Annons

Fujifilm F11 eller F30?

Produkter
(logga in för att koppla)

Frostic_

Medlem
Jag är ute efter en ny kamera, och har sneglat på både F11 och F30, vad är de största skillnaderna mellan de två kamerorna? Kommer jag ångra mig ifall jag väljer att satsa på F11och inte vänta på F30?

Vart kan jag få tag på F30 i dagsläget, och när ska den släppa i Sverige?
Så, tycker ni jag ska vänta på F30 eller ska jag köpa en F11 idag?

Kommer jag bli besviken på F11 om jag skaffar en idag, eller är det så stor skilnad på de här två modellerna att det är bättre att vänta?
 
Inte så mycket som skiljde dem åt, den ena kunde ISO3200 och den andra ISO1600. Längsta slutartiden var olika och så det några få grejer till som skiljde.

Jag skulle inte vänta på en efterföljare utan slå till på den som finns nu om jag ändå var i behov att köpa nytt.

Båda modellerna finns ju på dpreview.com.
 
Prestandan på ISO3200 på F30 är inte mycket att hänga i den berömda. På ISO1600 är de mer eller mindre lika bra. Jag skulle inte vänta, eller betala annat än obetydligt mer pengar för F30, utifrån det jag hittils sett av vad den presterar.

Jag skulle alltså köpt F11.
 
När jag såg detta inlägg så rusade jag gensast åstad till Dpreview för att läsa om denna F30, har den RAW?????

Näää.

Köp F11!

Själv så väntar jag (& hoppas) att dom släpper en version som grejar RAW.

En utmärkt & mycket imponerande kamera för övrigt. Kompisen har F10 & det är imponerande hur den grejar hög känslighet!

RAW & bildstabilisator & jag hade nog sålt bort ett objektiv för att finansiera den:)

//Larsa
 
F11 eller F30

Vilken du skall köpa beror nog på hur bråttom du har.

Jag har en Fuji F11 och är mycket nöjd med den.
Dess låga brus är överlägset de flesta andra kompaktkameror.

Du kommer nog att bli nöjd oavsett om du köper F11 eller F30.


Förbättringar är:
LCD Pixels från 153,000 till 230,000
Utökat ISO 3200
Inbyggt 10 MB minne på F30
Både F11 och F30 har 15 sec slutartid, men F11 har det bara i läge "nattbild" så det är nog också en förbättring på F30.
Metering från 64 segment till 256 segment

Skillnaderna är små, F30 har nog mer utvecklad programvara som fler förinställda programval som porträtt, motljus, landskap m.m.

Jeff kommer strax ut med test på F30.
http://www.dcresource.com/reviews/fuji/finepix_f30-review/gallery.shtml


MVH
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.