Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm Introduces Finepix S5 Pro To Market

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Fujifilm Introduces Finepix S5 Pro To Market

paul innergård skrev:
En mycket intressant modell för mig. Hoppas bara den är uppspeedad jämfört med S3.
Ja, det borde den vara. Det är ju en D200 med Fuji sensor.
Det bästa från 2 värdnar.
Bättre dynamisk umfang tväkar jag på att anda kamror kann visa upp. Faveon sensoren är ju super.

Re: Re: Re: Fujifilm Introduces Finepix S5 Pro To Market

fujicanon skrev:
Ja, det borde den vara. Det är ju en D200 med Fuji sensor.
Det bästa från 2 värdnar.
Bättre dynamisk umfang tväkar jag på att anda kamror kann visa upp. Faveon sensoren är ju super.
Finns det någon antydning om vad den kan komma att kosta. Personligen tycker jag den borde ligga kring 15000 för att kunna konkurrera på allvar.

Inget hört.....

...men det är vel en trolig prisnivå. Men lite avh. av dealen med Nikon.......den blir ju en stark konkurrent till D200.
Jag är tyvärr fast i Canon utrustning...(tror jag :)) )

Re: Inget hört.....

fujicanon skrev:
...men det är vel en trolig prisnivå. Men lite avh. av dealen med Nikon.......den blir ju en stark konkurrent till D200.
Jag är tyvärr fast i Canon utrustning...(tror jag :)) )
Hm, tänkte inte på Nikons intresse i att den inte får ta marknadsandelar från D200. Då blir det väl ett pris på ca 25000. kanske man får se S5:an som Nikons bidrag till 5D-segmentet. Hamnar den under 20000 så klipper jag den direkt, verkar vara bland det bästa som gjorts hittills.

2 sidor av samma sak.

Nikon har vel oxå ett hopp om ökad omsättning av objektiv; om dom kann produsera :)
Antar att lönsamheten på objektiv är bättre enn på kamerahus, och att volumet är större, totalt.
Det var ju mot alla gissningar att Fuji fick köpa D200.

Jag vågar att gissa samma riktpris som D200, men så är det frågan om markedet pressar denna.

Nja Super CCD och foveon är långt från samma princip. Super CCD är en CCD sensor (som sonysensorn som sitter i D200) fast den har extrasensorer som är mindre och plockar upp högdragersdata. Altså en bayertyp.

Foveon har tre lager och fungerar nästan som färgfilm, Foveonsensorer ger skarpare bilder men jag tror att det dynamiska omfånget är sämre än CCD.

Foveon är vel en 3-CCD lösning med separert RGB, medan Fuji SuperCCD är en dubbel diode som separerar det dynamiska umfanget??
Från Fuji:
Boasting 6.17 million high-sensitivity S-pixels and 6.17 million R-pixels for
wide dynamic range, the unique double-photodiode matrix of the Super
CCD SR delivered an astonishing difference in image quality. The new
Super CCD SR Pro takes the evolution of photo quality to the next stage
with major improvements such as large reduction of dark noise in longexposure
photography and decreased moir at high resolution. The large
23.0mm x 15.5mm format CCD provides not only a high resolution canvas
of 12.3 million effective pixels, but also quadruples dynamic range.
Answering the demands of the professional with beautiful photos of every
imaginable scene and subject, Super CCD SR Pro sets your creativity free.

Kann jag få ett 4-dubblad dynamisk umfang....ja, då slänger jag min analoga.....

Sorry för min lättvindiga "sammalikning".
mvh Erik J

Det är en sak jag inte begriper här.

När man läser infon på Fujis hemsida (http://www.fujifilm.com/products/digital/lineup/s5pro/index.html) stöter man på fraser som "Designed with Studio Workflow in Mind", "Face Zoom In Function" och "Natural skin tones" vilket ger mig en känsla av att studiofotografer är den primära målgruppen. I mina ögon är det mycket märkligt - studiofotografer kan styra sin ljussättning och har aldrig samma problem med enorma kontrastomfång som vi landskapsfotografer har. Har jag fullständigt missförstått vad denna kamera kan prestera, eller är det Fuji som ha missat något här?

Re: Det är en sak jag inte begriper här.

jkene skrev:
När man läser infon på Fujis hemsida (http://www.fujifilm.com/products/digital/lineup/s5pro/index.html) stöter man på fraser som "Designed with Studio Workflow in Mind", "Face Zoom In Function" och "Natural skin tones" vilket ger mig en känsla av att studiofotografer är den primära målgruppen. I mina ögon är det mycket märkligt - studiofotografer kan styra sin ljussättning och har aldrig samma problem med enorma kontrastomfång som vi landskapsfotografer har. Har jag fullständigt missförstått vad denna kamera kan prestera, eller är det Fuji som ha missat något här?
Ja, jag tycker också det är märkligt. Specarna får mig att tänka på naturfotografi med stora kontrastomfång, eller inomhus utan blixt med stora ljusinsläpp från fönster som skapar nästa omöjliga kontraster. Den gör sig nog iofs i studio också med tanke på alla vitsvarta brudpar.

Buffertstorlek?

Har någon sett hur många bilder man kan fota med kameran innan bufferten är full? S3 Pro har en buffert på 3 st RAW-bilder vilket för den oanvändbar i mina ögon.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar