Har en Sony A6500 som jag är väldigt missnöjd över men det har nog mer med hur jag är, än kameran. Nu är ju A6400 en nyare kamera där säkerligen massa saker är fixade. Men som jag tidigare nämde köpte jag den pga alla fina recensioner. Tekniskt är det en väldigt bra kamera, In-body Stabilisation gör den riktigt bra. Bilder gör den bra inga problem där, film riktigt fin kamera för det. Men sen kom det till hur vad jag inte gillade med den, A6400 och A6500 är inte likadana kameror. Har du tänkt filma mycket så vill du också ha bra ljudupptagning, Sony är inte riktigt kända för att ha en bra pre-amp, där vinner Canon helt och hållet, Fujifilm är inte bäst men inte lika dåliga som Sony. Dpreview gjorde precis ett test
https://www.dpreview.com/videos/659...rrorless-and-dslr-microphone-pre-amp-shootout
Detta var helt avgörande varför jag började ogilla kameran (Sony A6500).
- Lång uppstartstid
- Focus och Zoom återställdes varje gång den gick ner i vila
- Lärde mig aldrig riktigt att snabbt ställa in slutar/bländare/ISO
Det är ju mycket i hur man använder kameran nästan uteslutande. Där det då är viktigt att testa på och lära känna kameran också.
Det slutade med att jag köpte en Fujifilm T-X3 som har fått upp min fotoglädje igen efter många års stiltje.
Angående "ISO Auto min Shutter Speed"
I nyare Sony-systemkameror har det länge funnits en funktion som heter
ISO Auto min Shutter Speed . Den kan ställas i lägena (Slower, Slow, Standard, Fast, Faster) och den används ihop med ISO Auto. Konfigurera först ISO Auto och sätt min och max värden där som passar din smak och kamerans mörkerprestanda. OBS! Kameran ska stå i "Aperture"-läget (bländarförval). Vill man att kameran ska prioritera lågt ISO väljer man Slow eller Slower. Om man istället tar en bild i svagare ljus och vill se till att kameran verkligen prioriterar en högre slutartid än i Standard-läget, så väljer man Fast eller Faster.
Inställning av Auto ISO och konfig av snabbknappar
Har man en Sony APS-C så kanske man kan ligga mellan Auto ISO 100 och 6400 som grundinställning. Har man en FF så kan man idag gå upp till ISO 8000 eller 10 0000. Efter detta så måste du lägga ut denna funktion på en av kamerans konfigurerbara knappar (jag tror det står ISO Auto Min. SS i funktionslistan när du konfigurerar kamerans gränssnitt. Då kan man enkelt via en enda kontroll kontrollera slutartidernas "automatikbias" om det verkligen skulle behövas men personligen kör jag nästan alltid i "Standard"-läge.
Bertil Norbergs exempel - med sikte på fågelfoto
Bertil Norberg tipsade mig om dessa möjligheter för ca ett år sedan och båda han och jag kör numera i princip alltid på detta sätt. Bertil som är fågelfotograf utnyttjar tekniken inte minst för just fågelfoto där det annars ofta går så fort att man knappt hinner med och han har vittnat om att han ibland lyckats ta bilder på fåglar han knappt ens sett men som automatiken reagerat på.
Poängen: fokus på att ta bilder istället för på kameran
Hela poängen med denna riggning är att systemet dynamiskt och automatiskt kommer att välja lämplig slutartid efter den brännvidd du har inställd och de ljusförhållanden som råder. Efter man gjort dessa inställningar kan man i princip helt ägna sig åt att ta komponera och ta bilderna (oavsett ljusförhållandena) istället för att febrilt själv försöka göra detta SAMTIDIGT som man ska försöka ta sina bilder. Man kan säga att man gjort en
Kodak eller Sony Klick med denna konfiguration.
Mark Galer som jobbar för Sony med att lyfta fram kamerateknikens möjligheter har gjort en väldigt bra video om detta som du hittar här och det var just denna video Bertil tipsade mig om:
(Verkar vara problem med den nya FS-webbens hantering av videomedia. Om ni inte kan köra videon så högerklicka bara och kopiera adressen och klistra in direkt i webbläsare istället.)
Annat att tänka på
Vid sidan av detta så ska du alltid ha kameran satt i AF-C (följande AF). AF-S kan du glömma från och med nu med exv. A6400 och alla Sony-kameror som stöder nya hierarkiska AF-tekniken
Real Time AF kan alltså riggas på detta sätt. En annan knapp kan du lägga
Focus Area på. Men i princip kan du ha
Wide som default eller möjligen
Expand Flexible Spot.
