Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujiexpress kundtjänst vilket skämt :(

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Beställde bilder som ska användas till dvd omslag.
Bilderna skulle vara 27.1cm långa enligt beställningen.
Nu var dom bara 26.5 så det går ju inte då.
Då är jag så naiv så jag tror att det räcker med att reklamera med en lång förklaring.
Får bara svar att bilderna blir så stora som bildfilen är.
Ringer och undrar vad dom menar med det?
Det står ju tydligt hur lång bilden ska bli?
Hon säger att dom ska ringa på måndag.
Inte ett ljud på hela veckan så jag ringer igen.
Jag få åter igen sitta 45min i telefon och blir runtskickad.
Det slutar med att hon ber mig att skicka on bilderna?
Jag undrar om hon inte tror mig att dom är för korta?
Hon säger då att hon inte är tekniskt kunnig.
Jag säger att jag kan ta en bild med tummstocken bredvid så ser hon hur långa dom är men det går tyvärr inte.
Vad har jag lärt mig av detta?
Det är inte värt att klaga då min faktura endast var på 80kr och telefonräkningen och huvudvärken blir mycket större än det.
Varför inte bara skicka ut tio nya bilder pronto och få en nöjd kund istället för att vara så oerhört osmidiga?
Jag kan inte vänta flera veckor på dessa bilder bara för att inte dom klarar att sköta en reklamation.

Så 0,6 cm gör att bilderna är helt oanvändbara som omslag?

Är din bildfil i samma proportion som den fysiska utskrift du beställde?

Ja jag säger detsamma, det kan inte vara så att de drar av lite på längden för att bilderna garanterat ska få plats innanför plasten på fodralen?

Jag antar att det är vanliga DVD-fodral i plast det gäller?

Så 0,6 cm gör att bilderna är helt oanvändbara som omslag?

Är din bildfil i samma proportion som den fysiska utskrift du beställde?

Ja måtten är gjorda i ps.
Först anpassade för normalt 20*30 med ram som jag klipper bort.
Men nu stog det att dom skulle leverera 27.1 så då fick jag ta bort ramen.
Bilden skulle helst vara 27.3cm men jag tänkte att om det fattas 2mm inte skulle göra något.
Självklart kan jag inte leverera omslag som inte räcker till någon stålthet och kvalitetskänsla måste man ha.

Ja jag säger detsamma, det kan inte vara så att de drar av lite på längden för att bilderna garanterat ska få plats innanför plasten på fodralen?

Jag antar att det är vanliga DVD-fodral i plast det gäller?

Då ska det stå 26.5 och inte 27.1 rätta mig om jag har fel?
Dessutom så är ju info bortklippt från bilderna.
Croppningen sköter ja själv.
Vill jag ha bort något från bilden så gör jag det i datorn.

Personligen skulle jag nog inte ens märka ifall det saknades 6 mm på ett DVD-fodral....

Vi behöver mer fakta:
- hur många pixlar (bredd och höjd) är de bilder du skickat in?
- vilka mått i cm (bredd och höjd) har du beställt för utskrifterna?
- vilka mått i cm (bredd och höjd) har du faktiskt fått på utskrifterna?

Personligen skulle jag nog inte ens märka ifall det saknades 6 mm på ett DVD-fodral....

Vi behöver mer fakta:
- hur många pixlar (bredd och höjd) är de bilder du skickat in?
- vilka mått i cm (bredd och höjd) har du beställt för utskrifterna?
- vilka mått i cm (bredd och höjd) har du faktiskt fått på utskrifterna?

Jag gjorde den i mm i ps för att få det exakt, funkar fint hos Crimson men ej här.
Är inte hemma nu så jag kan inte kolla antale pixlar.
Hade dom skrivit att bilden skulle bli 26.5 då hade jag inte beställt.
Men ni tycker att jag kan skicka ut dessa fodral till kund och ta betalt då?
jag är rädd att mina kunder ställer samma krav på produkten som jag gör.

Digitala bildfiler har inga mått i cm eller mm, de har pixlar. Utskrifter har fysiska mått däremot.

Men om du beskurit bilden i datorn till de mått/proportioner som utskriften ska ha så borde det funka, så länge du har tillräckligt antal pixlar. Men var det bara på ena ledden som bilden blev mindre än angivet? Inte på den andra?

Jag ser fortfarande inte hur ett 6 mm för litet DVD-fodral egentligen är nåt att bråka om.

Digitala bildfiler har inga mått i cm eller mm, de har pixlar. Utskrifter har fysiska mått däremot.

Men om du beskurit bilden i datorn till de mått/proportioner som utskriften ska ha så borde det funka, så länge du har tillräckligt antal pixlar. Men var det bara på ena ledden som bilden blev mindre än angivet? Inte på den andra?

Jag ser fortfarande inte hur ett 6 mm för litet DVD-fodral egentligen är nåt att bråka om.

Nä hä?
Har suttit ett antal timmar med dessa omslag och sen att få dom beskärda efteråt så att det serut som skit det gillar inte jag.

Har man beställt ett visst mått ska produkten självklart levereras i det måttet. Om inte har leverantörer klantat sig och ska omgående leverera ny produkt med rätt mått. Leverantören ska inte försöka tänka själv "det fattas ju bara lite det går nog bra". Rätt mått, annars ska de upplysa om att de klarar inte att tillverka en sån produkt!
Jag tycker du helt rätt som skriver ut namnet. Såna firmor ska man varna för.

