Annons

D200/Fujifilm s5

Produkter
(logga in för att koppla)
Göran,
Jag upplevde det som att S3:an har väldigt bra detalj och omfång även på högre ISO. Sen har den väldigt lågt brus i skuggor jämfört med andra kameror tycker jag. S5 ska bli väldigt intressant!
 
Goran skrev:
HU kostar väl extra, eller följer den med kameran nu för tiden?

depreview verkade ju inte gilla HU, men testet gjordes ju för ett bra tag sen, vilken version är den på nu?

gillar inte heller ACR/CS2..

Den kostar extra och är inget supersmidigt program, levererar bra resultat.
 
Goran skrev:
http://luminous-landscape.com/photokina/sd14-s5pro-report.shtml

Herr Reichman sågar finepix S5:
"..men A2-bilderna ser ju inte skarpa ut på 10 cm betraktningsavstånd.."

=)

Håller med till fullo. Det var mycket underligt att se den dåliga kvaliteten på kopiorna på mässan. Antingen är kamerorna dåliga, eller så vet man inte hur en högklassig kopia skall produceras. Vilket är mest allvarligt? :-]
Detta gällde inte bara Sigma och Fuji, utan många andra. Det enda som såg riktigt bra ut på nära håll var bilder från bakstycken i sexsiffrig (SEK) prisklass, som Leaf och Imacon.

Det var dessutom mycket intressant att som jämförelse se de bilder i Fujis monter som var producerade från negativ och dia. Till och med småbildskopiorna såg fantastiska ut...
 
MartinB skrev:
Patrik,
Katzeye fokuseringsskivan är frestande, men när S5:an nu närmar sig känns det som att man inte vill lägga för mycket pengar på S3:an. Eller kommer den här fokuseringsskivan funka på D200/S5 också?

Jag tror att det är en annan fokuseringsskiva till S5.
 
pareli skrev:
Håller med till fullo. Det var mycket underligt att se den dåliga kvaliteten på kopiorna på mässan. Antingen är kamerorna dåliga, eller så vet man inte hur en högklassig kopia skall produceras. Vilket är mest allvarligt? :-]
Detta gällde inte bara Sigma och Fuji, utan många andra. Det enda som såg riktigt bra ut på nära håll var bilder från bakstycken i sexsiffrig (SEK) prisklass, som Leaf och Imacon.

Det var dessutom mycket intressant att som jämförelse se de bilder i Fujis monter som var producerade från negativ och dia. Till och med småbildskopiorna såg fantastiska ut...

ja, Reichman nämner ju det i en bisats sist i videoinslaget...typ: "på annan plats i fujis monter fanns bilder som såg mycket bra ut..."

det som oroar lite är ju att fuji har satt in ett nytt lågpass-filter i S5, om dom vill få bort moiré vilket jag skulle kunna tänka mig, med tanke på användargrupperna dom riktar sig till, så lär det ju softa till bilderna ytterligare,

sen finns ju gränser för hur mycket man kan interpolera upp 6MP, att ett bakstycke för 200 papp presterar bättre är väl kanske inte så konstigt
 
Goran skrev:

det som oroar lite är ju att fuji har satt in ett nytt lågpass-filter i S5, om dom vill få bort moiré vilket jag skulle kunna tänka mig, med tanke på användargrupperna dom riktar sig till, så lär det ju softa till bilderna ytterligare,

Ajdå, samma problem som D200. Inte bra.
Man får jobba rätt så mycket för att få fram skärpan i filerna från D200, men det går ju till slut...
D2X är en helt annan sak. Och den har inga större problem med moiré och annat. D80 har också ett mindre softande filter. Idealiskt vore att sätta filtret från D80 i en D200. Någon som vågar? :-]

Annars har jpg från S3 varit väldigt klara och skarpa, hoppas inte S5 sabbar det.
 
När jag snackade med Fujis representanter på Photokina, så hade de inte mycket att tillföra. Spekulationer om en prislapp på strax under 20000 kr från Fujis sida gör mig lite fundersam. Att de ens nämner siffran 20000 kr. Kameran måste helt klart komma bra mycket närmre 200D i pris, annars kommer den att få det väldigt svårt.


Angående 645:an som det frågades om lite högre upp i tråden, så kommer den inte än. Det är ju bara 2 år sedan de presenterade planerna på den ;). Men naturligtvis så kommer den, men inte nu..och förmodligen inte ens i nuvarande form.
 
pareli skrev:
Ajdå, samma problem som D200. Inte bra.
Man får jobba rätt så mycket för att få fram skärpan i filerna från D200, men det går ju till slut...
D2X är en helt annan sak. Och den har inga större problem med moiré och annat. D80 har också ett mindre softande filter. Idealiskt vore att sätta filtret från D80 i en D200. Någon som vågar? :-]

Annars har jpg från S3 varit väldigt klara och skarpa, hoppas inte S5 sabbar det.

Var kan man hitta information om att D80:s AA-filter är mindre "skärpeförstörande", då jag sålde min D200 just på grund av den softhet bilderna besitter, då i jämförelse mot främst D70, D2H, och D2X.
 
Torda skrev:
Var kan man hitta information om att D80:s AA-filter är mindre "skärpeförstörande", då jag sålde min D200 just på grund av den softhet bilderna besitter, då i jämförelse mot främst D70, D2H, och D2X.

http://www.dpreview.com/reviews/NikonD80/Samples/Compared/Studio/d80_iso0100.JPG
http://www.dpreview.com/reviews/NikonD200/Samples/Compared/Studio/d200_iso0100.JPG

Verkar också som om bruset är mindre på D80 också, konstigt nog (trodde att det var samma sensor).

http://www.dpreview.com/reviews/nikond80/Samples/ISO/d80_iso0800_crop.jpg
http://www.dpreview.com/reviews/NikonD200/Samples/ISO/d200_iso0800_crop.jpg

Jag slår vad om att S5an kommer att slå båda dessa när det gäller brus. :-]
 
Om D80:s AA-filter är "vekare", så finns det större marginal till brusredusering av jpeg-filerna redan i kameran, med bibehållen detalrikedom, vilket i så fall inte går att applicera på D200, utan att smeta till det. Det intressanta är om/hur mycket det skiljer när man fotar i RAW.
 

beror sannolikt på mer/effektivare brusreducering i mjukvaran, frågan är hur RAW-filerna ser ut, förmodligen rätt lika,

D200 har lägre brus än s3 vid 100-200 ISO, vid 400 är det ungefär lika, depreview mätte bara s3 i "grey patch", men dom testbilder från S3 jag sett på högre ISO(1600), ser inte mycket bättre ut i lågdagrarna än D200, det handlar ju också om brus vs detaljer,

men s5 är väl sannolikt lite bättre än s3 i brushänseende,
 
Torda skrev:
Om D80:s AA-filter är "vekare", så finns det större marginal till brusredusering av jpeg-filerna redan i kameran, med bibehållen detalrikedom, vilket i så fall inte går att applicera på D200, utan att smeta till det. Det intressanta är om/hur mycket det skiljer när man fotar i RAW.

brusreducering och skärpning sköts bäst i RAW-konverteraren,
tror det är så man tänkt med D200,
USM skärpning med en större radie/tröskelvärde påverkar inte bruset så mycket, det gör däremot in-camera-sharpening,
problem med moiré är inte heller så kul, föredrar nog den prioritering som är gjord i d200,
och skarpt blir det, med bra glas,
 
Jeppe skrev:
När jag snackade med Fujis representanter på Photokina, så hade de inte mycket att tillföra. Spekulationer om en prislapp på strax under 20000 kr från Fujis sida gör mig lite fundersam. Att de ens nämner siffran 20000 kr. Kameran måste helt klart komma bra mycket närmre 200D i pris, annars kommer den att få det väldigt svårt.

den lär säkert hamna på 25000 som vanligt,
fuji har tydligen kört samma intropris på alla sina DLSR hittills..var det nån som sa på dpreview..

marknadsför man den som pro-kamera så måste man ju prissätta den därefter...
 
MattiasL skrev:
Å, just den kameran skulle jag vilja ha. Men nåja, D200 är inte så dum heller...

Men runt 20000 för Pentax 645, kan det stämma?

Känns som jag tvivlar oxå på den summan med tanke på att det är en sänkning med 80k till Mamiya ZD, eller vad den heter. Den senare har väl iofs ingen crop så det gör ju lite skillnad.

När det gäller D200 förstår jag inte de som tycker att den mjuk. Jag tycker precis tvärtom och tycker mest att brusreduceringen är till nytta genom att inte göra bilderna överskarpa. Fast jag har iofs rätt bra glas monterad på den.

Skolan hade gjort test på brus och jämfört mellan nikon och canon och tyvärr får man väl erkänna att D200 var näst sämst efter D2x faktiskt. Fast det hela är i många fall en filosofiskt fråga eftersom ingen av kamerorna uppvisar brus under normala förhållanden.

Mvh
Maverick
 

Bilagor

  • _fjn3513_arb.jpg
    _fjn3513_arb.jpg
    99.6 KB · Visningar: 110
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.