marwo
Aktiv medlem
Jag sköt ett par RAW-serier nu på lunchen. Ska bli kul att fingranska i afton.
Man märker dock att kameran lättare storknar när den ska skriva RAW till minneskortet. Jag brukar fota i "lågfartsläget" av seriebildstagning och även fast jag bara tar två eller tre bildrutor "låser sig" kameran helt under tiden bilderna skrivs till kortet (det tar ganska lång tid). Det här borde gå att ändra i firmware eftersom den interna bufferten inte är full (den klarar ca 6 RAW-bilder). Det är jäkligt frustrerande att se fototillfällen segla iväg under tiden kameran är låst.
Testade också att göra serier med och utan utökat dynamiskt omfång. Vet inte om DR-inställningarna påverkar RAW-filerna? Är det någon här som vet det? Testade även att skruva ner bildstorleken till 6 megapixel men vet inte om det påverkar RAW-filerna eller bara jpg (jag sköt raw + jpg).
Ja detta är ju en aspekt som jag tagit upp tidigare, men jag blir fortfarande inte klok på den. Nu kan jag ladda in samma RAW-fil i Silkypix som påstår att den är c. 2800x2100 (alltså strax under 6 MP), och sedan kopiera in den som dng-fil i Lightroom, som påstår att den är 4000x3000, alltså 12MP. Hur som helst så markerar kameran (på displayen) att bilden är tagen med DR Auto och Auto-ISO 800, och om detta ska innebära 6MP eller 12MP vet jag inte. Jag kör bara med RAW (alltså inte RAW + Jpeg).