Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X100 (!)

kan man få till kort skärpedjup med den här kameran?
Tycker att det gått troll i detta med kort skärpedjup.

Självfallet så går det att få en blurrig bakgrund med X100 men då gäller det att krypa tätt inpå motivet vilket inte alltid blir så fördelaktigt för modellen, om det rör sig om en människa.

Allt är ju relativt. När jag körde mellanformat så hade jag oftast omvänt problem men gud vad underbart det var att kunna frilägga bakgrunden med en fin bokeh :)

Är väl så på den digitala sidan att det är ff som gäller om man vill kunna styra skärpedjupet åt det kortare hållet med kort brännvidd, men i det stora hela så gäller ju lite längre brännvidder än 35 mm ekv för att uppnå det där riktigt korta skärpedjupet...

Tycker att det gått troll i detta med kort skärpedjup. .. osv.

Well.. Jag är väldigt svag för väldigt suddiga och nästan målade foton med extremt korta skärpedjup. Därför älskar jag mitt 50/1.2 till exempel.

Men jag kanske får lära mig att leka i photoshop istället, för jag vill samtidigt verkligen ha en "liten" kamera att ta med när jag reser (vilket jag gör väldigt mycket, genom liftning) som inte ser så värdefull ut. =)

Well.. Jag är väldigt svag för väldigt suddiga och nästan målade foton med extremt korta skärpedjup. Därför älskar jag mitt 50/1.2 till exempel.

Men jag kanske får lära mig att leka i photoshop istället, för jag vill samtidigt verkligen ha en "liten" kamera att ta med när jag reser (vilket jag gör väldigt mycket, genom liftning) som inte ser så värdefull ut. =)
Jodå, det går att åstadkomma mycket genom att arbeta med skärpedjupet men tyvärr så är ju inte X100 det optimala verktyget för det än om det går i viss mån.

Kommer på mig själv att ibland krypa för nära inpå med min olympus e- p1 med vidvinkeln för att blurra till bakgrunden, funkar något sånär ibland men mindre bra vid porträtt då vidvinkeln inte ger ansikten rätt propotioner. Dessutom så får man inte till det där riktiga blurret men X100 har ju ngt större sensor...

Nej, mer en personlig utvärdering av kameran. Kan möjligen få ett låna ett exemplar.

Yes.. Då kanske du kan testa den inbyggda blixten, inte som fill utan en bild med 100% blixt i ett rum på kvällen på iso 400 eftersom jag inte kanhitta någon bild alls med den ibyggda blixten.

Tack!

Jodå, det går att åstadkomma mycket genom att arbeta med skärpedjupet men tyvärr så är ju inte X100 det optimala verktyget för det än om det går i viss mån.

Det optimala verktyget är antagligen någon form av storformat. Men om vi inte jämför äpplen med päron och håller oss till aps-c så ligger X100 bra till för den bildvinkel den har. Det finns inte särskilt mycket att finna kring 23/2 tyvärr.

Väger vi dessutom in storleken på verktyget så är det frågan om inte X100 är optimalt för ändamålet kort skärpedjup vid ca 23mm på aps-c ändå.

Det jag tycker mig se här på fs är alltför många närbilder för att uppnå kort skärpedjup, jag älskar också kort skärpedjup men jagandet efter det med små sensorer ter sig ibland lite löjligt.

hmm ska man ta och skita i x100 nu när Sigma dp1 finns så billigt?

Som ägare av en DP1 kan jag ju säga att det går att ta bilder med brutalt bra kvalitet med den kameran men den har ganska stora begränsningar (taskig skärm, usel AF, värdelös inbyggd blixt, lååååångsam, mm, mm..). För mig passar den dock perfekt eftersom jag aldrig har bråttom och mest använder stativ :)

Tror nog att x100 kommer att vara MYCKET mer användarvänlig. Själv kommer jag aldrig att byta bort Sigman dock!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar