Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FujiFilm s4a

Produkter
(logga in för att koppla)

Stellann

Aktiv medlem
Fanns inget forum för fujifilm så detta är det närmsta man kommer. Vad tror ni om en ny S4a från fujifilm snart?? S3an har ju 2 år på nacken lite drygt. Hörde ngt om en ny sensor med organiskt material som skulle vara väldigt bra, kom inte ihåg vad det handlade om. Någon som är insatt?

är s4a på G, har inte sett något om den?
Vad jag tror att det var så att sensoren är uppbyggt som film, altså fångar ljuset o färgen
i några lager äfter varandra, ska bli spännande att se hur det funkar.

nä det är foveon sensorna som finns i sigmas kamror du tänker på. De har flera olika lager i varje pixel istället för att ha ett bayer mönster.

Fördelen är att man inte behöver ha filter för att undvika moiré mönster. Mönstren upp står när man man interpolerar ihop dom gröna blå och vita pixlarna.

Fujis super CCD har några minipixlar bland de andra som ska utöka omfånget.

Minipixlarna fångar altså högdragern och ska göra övergångar mjukare osv. Om det var så bra som dom säger hade dom redan sålt kontraktet till Nikon som dom licenserar sina kamerabyggen av. Det hade nog varit långt mer lönsamt.

nä, jag har också läst någonstans att fuji utväcklar en sensor som är uppbyggd som en film, för att ge bättre färgegenskaper m.m.

Både Sigma (Foveon) samt Fuji är intressanta & jag hoppas att dom får ordning på sina fina ideer & rör om i det stillastående träsk som härjar idag där man bara snackar pixlar & inget annat.

Canon & Sony är ju förhärskande som sensortillverkare så det behövs fler!

Är mycket bedrövad över de Sonybaserade kamerorna (Sony, Nikon & Pentax) som bara satsar på pixlar medans bruset blir lidande. Canon stannar nog på 8MP på APS-C sensorerna om dom är smarta, & det är dom nog då dom har FF-kamerorna att tillgå. Dessa är dock åt skogen för dyra för mig, idag i alla fall...

Fuji har ju satsat på nån variant av höjning av det dynamiska omfånget, vet att det fungerar men inte mer. Önskar dock att fler gjorde så & släppte pixelkriget!

//Larsa

Fredrik Calabrese skrev:
nä det är foveon sensorna som finns i sigmas kamror du tänker på. De har flera olika lager i varje pixel istället för att ha ett bayer mönster.

Fördelen är att man inte behöver ha filter för att undvika moiré mönster. Mönstren upp står när man man interpolerar ihop dom gröna blå och vita pixlarna.

Fujis super CCD har några minipixlar bland de andra som ska utöka omfånget.

Minipixlarna fångar altså högdragern och ska göra övergångar mjukare osv. Om det var så bra som dom säger hade dom redan sålt kontraktet till Nikon som dom licenserar sina kamerabyggen av. Det hade nog varit långt mer lönsamt.

Nej, den liknar den men de är helt annan sensor,
märkligt att Nikon som är mycket större innom kameror än fuji att dem tycks bara köpa sensor från Sony, CCD är ca 35 år gammal teknik och Fuji har i allafall kommet med Super CCD HR & SR som har olika ägenskaper och bättre än vanlig CCD.
Det är bara CCD SR som har en stor och en liten pixel, CCD HR har en pixel som är åttakantig eller sex kantig kommer inte rigtigt i håg det

Senast ändrad:
Jag har en Fuji S3:a och en Nikon D200, och är långt mer nöjd med bildresultatet av Fujin än Nikon.

Faktum är att Nikon fick stanna hemma på semestern och jag tog bara med mig Fujin.

Jag ser på bilderna vilken kamera jag har använt när jag tittar på mina bilder, fujin lämnar en blå och fin himmel tillsammans med huvudmotivet, men Nikon lämnar ett välexponerat huvudmotiv och en vit himmel.

Detta går ju givetvis att fixa, men det är urskönt att slippa det med Fujins kamera.

Drömkameran vore en Nikon D200 och en 10Mpix sensor från Fuji, gärna FF förstås, men absolut inge måste.

När S4:an kommer, då är jag definitivt en spekulant!

Joi skrev:

märkligt att Nikon som är mycket större innom kameror än fuji att dem tycks bara köpa sensor från Sony, CCD är ca 35 år gammal teknik och Fuji har i allafall kommet med Super CCD HR & SR som har olika ägenskaper och bättre än vanlig CCD.

Jag intervjuade Fujis svenske produktchef för några månader sedan och tydligen säljer inte Fuji sin super-ccd till andra företag. Det är deras konkurrensvapen och affärshemlighet. Dom vet ju också att dom inte kan bygga lika bra hus som Nikon som inte släpper senaste tekniken.

Bara jäkligt tråkigt att inte båda märkena inser att det skulle vara en winwin-situation att slå sig ihop om systemkamerorna. Men jag gissar att dom förr eller senare kommer att göra det. Nu gör ju Sony egna systemkameror också och lär inte ge Nikon särskilt bra pris på sina sensorer...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto