Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji S5 pro

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, enligt uppgift har Fuji köpt rättighet från Nikon att använda D200 som hur för S5. På samma sätt som F80 var hus för S3 (och S2 och S1 har jag för mig).
 
Om Fuji fått upp autofocusspeeden på sin nya modell så är nog den min nästa systemkamera. Något som jag saknar med min D200 är just det dynamiska omfånget, allt annat är jag nöjd med. Det verkar dessutom som om den kommer ha fler pixlar än föregångarna. Det skall bli väldigt intressant att läsa testerna på den nya modellen.
 
AndersGbg skrev:
Texten är lite svårtolkad men verkar det inte som S5 "bara" har 6 MP? Med Fujis SR-teknologi men ändå.
Kanske är det så men jag tyckte det stod olika specar kring upplösningen. Fast det kanske var utifrån Fujis fuskomräkninghssystem. Den de gärna använder i samband med deras super CCD.
 
Ser intressant ut. Jag har lekt lite med RAW filerna från S3 och det är nog bland det bästa jag sett hittills. Visst finns det kameror med mer upplösning, men det finns ingen DSLR som slår omfånget eller färgerna. Dessutom har den riktigt lågt brus.
Jag tycker 12mp RAW filerna från S3 är riktigt användbara. Jag skulle vilja säga att den verkliga upplösningen ligger någonstans mellan 6 och 12mp.
 
6 + 6 fast kan ändras

6 + 6 gör nog många besvikna , fast fuji har ändrat sig sent i skeded förut. dessutom finns en till protoyp kamera i omlopp fast steget över S5
 
MartinB skrev:
Ser intressant ut. Jag har lekt lite med RAW filerna från S3 och det är nog bland det bästa jag sett hittills. Visst finns det kameror med mer upplösning, men det finns ingen DSLR som slår omfånget eller färgerna. Dessutom har den riktigt lågt brus.
Jag tycker 12mp RAW filerna från S3 är riktigt användbara. Jag skulle vilja säga att den verkliga upplösningen ligger någonstans mellan 6 och 12mp.

jupp, i FOTO:s test så hamnar den strax över canon 20D i upplösning (1950 LPH/LPW om jag inte minns fel, 20d ligger väl på runt 1850LPH), och det räcker en bra bit

s5:an e på gång..
http://www.dpreview.com/news/0609/06092502fujifilms5pro.asp
 
Re: 6 + 6 fast kan ändras

advof skrev:
6 + 6 gör nog många besvikna , fast fuji har ändrat sig sent i skeded förut. dessutom finns en till protoyp kamera i omlopp fast steget över S5

såpass, FF hade ju varit skoj..
men då hade nog Nikon blivit lite purkna..
 
Kan någon förklara specen för mig:

Image sizes
• 4256 x 2848 (12.1 million)
• 3024 x 2016 (6.1 million)
• 2304 x 1536 (3.5 million)

Jag har fattat det som att 6Mpx är designerade för bilddata och 6mpix för omfånget. Det borde ge en maxstorlek på den färdiga bilden som är ca 3000*2000. Hur passar den stora bilden in i den ekvationen?
 
jkene skrev:
Kan någon förklara specen för mig:

Image sizes
• 4256 x 2848 (12.1 million)
• 3024 x 2016 (6.1 million)
• 2304 x 1536 (3.5 million)

Jag har fattat det som att 6Mpx är designerade för bilddata och 6mpix för omfånget. Det borde ge en maxstorlek på den färdiga bilden som är ca 3000*2000. Hur passar den stora bilden in i den ekvationen?

bilden interpoleras upp till 12MP, skulle tro att man använder data från båda pixeltyperna för dettta, eftersom en faktiskt upplösningen för gamla S3 är högre än en vanlig 6MP kamera, motsvarande runt 8-9MP. Resultatet skall alltså bli något bättre än att bara interpolera upp en 6M-fil.
 
Goran skrev:
bilden interpoleras upp till 12MP, skulle tro att man använder data från båda pixeltyperna för dettta, eftersom en faktiskt upplösningen för gamla S3 är högre än en vanlig 6MP kamera, motsvarande runt 8-9MP. Resultatet skall alltså bli något bättre än att bara interpolera upp en 6M-fil.

Men fortfarande med optimalt omfång?
 
Nej för att få det fina omfånget så måste man hålla sig till 6 MP.

S- och R-pixlarna registrerar ju inte samma sak, så det kan inte bli 12 MP av att lägga ihop dem. Om Fuji interpolerar pixlarnas antal eller deras dynamik är väl inte kännt.

För övrigt så är anledningen till att Fujis sensor ger högre detaljupplösning än andra 6 MP sensorer är inte att de har 6 + 6 MP utan det beror på att pixlarna är arrangerade på diagonalen år höger resp vänster i stället för horisontellt och vertikalt som är det vanliga

/Erik
 
Martin Brink
(MartinB) Ser intressant ut. Jag har lekt lite med RAW filerna från S3 och det är nog bland det bästa jag sett hittills. Visst finns det kameror med mer upplösning, men det finns ingen DSLR som slår omfånget eller färgerna. Dessutom har den riktigt lågt brus.
Jag tycker 12mp RAW filerna från S3 är riktigt användbara. Jag skulle vilja säga att den verkliga upplösningen ligger någonstans mellan 6 och 12mp.

______________________________________________

Vore intressant att veta vilka kameror du jämfört med.

Vänligen Johan som ev ska köpa S5 pro
 
Senast ändrad:
eon skrev:


S- och R-pixlarna registrerar ju inte samma sak, så det kan inte bli 12 MP av att lägga ihop dem. Om Fuji interpolerar pixlarnas antal eller deras dynamik är väl inte kännt.

För övrigt så är anledningen till att Fujis sensor ger högre detaljupplösning än andra 6 MP sensorer är inte att de har 6 + 6 MP utan det beror på att pixlarna är arrangerade på diagonalen år höger resp vänster i stället för horisontellt och vertikalt som är det vanliga

/Erik

exakt hur pixlarna avänds kan bero på RAW-konverteraren också, Fujis egen går inte att ladda ner för demotest heller tyvärr,

pixel-layoten har väl en viss påverkan, men det är ju i 12MP läget som man får den högre upplösningen, i 6MP läget har den samma upplösning som D70. Enligt dpreview i alla fall.

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms3pro/page25.asp
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.