Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm FinePix S9600

Produkter
(logga in för att koppla)
karlstrand skrev:
Okej får jag fråga varför du har en sån? Gräset blir ju typ oranget! Det kan du ju lika gärna ändra i Photoshop eller nåt! Eller?

Jag har den för att den är mer känslig för infrarött än vad en omodifierad kamera är. En vanlig S9600 eller systemkamera skulle kräva stativ och exponeringar på flera sekunder vid ISO100.

Javisst kan man göra gräs orangefärgat i Photoshop, men tanken med den här kameran är inte att få orange gräs, utan snarare att få infraröda bilder på ett enklare sätt. En kamera som modifierats för IR brukar man inte köpa som sin första eller enda kamera i vanliga fall. Man kan ta normala bilder med den också, men då får man skruva på ett IR-blockerande filter. Det som tagits bort vid modifieringen.

För att förvirra dig ytterligare så har du ett bra paket här också, dock några tusenlappar dyrare. Men då får du bildstabilisator i telezoomen samt nu kampanj en gratis extern blixt (SB-400) om du skickar in kvitto och husets serienummer till Nikon.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D40x18200pac

Att välja kamera är aldrig lätt ;-)

Både Olympusen Kim nämner och Nikon D40x är i storlek jämförbara med S9600, så pass "små" är dessa moderna SLR-mirakel.

mvh / Matti

S9600 är skit. Objektivet är acceptabelt oskarpt i kanterna.
Jag har kastat mina länkar till olika tester men googla runt lite och strunta i vad som skrivs i testerna. Titta på bilderna! Sök även på S9100 som den heter i USA.

Jag gick själv på vad som skrevs i testerna, utan att titta på bilderna, och sedan blev jag tvungen att returnera skiten.

Elgiganten säljer Nikon d40 med 18-55-objektiv och den lilla sb-400-blixten för bara 4990:-
Batteri och laddare ingår men väska och minneskort får du köpa separat. Väldigt prisvärt.

Men det blit ju för dyrt!

Max 6000 kr och så ska det helst ingå extra batteri, väska och minne!

caar7629 skrev:
Elgiganten säljer Nikon d40 med 18-55-objektiv och den lilla sb-400-blixten för bara 4990:-
Batteri och laddare ingår men väska och minneskort får du köpa separat. Väldigt prisvärt.

Ser mycket intressant ut!

Senast ändrad:
Hellre systemkamera utan stabilisator än alltiettkamera med..
Den kamera du länka till är bra men saknar rejäl vidvinkel.

Canon och nikon är kanske inte bäst, men de har störst urval och det i sig är väldigt bra, särskilt när man ska köpa begagnat.

Olympus och fuji har det negativa med sig att de använder sig av dyra och långsamma xD-minneskort.

Och sony använder sig oftast av sina dyra memorystick kort.

Snälla hjälpare...

Ni sänder Viktor inn i en helt annan ökonomi. Finepix'en har tross allt ett brännviddsumfång som medförer ett extra objektiv till +-2500SEK.
Fuji 9600 är inte världens bästa kamera, men ett utmärkt kamra för en ny glad amatör. Lyssna INTE på Magnus B!!!! Låt han tycka kamran är skit; jag tycker han har fundamentalt fel.
Du kann lära dej foto med Fuji'n, Viktor; och produsera lika så bra bilder som någon annan här i tråden.
Lycka till Erik J

Vilket argument

sagan skrev:

Olympus och fuji har det negativa med sig att de använder sig av dyra och långsamma xD-minneskort.

Och sony använder sig oftast av sina dyra memorystick kort.

Prisskillnaden på minneskort är mycket mindre enn alternativet du visar till!
Inte gör saker svårare för Viktor enn det är.
/Erik J

Jag håller inte med

Man får en systemkamera inkl. vidvinkl och tele optik. till nästan samma pris.
Det ger utan tvekan mycket mer för pengarna.

Å andra sidan räcker det långt med ett 18-55 mm för att prova fotografering. Är det så att man tycker det verkar roligt är det bara att spara till ett teleobjektiv. Behöver inte alls bli dyrt, och sparandet/internetläsandet/katalogbläddrandet är ju halva nöjet med en hobby, eller hur?

sagan skrev:
Priset är ca: 50% högre dock..

Så sant, så sant....Olympuspaketet är riktigt prisvärt i nuläget! De har väl sänkt i väntan på nya modellerna E-410 & 510 tänker jag :)

Viktor....om du inte promt vill ha en långzoomare med fast objektiv så gå på Kim's råd och kolla på Olympus E-400 paketet. Bildkvaliteten jämfört med S9600 är i en annan division :)

Och....Olympusen tar förutom xD även vanliga CF :)

mvh / Matti

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar