Annons

Fuji X100 (!)

Senaste budet nu, 29 april enligt butikerna. Planerar en japanresa till sommaren. Är priserna lägre i Japan på just teknikprylar?
 
Senast ändrad:
Senaste budet nu, 29 april enligt butikerna. Planerar en japanresa till sommaren. Är priserna lägre i Japan på just teknikprylar?

Så här mycket kostade den när den släpptes i Japan under mars.

http://www.flickr.com/photos/nokton/5492979903/in/pool-fujifilmx100

Generellt sett är X100 25% dyrare i Sverige än t.ex. UK och Holland. Det trots att resp. lands VAT är inkluderat redan, som är på 18-19%. X100 kostar 50% mer i Sverige än X100 i USA och Kanada.
 
Senast ändrad:
X100 kostar 50% mer i Sverige än X100 i USA och Kanada.
Nja, inte riktigt, va? Hos B&H kostar X100 1200 USD (före skatt), motsvarande ungefär 7500 SEK. Lägg på svensk moms och det blir 9 500 SEK (utan frakt). I Sverige kostar den 12000 SEK, vilket alltså skulle bli ungefär 25 procent mer än i USA.
 
Nja, inte riktigt, va? Hos B&H kostar X100 1200 USD (före skatt), motsvarande ungefär 7500 SEK. Lägg på svensk moms och det blir 9 500 SEK (utan frakt). I Sverige kostar den 12000 SEK, vilket alltså skulle bli ungefär 25 procent mer än i USA.

Min beräkning byggde på vad X100 kostar i resp. land att köpa på plats omräknat till svenska kronor och innefattade varken tull- eller momsavgifter.

Vad som är mer anmärkningsvärt är att om du importerar en X100 från ett annat EU-land såsom UK eller Holland, kostar det ca 20% mindre än att köpa en X100 i Sverige trots tull, moms och frakt inräknat.
 
Senast ändrad:
Min beräkning byggde på vad X100 kostar i resp. land att köpa på plats omräknat till svenska kronor och innefattade varken tull- eller momsavgifter.

Vad som är mer anmärkningsvärt är att om du importerar en X100 från ett annat EU-land såsom UK eller Holland, kostar det ca 20% mindre än att köpa en X100 i Sverige trots tull, moms och frakt inräknat.

Kan du inte länka till var du hämtar dina siffror?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=818098

http://www.kieskeurig.nl/zoeken/index.html?q=Fujifilm+FinePix+X100

http://www.bhphotovideo.com/c/search?Ntt=fujifilm+finepix+x100&N=0&InitialSearch=yes


Michael -Vill se siffrorna själv -
 
Min beräkning byggde på vad X100 kostar i resp. land att köpa på plats omräknat till svenska kronor och innefattade varken tull- eller momsavgifter.
Okej, fast det är väl en lite meningslös jämförelse? Bensinen är också mycket billigare i USA, men vad har jag för glädje av det om jag lever och kör min bil i Sverige?
 
Okej, fast det är väl en lite meningslös jämförelse? Bensinen är också mycket billigare i USA, men vad har jag för glädje av det om jag lever och kör min bil i Sverige?

Jag för förstått att det är meningslöst för dig. Förhoppningsvis har det en betydelse för andra.
 
Okej, fast det är väl en lite meningslös jämförelse? Bensinen är också mycket billigare i USA, men vad har jag för glädje av det om jag lever och kör min bil i Sverige?

Det är sällan samma människor kommer på att redovisa skillnader i bilförsäkringskostnader i respektive land :)


Michael - Jämför bara det som för tillfället passar agendan -
 
Jag för förstått att det är meningslöst för dig. Förhoppningsvis har det en betydelse för andra.

Hur kan det komma som en överraskning att något är dyrare i Sverige än det är i andra länder?? Så har det ju vart med alla elektronikprylar sedan Hedenhös tid....
 
Det var visst inte större skillnad jämfört med de billigaste priserna i Sverige och jämfört med priserna från Fotokungen, Cyberphoto så är det snarare 15% än 20%.

Tre års reklamationsrätt, Ag.s pensionsinbetalningar, VAB, AML, Kollektivavtal, etc sätter sina spår för svenska försäljarnas priser.


Michael - Ska rösta bort allt nästa gång -
 
Hur kan det komma som en överraskning att något är dyrare i Sverige än det är i andra länder?? Så har det ju vart med alla elektronikprylar sedan Hedenhös tid....

Det är ingen som är överraskad att det finns prisvariationer. Att det vart så med alla elektronikprylar sedan Hedenhös tid, tja jag vet inte vad jag ska svara på det.

Jag tycker det är trevligt att kunna köpa över disk i en butik, men är det dyrare kamerautrustning blir skillnaden i absoluta termer såpass stor att jag tycker det är värt att snegla på priserna i ett annat EU-land. Nu avser jag en privatperson. Länder såsom England eller Holland har inte särdeles sämre garantivillkor än i Sverige och jag har för mig att reklamationsrätten är 2 år inom EU.

Mycket handlar om snabbheten i hanteringen vid fel samt tryggheten du känner som kund att handla en vara inom Sverige. Det är ju en fördel att kunna känna på grejerna och upptäcka eventuella fabrikationsfel i en butik. Dock är det inte alltid som jag känner att bara det är värt skillnaden på 15-20% än att köpa från ett annat EU-land.
 
Fuji har lånat ut ett exemplar av X100 till Fotokungen på Kocksgatan i Stockholm. Den som vill känna på X100 kanske ska göra ett besök där. Jag var tydligen den första som kände på den idag. Vill ha.

Hmm, det var visst 1:a april när jag la in inlägget. En illa vald tidpunkt.
Eller så borde jag brett på som en annan Goebbels.
 
I morgon, måndag kommer en fältrapport presenteras i Luminous Landscapes beträffande Fuji X100.
Har väntat länge nu på att `de stora pojkarna´ skall ta över tyckandet;)
/Stephan
 
Trade off angående antal valda pixlar och bildkvalitet ?????
Kameran har den äldre sensorn som sitter i d90 , fujikameran skulle bli än bättre om Fuji valt sonys senare sensor som sitter id7000 och K5 , en sensor som är bättre på samtliga parametrar inkl upplösning
 
En exceptionell kamera med frustrerande missar!! Vi får verkligen hoppas att man som i fallet Sony NEX lyssnar till kritiken och rättar till ett och annat.
/Stephan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.