Har man detta riggat så kan man helt fokusera på att komponera sina bilder och helt glömma resten med kamerainställningar bortsett från att välja lämplig bländare möjligen och zooma in motiven om man nu har en zoom på. OBS! Kameran ska alltid vara påslagen också och det går numera bra genom att batteritiderna blivit så pass bara med de nya batterierna.
Mitt senaste test - Essaourias fiskehamn i Marocko
Jag kommer just från Marocko (första veckan i mars 2020) där jag konsekvent använde denna teknik när jag fotograferade den väldigt intressanta staden Essaouria vid Atlantkusten och dess fiskehamn. AF:en i min A7 III är bara helt fantastisk och nu när jag precis gjort iordning mina bilder så ser jag ju att det funkat precis som jag önskar och systemet knappt missar en enda bild fokusmässigt.
Hur AF-hierarkin funkar
Den hierarkiska AF:en i exv. A6400:an kommer att göra precis som A7 III:an d.v.s. först försöka hitta närmaste öga. Om inte detta går så kommer den försöka hitta ett huvud och går inte heller det så kommer den leta efter något som rör sig. Går inte heller det så kommer den istället låsa på det närmaste föremålet den hittar. Ungefär så ser hierarkin ut och finessen är att vi nu äntligen har en automatik som hanterar detta och som låter oss slippa välja AF-metoder manuellt. Man överstyr enkelt kamerans val genom att sikta på något annat om man vill det.
Portfolio på G
Jag kommer snart lägga ut en portfolio från min session i Essourias fiskehamn, länkad till en balkgrundsblogg som jag brukar, så kan ni se själva. Med denna teknik så kan även en rätt långsam fotograf som jag äntligen hinna med motiven när de dyker upp. Rubriken jag tänkt mig kommer att vara ungefär
I Essaourias fiskehamn med "Sony Klick", för riggar man en A7 III eller en A6400 eller A6500 på detta sätt så är det inte svårare att hantera inställningar även på en så pass avancerad systemkamera än om den istället varit en gammal "Kodak Klick". I vissa avseenden är det t.o.m. mindre i vägen för fotografen än i min Samsung A40-telefonkamera.
Fotoergonomi för mig handlar alltså inte alls om menyers struktur, handgrepp eller om knappars och rattars placering på kamerahusen utan om att kameran inte ska vara i vägen för fotografen och nu kan man faktiskt se till att den inte är det om man kan sin kamera och vet hur man konfigurerar den.
Auto ISO min Shutter Speed är inte för alla
Det här är givetvis inget för de som köpt en kamera med en massa externa manuella rattar och andra reglage just för att man älskar att vrida på dessa. De som har den typen av preferenser kommer tycka att ett förslag som detta förtar hela grejen med fotografin men jag bryr mig faktiskt mer om att få de bilder jag vill ha än själva kameramicklandet. Jag bryr mig inte om att det är tekniskt rent tråkigt att ta bilder med mina Sony-kameror för jag vet ju att det blir desto roligare när jag sätter mig med bilderna i DxO Photolab. Jag tycker faktiskt att det lönar sig att skjuta upp behovstillfredsställelsen lite i ett fall som detta.
Tekniken funkar även i verkligt dåligt ljus
Med bilder ur min A7 III:a riggad på detta sätt så spelar det oftast heller ingen större roll om de t.o.m. är tagna på ISO 8000 eller iSO 10 000, för det är normalt inga problem med att de är lite grova ur kameran för det fixar "Prime"-brusreduceringen enkelt vid exporten från DxO Photolab. När det gäller brushanteringen i kameran har Sony tyvärr fortfarande mycket att lära av DxO.
Det här är inte bara för Sony-fotografer
Funktioner som Sonys "ISO Auto Min. Shutter Speed" finns i flera andra system och även om en del andra tillverkare kanske har en bit att gå med sina AF-systems idag bristande eller saknade automatiska AF-hierarki, så är jag övertygad om att vi inom kort kommer få se den typen av system på de flesta andra plattformar.
Kommentar till ljud och filmning
Jag tillhör också de som svurit över ljudet i Sony-filmerna. Det kan verkligen vara hemskt. Canon och Fuji är säkert bättre i den jämförelse som gjorts. Jag led personligen svårt över de hemska fokusljud som förstörde många av mina filmer tills jag skaffade en extern Röde-mick och sålde min MC-11-adapter och högljudda usla Sigma 17-70mm - en hemsk kombo i sammanhanget.
Sony-objektiven jag har nu med de nya fokusmotorerna som exv. mitt 24-105mm G eller Sonys 85mm/2,8 i 2,8-serien har helt ändrat det ovan beskrivna scenariet. Så det är ett rätt bra tips att sluta använda de inbyggda mikrofonerna och skaffa en extern istället.