Eftersom vi ännu inte fått veta varken pixelmått eller alla fysiska mått kan vi heller inte veta om beställningen är korrekt gjord eller om det är labbet som gjort fel.

Sen undrar jag - fortfarande - hur 6 mm kan göra att ett DVD-fodral "ser ut som skit". Kan du visa?

Har man beställt ett visst mått ska produkten självklart levereras i det måttet. Om inte har leverantörer klantat sig och ska omgående leverera ny produkt med rätt mått. Leverantören ska inte försöka tänka själv "det fattas ju bara lite det går nog bra". Rätt mått, annars ska de upplysa om att de klarar inte att tillverka en sån produkt!
Jag tycker du helt rätt som skriver ut namnet. Såna firmor ska man varna för.

Kul att en håller med om att ska få det man beställer.
Alla kan göra fel och då är det viktigt med en lyhörd kundtjänst som inte skickar ut något standard svar utan att läsa igenom hela mejlet.Om dom inte klarar av den tekniska biten så bör dom vidarebefodra brevet till någon som kan förklara varför det har blivit fel.
Nu är jag hemma och kan konstatera att bredden stämmer med det Fuji angivit i när jag bestälde 20.3cm.
Bilderna som jag bifogat är 3201*2398 och upplösningen 300px/inch vilket ska ge måtten 27.1*20,3cm

Eftersom vi ännu inte fått veta varken pixelmått eller alla fysiska mått kan vi heller inte veta om beställningen är korrekt gjord eller om det är labbet som gjort fel.

Sen undrar jag - fortfarande - hur 6 mm kan göra att ett DVD-fodral "ser ut som skit". Kan du visa?

Du har väl sett ett designat omslag någon gång?Då ska det se ut på ett visst sätt så kan man inte bara skärabort ena kanten?
Är jag petig då? Tycker det är fint när det blir som man har beställt jag men det kanske inte är normalt?

Dåså, då vet vi att din inskickade bild har proportioner som stämmer med den beställda, och att du har tillräckligt många pixlar. Då är jag böjd att hålla med dig att Fuji gjort fel. Om de anger så exakta mått som på milimetern när så bör de också leverera det. Att det dessutom bara diffar på ena ledden gör att det låter som om de kapat fel på ena ledden.

Att jag tjatat på dig om pixlar och storlekar är att det är alltför vanligt att folk inte begriper detta med proportioner och storlekar, och skillnaden mellan "storlek" på digitala bildfiler och utskrivna bilder.

Och visst kan jag förstå att du vill ha dina bilder som du vill ha dem, men jag undrar ändå hur 6 mm differens gör att bilden "ser ut som skit". Har du nån ram runt som blivit fel p.g.a. detta?

Det här handlar nog enbart om hur man ser på kvalitet.

Om man helt bortser från huruvida det är fellevererat eller inte så har jag full förståelse för att 6 mm gör skillnad och upplevs som en sämre produkt än den man vill leverera.

Man kan tänka "det är tillräckligt bra" men om man har andra kriterier för det man levererar så räcker inte det. Finns det dessutom en kund som har en viss förväntan i andra änden är det ett vågspel att nagga sitt eget kvalitetskrav i kanten och hoppas att kunden blir nöjd ändå. Jag arbetar inte så.

Med detta menar jag inte att du har lägre kvalitetskrav utan mitt inlägg är en allmän reflektion kring att vi är olika.

Senast ändrad:
Vad säger avtalet om måttavvikelser? Har du fått en felaktig produkt har du rätt att reklamera, ta kontakt med marknadschef eller VD om kundtjänst inte fungerar.

Vad säger avtalet om måttavvikelser? Har du fått en felaktig produkt har du rätt att reklamera, ta kontakt med marknadschef eller VD om kundtjänst inte fungerar.

Tyvärr smutskastas företag ut i öppna forum alldeles för lättvindigt för att att personen som känner sig felbehandlad behöver få skriva av sin ilska, frustration etc etc.

Många gånger har dessa personer inte ansträngt sig alls för att få problemet löst och gissar att lite "dålig kritik" ska göra susen, dvs få företaget att reagera, trots att personen i många fall inte har torrt på fötterna i sin kritik, (säger inte att så är fallet i detta inlägg).

Sedan att man köper en tjänst för 80kr för att få 10st XXcm x 27,x cm bilder(8kr/bild) för att leverera till en KUND är ju en fråga i sig,---> tror inte den kunden bryr sig om 6mm

Tyvärr smutskastas företag ut i öppna forum alldeles för lättvindigt för att att personen som känner sig felbehandlad behöver få skriva av sin ilska, frustration etc etc.

Många gånger har dessa personer inte ansträngt sig alls för att få problemet löst och gissar att lite "dålig kritik" ska göra susen, dvs få företaget att reagera, trots att personen i många fall inte har torrt på fötterna i sin kritik, (säger inte att så är fallet i detta inlägg).

Sedan att man köper en tjänst för 80kr för att få 10st XXcm x 27,x cm bilder(8kr/bild) för att leverera till en KUND är ju en fråga i sig,---> tror inte den kunden bryr sig om 6mm

Håller med om problemet med smutskastning, har själv blivit drabbat.

Att några här tycker att 6mm avvikelse är försumbart spelar dock ingen roll, TS uppfattar det som ett fel och ska därför kunna reklamera varan, är det inte en giltig reklamation ska företaget motivera varför. Vad varan kostar är egentligen inte intressant, för mig i varje fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar