Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujidirekt

Produkter
(logga in för att koppla)

Trracer

Aktiv medlem
Fick precis tillbaka några digitala testbilder jag skickade till fujidirekt och gud vad besviken jag blev. Iofs var dom ganska snabba (skickade in på måndag kväll, fick tillbaka idag torsdag) men min trogna gamla Epson 915 skriver tamefan ut bättre.
Det är precis som dom lagt värsta oskärpan på bilderna. Jag hade valt fill in (om jag minns rätt, iaf det valet som inte ger några vita kanter), trodde det rörde sig om någon liten millimeter men dom hade tagit till det rejält! Hoppas Proprint är bättre, ska skicka dit också. Det är väl Proprint som de flesta rekommenderar?
 
konstigt att du är så missnöjd, Jag använder experts digicenter som använder Fuji´s digitala labb.
Jag har iofs fått "dåliga" bilder 2 ggr, men dom gjorde om bilderna och jag kunde hämta dom igen 2 dagar senare utan kostnad.
 
Hade skickat en svartvit bild bland annat, den kom tillbaka i brun ton, samma bild hade jag skrivit ut själv och den vart helt perfekt (eller iallafall bra mycket bättre). Så besviken är jag, ja.
 
Det har sagts förut och det kommer att sägas igen: Du får vad du betalar för.

Gå istället till ett lab med egen maskin och BERÄTTA hur du vill ha dina bilder. Då ska du se att det blir bra.


//Uffe
 
Himla tråkigt Daniel, har du funderat på att reklamera? Det ska man göra om man inte är nöjd.

Har själv skickat in till Proprint några gånger & är mycket nöjd med resultatet. Jag tycker att det är viktigt att labbet inte gör några färgkorrigeringar samt skärpning, det vill jag göra själv i datorn. Om man vill ha det på det viset så måste man ange det i en speciell ruta när man gör nätbeställning hos proprint.

Tidningen Foto har Lab-test i det senaste numret & där kommer faktiskt proprint sist! Man vet inte vad man ska tro när dom vunnit tester i andra tidningar. I fotos test så är det ett Fujilab som vinner, vet inte om det är samma lab som du skickat till.

Förvirrande???

Ang. Ulfs inlägg om att man ska anlita ett lab. med egen maskin så undrar jag, har inte alla lab egna maskiner?

Antar att du menar ett lab typ det som proffsen anlitar. Jag för min del är inte beredd att betala mer än vad dessa enklare lab. tar & har dessutom av en proffesionell fotograf fått höra att skillnaderna mellan dom bästa konsumentlabben samt de "dyra" inte är så stor idag, han sa att han lämnade in sina privata bilder till ett konsumentlab med gott resultat.

Men det är klart, vill man vara säker & kan betala mer så har Ulf helt rätt.

Larsa
 
jag skickade in lite bilder till fujidirekt och passade på att jämföra med colormailer. skillnaderna var inte så enorma och jag fann att fujis bilder var _lite_ oskarpare än colormailers. skillnaden var dock inte så pass stor att man märker den om man inte undersöker bilden noggrant.

fujidirekt imponerade mig _enormt_ då jag skickade in bilder (25x2 st gratis) en torsdag eftermiddag, alltså efter normal arbetstid, och fick bilderna morgonen därpå, med posten! det var extremt snabbt.

angående hur mkt de klipper så är ju skillnaden från 'digitalformat' till konventionella 10x15cm, en hel centimeter i höjdled. detta innebär att de kommer klippa en halv cm där uppe och ytterligare en halv där nere.

colormailer har en funktion där man kan välja vad som ska klippas bort, genom att dra en ram på sin bild. detta hade inte fujidirekt.
 
Den bilden jag vart mest missnöjd med var en 20x30cm på denna
bild. Den är ganska kontrastrik iofs. Men en annan bild, som är svartvit, som jag skickade in som jag själv tidigare hade skrivit ut vart som sagt var väldigt brun. Min printade bild är helt i gråskala.

Finns en lokal fotoaffär som printar ända upp till 30x45 tror jag, ska gå dit imorgon, dom tar stora filer också vilket jag hoppas blir bättre då jag har ovanstående bild i en 28MB .psd .
Nån som vet hur stort man kan printa en 5Mpixel-bild?
 
Jag kör med Experts Digicenter (konstigt, jag jobbar i en Expertbutik.. ) och jag har då aldrig fått några rent kassa bilder.

Orsaken till att du får vita kanter är ju att digitala formatet (de kameror som har 4:3-format = alla kompaktkameror) inte är samma som pappret.

Välj Expert digicenter, och framkalla i 11x15 istället för 10x15. Då blir det utmärkt. :)
 
Okej Larsa. Jag menade en fotobutik med eget lab där man kan få personig service. Tyvärr kan man inte pressa priserna allt för mycket innan kvaliteten blir lidande. Dock håller jag med om att proffslaben är allt för dyra för privatpersoner.


Trevlig helg!


//Uffe
 
En uppdatering:

Skickade iväg bilder igen till fujidirekt (helt andra bilder) i söndags, fick dem idag. Vart lite småförvånad då jag hade beställt bland annat 3st 20x30 men fick 4st, men den fjärde/felande bilden var en bild som jag inte hade knäppt! Så jag fick en bild som tillhör någon annan!

Hade idag också fått ett mail från fujidirekt som svar på mitt förra klagomail, där de ombad mig skicka upp nya bilder så skulle dom printa nya åt mig. Har idag svarat på det och beskrivit mitt nuvarande problem.

Tja, vad kan man säga, återkommer med mer info.

/Daniel
Ps. Bilderna jag fick denna gång såg bättre ut än de första jag skickade in. Ds.
 
Själv har jag använt fujis några gånger och alltid utan klagomål på resultatet.
Jag tog fem rullar på syrrans bröllop förra året och på skoj postade jag en bild till fujifilm för att se hur dom lyckades med den, Ja blev GLATT överraskad. Jag har klistrat ihop två bilder och lekt i photoshop sänkt/höjt kontraster och även färger och lite annat tills jag blev nöjd. Mailade och fick ännu en kanon kopia tillbax.

Vilket resulterade i att jag scannade en bild (10x15) lade till lite text som "God Jul" och lite häslningar, mailade och lade i egna kuvert, klart billigare än att lämna in neg, som tar längre tid och är vad jag tycker bökigare. Ett plus är ju att folk som fick bilderna tyckte dom var mycket roligare än traditionella "God jul" fotografier som man kan beställa.


Men jag undrar vilka www-adresser det är som ni
använder. Colormail, osv... ?

Mvh Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.