Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X - nytt spegellöst system 2012?

Produkter
(logga in för att koppla)
Testet är väl inte helt vetenskapligt måste jag erkänna, ...
...
Nä, snarare helt värdelöst, tyvärr...

Om du känner dig helt ensam om att vara imponerad av X-Pro 1 (vilket jag i och för sig inte tror stämmer) så kan ju orsaken helt enkelt vara att det är en kamera för dig men inte för de flesta andra. Den är t.ex. i nära nog alla avseenden så rakt motsatt till NEX-systemet som det överhuvudtaget går att komma...

Eller också lägger de flesta andra vikt även vid en massa andra saker än enbart en ev. lite bättre bildkvalitet. I princip alla övriga moderna APS-C kameror har redan så bra bildkvalitet att den i de allra flesta fall är betydligt bättre än vad man behöver.

Andra (t.ex. jag själv) är fortfarande väldigt försiktig. Det finns fortfarande gott om tveksamheter att reda ut.
.

det finns ingen mening med att jämföra två kameror som har exponerats så olika vad det gäller tid och därefter tala om bildresultat

Fuji använder sig av Sonys 16Mp sensor men har ändrat färgfiltrets utformning jämfört med vanligt Bayer
se bild. överst Bayer , och Fujis färgfilter
Fördelen med detta filter är att signalvärdet beräknas bli något högre jämfört med traditionelt Bayer och Fuii reducerar uppkomsten av moire jämfört med Bayerutformningen men samtidigt kräver Fujis utformning mer processorkraft och minne vilket idag inte är något större problem.

i

Bilagor

• fuji1.jpg
    fuji1.jpg
    57.1 KB · Visningar: 212
Fuji använder sig av Sonys 16Mp sensor men har ändrat färgfiltrets utformning jämfört med vanligt Bayer
se bild. överst Bayer , och Fujis färgfilter
Fördelen med detta filter är att signalvärdet beräknas bli något högre jämfört med traditionelt Bayer och Fuii reducerar uppkomsten av moire jämfört med Bayerutformningen men samtidigt kräver Fujis utformning mer processorkraft och minne vilket idag inte är något större problem.

Att beräkningen kräver mer minne verkar rimligt, men vad är det som gör att den får större komplexitet jämfört med beräkningen som görs med data från en Bayer-array?

Att beräkningen kräver mer minne verkar rimligt, men vad är det som gör att den får större komplexitet jämfört med beräkningen som görs med data från en Bayer-array?

"slumpmässigheten" ökar med Fujis 6x6 färgfilteruppställning, se tidigare bild i inlägget 323

Inte så precist. En FF-sensor har cirka 2,35 gånger större area än en APS-C.

Var avsett som kommentar till inlägg #325.
.

Senast ändrad:
Nä, snarare helt värdelöst, tyvärr...

Om du känner dig helt ensam om att vara imponerad av X-Pro 1 (vilket jag i och för sig inte tror stämmer) så kan ju orsaken helt enkelt vara att det är en kamera för dig men inte för de flesta andra. Den är t.ex. i nära nog alla avseenden så rakt motsatt till NEX-systemet som det överhuvudtaget går att komma...

Eller också lägger de flesta andra vikt även vid en massa andra saker än enbart en ev. lite bättre bildkvalitet. I princip alla övriga moderna APS-C kameror har redan så bra bildkvalitet att den i de allra flesta fall är betydligt bättre än vad man behöver.

Andra (t.ex. jag själv) är fortfarande väldigt försiktig. Det finns fortfarande gott om tveksamheter att reda ut.
.

Varför då?? Visst som jämförelsetest med D3an är det kasst på grund av dom olika inställningarna men bortser man från jämförelsen o endast tittar på bilderna från X-pro 1 så hintar det i alla fall en del om vad kameran går för...personligen tycker jag det ser väldigt bra ut för att vara JPEG....bättre än tex Nex-5n på höga ison och betydligt bättre än Nex7an som inte har speciellt snygga JPEG-bilder på höga ison...men hur den verkligen verkligen står sig jämfört med andra kameror kommer visa sig snabbt så fort produktions-ex finns tillgängliga o dom stora o seriösa siterna har testat kameran.

Visst är Nex och X-pro 1 helt olika kameror o tex Nex-7 är betydligt bättre på det mesta o ha fler funktioner men för många är inte antalet funtioner det viktiga. Jag har själv haft en Nex men bristen på bra o intressanta originalobjektiv med af gjorde systemet mindre intressant för mig personligen...tyvär så ser det fortfarande ut så...Sony har få intressanta o bra originalobjektiv som matchar Nex-7 vilket bara det gör X-pro till en intressantare kamera många med sin 3st fina och bra objektiv från start...dessutom men en ruskigt fin roadmap för kommande objektiv.

hitta ett bättre ord för randomness

Slumpmässighet är en bra översättning av randomness, men mönstret är ju inte slumpmässigt utan det är symmetrikt och upprepar sig. Vad jag efterfrågar är en förklaring till varför beräkningen får ökad komplexitet med Fujis mönster jämfört med en Bayer-array.

OK, jag skrev för ett tag sedan att jag skulle lista det som gör mig tveksam till X-Pro 1. Det är en hel del, även om jag inte skulle vilja att det vore så, men får väl ta mig samman och börja skriva nån gång. Allt behöver självfallet inte vara relevant för alla andra.

---
Visst är Nex och X-pro 1 helt olika kameror o tex Nex-7 är betydligt bättre på det mesta...
---
{Men} Sony har få intressanta o bra originalobjektiv som matchar Nex-7 vilket bara det gör X-pro till en intressantare kamera många med sin 3st fina och bra objektiv från start...dessutom men en ruskigt fin roadmap för kommande objektiv.
Tycker inte alls att det är förvånande att Fuji och NEX har startat upp med helt olika karaktär på sina respektive objektivprogram. Vi vet ju alla att Sony initialt tog fram NEX:arna för att attrahera kompaktkameraanvändare som ville ha en kamera med bättre kvalitet, men utan att behöva släpa på en stor, tung och (i deras tycke) krånglig DSLR-kamera. Sony ansåg att detta skulle vara den största marknaden (och det kommer den förmodligen också att bli på lite sikt).

Men de lyckades trots de kompromisser detta kom att innebära i vissa avseenden ändå göra NEX:arna tillräckligt bra och så flexibelt användbara att också massor av "avancerade" användare blev intresserade. F.n. säljs NEX-5N mest (Sonys Mark Weir sa ju i en intervju med IR nyligen: There's tremendous demand for our NEX-5N, and NEX-7 as well.) Den billigaste, NEX-C3, är faktiskt den som f.n. säljs MINST... Sony har ju kraftigt reviderat årets NEX lens roadmap för att reflektera denna utveckling (liksom framtagningen av NEX-7:an förstås är).

Fujifilm X-Pro 1 är ju däremot helt klart istället designad för att attrahera en liten men penningstark grupp: Leica-ägare plus de som drömmer om att vara detta. Därför ser X-Pro 1:ans initiala objektivprogram helt annorlunda ut, och det kommer nog knappast att expanderas till att innehålla objektiv som passar massmarknaden (dvs i stort sett bara zoomar).
.

Senast ändrad:
Fuji ska släppa zoomobjektiv till X-systemet, men de är nog inte främst avsedda för massmarknaden. Jag tror att den här kameran kommer att köpas av långt fler än Leicaägare eller -wannabes, förutsatt att den fungerar bra i praktiken.

Det stämmer bra det. Exifinfon i 12800-bilderna med den vita skålen med björnbär är följande:

XPro1
f/2.0
1/450s
ISO 12800

D3
f/2.0
1/1250s
ISO 12800

Det ser dessutom ut som att XPro1-bilderna är betydligt hårdare brusreducerade. Pinsamt...

Fuji är inte de första som fuskar med ISO-värdena.
Slutartiden får då kompensera för deras höga glädeiso.
(Sen kan det vara så att objektivet inte riktigt är F2 heller, men om han använt trettiofemman för sina isotester så är den ju redan nedbländad ett steg så det kanske inte är så troligt).

Skillnaden mellan 1/450 och 1/1250 är 1.5 steg ungefär (1.47 om man vill vara petig), vilket innebär att ISO 12800 på Fuji skall jämföras med en D3 på ISO 4600.
Om man då jämför Fujins 12800 med D3 på nån inbilad blandning av 3200 och 6400 så tycker jag fortfarande det ser bra ut.

Slumpmässighet är en bra översättning av randomness, men mönstret är ju inte slumpmässigt utan det är symmetrikt och upprepar sig. Vad jag efterfrågar är en förklaring till varför beräkningen får ökad komplexitet med Fujis mönster jämfört med en Bayer-array.
filtret ger tex block på 4st gröna, dessa skall återges med samma nivå så ögat inte ser det som brus.över hela ytan kan man också få 2 blå, 2 röda block osv

hitta ett bättre ord för randomness
Fast det där mönstret är inte så "random" som man kan tro. Det är fyra stycken identiska 3x3-mönster som bara vridits 90 grader i två av positionerna:)

Vad gäller Fujis hittepå-ISO så har jag upplevt det med X100. När jag behövde använda den vid ISO 3200, f/2 och 1/15 så kan jag använda Leica M8 vid ISO 640, f/2 och 1/15, som jag sen pressar till ISO 1250-2500 i efterhand, med samma ljushet i bilden ungefär. Jag har inte haft kamerorna samtidigt, men jag är tämligen säker på att X100:an krävde ungefär ett helt steg högre exponering i förhållande till ISO-talet.

...Vad gäller Fujis hittepå-ISO så har jag upplevt det med X100. När jag behövde använda den vid ISO 3200, f/2 och 1/15 så kan jag använda Leica M8 vid ISO 640, f/2 och 1/15, som jag sen pressar till ISO 1250-2500 i efterhand, med samma ljushet i bilden ungefär. Jag har inte haft kamerorna samtidigt, men jag är tämligen säker på att X100:an krävde ungefär ett helt steg högre exponering i förhållande till ISO-talet....

Jämförelsen i DxOMark på 'ISO Sensitivity' visar nog ungefär vad du menar upp till ISO 1600. Skillnaden på ISO 640 verkar vara ungefär 0.6 steg.

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/695%7C0/(brand)/Fujifilm/(appareil2)/250%7C0/(brand2)/Leica

Senast ändrad:
Han menar att D3:an exponerats 1,5 steg lägre, så det verkliga ISO-talet är 1,5 steg högre vi samma slutgiltig ljushet i bilden. Totalt missvisande alltså eftersom Fujin fått rejält med hjälp på traven.

Jämförelsen i DxOMark på 'ISO Sensitivity' visar nog ungefär vad du menar upp till ISO 1600. Skillnaden på ISO 640 verkar vara ungefär 0.6 steg.

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/695%7C0/(brand)/Fujifilm/(appareil2)/250%7C0/(brand2)/Leica
Det enda man kan göra om man vill jämföra kameror helt rättvist är att använda samma bländare och slutartid, varpå man väljer ett ISO-tal som ger samma ljushet. Kanske lämpligen med hjälp av auto-ISO om det finns att tillgå.

Sony har ju kraftigt reviderat årets NEX lens roadmap för att reflektera denna utveckling (liksom framtagningen av NEX-7:an förstås är).

Fujifilm X-Pro 1 är ju däremot helt klart istället designad för att attrahera en liten men penningstark grupp: Leica-ägare plus de som drömmer om att vara detta. Därför ser X-Pro 1:ans initiala objektivprogram helt annorlunda ut, och det kommer nog knappast att expanderas till att innehålla objektiv som passar massmarknaden (dvs i stort sett bara zoomar).
.

Har dom...har du någon källa som visar denna kraftigt reviderade roadmap för objektiven till Nex ?? Antar att "high end" objektiven som ska matcha Nex-7an i så fall blir en dyr historia precis som Zeiss 24/f1,8.

Sant men Fuji X-pro 1 är riktar sig främst till dom mer avancerade användarna vilka oftast har lite högra krav på objektiven....så för den användargruppen är Fujis roadmap för objektiven betydligt mer intressant än Sonys...vore ju smått idiotiskt av Fuji att släppa billiga o ljusvaga objektiv riktad till den större massan när X-pro 1 är en "high end" kamera.

Sony har ett pro-hus i form av Nex-7 men i princip inga intressanta om-objektiv till den...förrutom den stora och dyra Zeiss 24/f1,8 är det bara 50/f1,8 som matchar Nex-7an bra.

Fuji ska komma med en billigare kamera med x-fattningen så man kan nog räkna med att dom även kommer med båda fasta och zoom-objektiv som matchar den kameran o som riktar sig till den kundgruppen.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar