökare och markering i sökaren där den enda autofokuspunkten låg. Den fungerade fantastiskt bra att fokusera och komponera om med. Däremot var den rätt värdelös att låna ut till folk som inte visste hur det fungerade då den hade mycket begränsat område den fokuserade på. Utlånad så blev det ofta suddiga bilder då kameran fokuserat mellan de två personer som var det tänkta motivet.

Det jag vill ha sagt är helt enkelt att det fungerar jättebra med en fokuspunkt i mitten och genomsiktssökare. Jag litade blint på den och då var det film där jag inte ens kunde kolla resultatet innan det var för sent (dagar senare då).

M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar